Inlägg från: Embla twopointoh |Visa alla inlägg
  • Embla twopointoh

Betala rättvist för allting %

Svår fråga, men spontant skulle jag säga att om man nu ska betala en procentuell del av utgifterna i ett förhållande utifrån inkomst, så är utgifter för barn sedan tidigare och som inte bor hos dem, inte att räkna till de gemensamma utgifterna. Han får alltså, enligt min åsikt, stå för sonens kostnader själv.

Enligt samma resonemang skulle jag anse att till exempel avbetalning på skuld/lån från innan inte heller ska ingå i de gemensamma utgifterna, och inte heller en dyr hobby såsom om den ena hade haft häst.

• Embla twopointoh
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 13:24:43 följande:
    Ponera att ts partner studerat 5 år för att få denna höga lön. Ts har inte studerat.

Isf bör rimligtvis partnerns studielån antingen räknas som gemensamt, eller räknas av från lönen innan. Detta är en investering partnern gjort för att få denna höga lön. Det har kostar honom att få den lönen.

Ska han betala lånen själv och dessutom betala ts för att han har högre lön?
    Vem som har studerat spelar ingen roll om man ska se på detta rationellt. Det var val som gjordes innan de träffades.

Om man vill ha separat ekonomi och lägga upp det så att man betalar procentuellt, så ska inte val man gjorde innan man träffades påverka den andre alls. Så, ja, studielån betalas av den som har tagit dem, precis som vilket annat lån som helst.

Man kan vända på det och fråga varför hon ska betala hans utbildning när hon inte får någon del av hans lön? Ett studielån, och senare lön, är faktiskt något som är personligt. Om de skulle gå skilda vägar har han kvar sin utbildning och sin lön, i alla fall det första är ingenting som man kan dela på.

Jag kan tycka att det är märkligt att först vilja dela på allt procentuellt för att det ska bli rättvist, och sedan klaga på att den som tjänar mest också får betala mest. Kan dessa personer ingen matte?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 13:48:54 följande:
    Fast vänta nu. Om den som betalar mer har studielån blir det ju inte partnern som betalar dennes lån. Partnern får mindre del av den som studerats lön ja.

Men är det rimligt att det ENBART är den ene partnern som skall förlora allt på att ha gemensam ekonomi? Medans den andre ska gå mycket plus på den andres lön?

Visst. Om båda vill ha det så så är det självklart ett val man kan göra.

Nu verkar ts partner inte vilja ha det på detta sätt vilket är fullkomligt rimligt.

Han är rimlig och vill kompensera henne till viss del. Men inte helt på bekostnad av sig själv

Jag tycker det här synsättet på förhållande är väldigt märkligt, att om man inte har exakt samma lön så förlorar den som har högst lön på att vara i förhållandet, och den som har lägst lön vinner på att vara i ett förhållande (underförstått: snyltar på sin partner).

Men, detta har egentligen inget med TS att göra. De har valt att betala en procentuell del av sina gemensamma utgifter, och frågan är om barn sedan tidigare ska räknas som gemensam utgift. Och nej, det anser jag vara orimligt, i alla fall om barnet inte bor hos dem.

• Embla twopointoh
    Anonym (Jj) skrev 2021-02-24 13:56:33 följande:
    Nja, den som har studerat har kanske en hög lön. Om tidigare val i livet inte ska påverka partnern ska ju inte partnern förvänta sig ta del av dennes högre lön. Samma sak med yrkesval.

Det som blir knepigt i detta fall är att TS vill ha del av partnerns lön eftersom den är högre, men inte ta del av partnerns utgifter eftersom de är högre.
    Var någonstans läser du detta i TS? Hur vet du att det inte var mannen som insisterade på att betala procentuellt? Eller att det inte var ett helt gemensamt beslut?

På vilket sätt är det att "ta del av" någons lön genom att dela upp utgifterna som i TS, och inte vilja betala för någon annans barn? Varför utgår vissa alltid ifrån att den som tjänar minst i ett förhållande per definition är snyltare?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 14:08:58 följande:
    I detta fall troligtvis för att ts sparkar bakut när hennes partner inte vill betala lika mycket som hon önskar.

Trots att hon oavsett troligen kommer kompenseras av honom
    Det TS säger är att hon inte vill betala för hans barn. Att vrida det till att hon "sparkar bakut när hennes partner inte vill betala lika mycket som hon önskar" är rätt fult, faktiskt.

Tycker du att TS är orimlig när hon inte vill betala för sin partners barn när de har ett upplägg som inte innebär gemensam ekonomi?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 14:28:26 följande:
    Sparka bakut var ett urryck som du inte behöver tolka allt för hårt. Jag menar bara att det är ts som ippneblalgen har åsikter om att han betalar för lite fast han ändå betalar mer.

Om de hade betalat hälften var av alla övriga kostnader så hade det varit rimligt att han betalar helt själv för barnet efter att alla kostnader är betalade ja. Problemet här är att ts vill ha del av hans inkomst utan att ansvara för alla utgifter
    Det var inte uttrycket jag vände mig emot, utan meningen bakom det. Det spelar nämligen ingen roll i sammanhanget hur de valt att dela upp utgifterna (procentuellt, 50/50/ ...), utan poängen är vad som ska räknas som gemensamma utgifter. Är det orimligt av TS att inte vilja betala för hans barn när de i övrigt inte betalar allt gemensamt?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Jj) skrev 2021-02-24 14:30:15 följande:
    Jag läser i TS att om de betalar procentuellt efter vad de tjänar blir det rättvist (enligt vem framgår inte). Det bästa för honom ekonomiskt hade såklart varit 50/50 av de gemensamma utgifterna.

Idén bakom att man ska betala procentuellt efter vad man tjänar är att man inte ska ha alltför olika levnadsstandard.

Men om han samtidigt har högre utgifter pga tidigare barn spelar ju det in i hur mycket pengar han kan röra sig med och därmed hur mycket han kan bidra med.

Så jag tycker det är rimligt att han drar av utgifterna för barnet från sin nettolön när de räknar ut den procentuella fördelningen för gemensamma utgifter ( barnet exkluderat eftersom det är hans utgift).
    Så om TS hade haft en häst sedan tidigare hade den räknats som gemensam utgift? Eller om TS hade haft skulder hos Kronofogden sedan tidigare? Eller om TS betalade en avgift varje månad för att hennes mamma ska bo på ett privat boende?
  • Embla twopointoh
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 15:00:14 följande:
    Det är inte otroligt att ts inte vill betala för barnet. Men det är inte orimligt att partnern inte vill bidra till ts på det sätt hon önskar.

Om de haft samma lön hade jag inte ansett att partnerns kostnader för barn skulle dras av innan de betalar procentuellt,

Men nu tjänar han mer och ts kommer oavsett tjäna på det procentuella upplägget. HON kommer få betalt av honom varenda månad oavsett om han dragit av kostnaden för barnet innan. Det är orimligt att han ska betala ännu mer för henne
    Återigen verkar du förutsätta att TS är girig och bara ute efter sin blivande sambos pengar, och det grundar du på att hon tjänar mindre och att hon inte vill betala för sin partners barn.

(Och, varken du eller jag eller någon annan har ju faktiskt ingen aning om huruvida TS bidrar på något annat sätt i förhållandet. Att vara den som till exempel gör det mesta av hushållsarbetet eller lagar all mat är också sätt att bidra på, men dessa bitar verkar de som stirrar sig blinda på kronor och ören inte förstå eller vilja förstå. Fast, hur det är i just TS med detta vet vi som sagt ingenting om.)

• Embla twopointoh
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 15:55:09 följande:
    Om ts gör mer i hushållet så är det en annan diskussion dem emellan. Då får de diskutera hur mycket lön hon ska ha av honom för att sköta hushållet.

Vad menar du att ts syfte med att hon ska ha mer pengar är då? Vad annat syfte finns än att hon ska få mer pengar? För om han betalar lite mindre pengar till henne kan man knappat anse att hon betalar för hanns barn.

Och ska man ha det synsättet att allt är bådas så får faktiskt ts inse att kostnaden för hans barn även är hennes kostnad.

Hon kan inte förvänta sig att hon kan äta kakan och ha den kvar
    Att inte vilja betala för någon annans barn är inte samma sak som att man vill ha mer pengar.

Eftersom TS och hennes blivande sambo verkar vara överens om att de ska ha separat ekonomi så har de ju inte synsättet att allt är bådas. Barnet är hans, inte hennes, så att hon ska betala för barnet är orimligt om de samtidigt har separat ekonomi. Och detta faktum, att barnet är hans, är oberoende av hur de sedan väljer att dela upp de gemensamma utgifterna.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 16:06:55 följande:
    De har inte separat ekonomi om han ska betala mer än henne för utgifterna.

Separat ekonomi innebär att man faktiskt delar allt rakt av,

Hon betalar inte för barnet genom att han väljer att betala ett mindre överskjutande procent av utgifterna.
    Oavsett hur man väljer att definiera "separat ekonomi" så har de inte gemensam ekonomi.

Om han drar av barnets kostnad från sin inkomst, och sedan beräknar sin inkomst utifrån summan efter avdraget, då är TS i praktiken med och betalar för barnet.
Svar på tråden Betala rättvist för allting %