• Anonym (Jag1)

Betala rättvist för allting %

Hallå

Jag och min kille ska flytta ihop och pratade lite om ekonomi och hur vi ska dela på allt. Han tjänar bra mycket mer än mig så om vi räknar att vi betalar % lika mycket utifrån våran egna lön så blir det rättvist.

Men han har en son och betalar för hans privatlektioner i diverse saker samt underhåll till sitt ex. I och med detta så tycker han att han ska räkna bort dessa först eftersom han är tvungen att betala för det och inget han kan välja bort även om han ville. Och vad han har kvar sen ska vi räkna % på. Är detta ok? Är det såhär det går till?

Jag känner att jag indirekt då betalar för hans son eftersom jag då får betala mer när han har mindre lön att utgå från.... han säger att ja hade du haft något du var tvungen att betala så hade det varit så för dig också att vi räknar bort det. Vad säger jag??

• Svar på tråden Betala rättvist för allting %
  • Embla twopointoh
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 16:32:34 följande:
    Då hänger du alltså upp dig på ordet gemensam ekonomi.

Ts har aldrig sagt att de bestämt att de ska ha gemensam ekonomi. De har aldrig ens bestämt att de ska betala procentuellt utan att dra bort kostnaden för hans barn.

Hon har velat dela procentuellt. Han vill dela procentuellt efter att han dragit av kostanden för sonen. Det innebär inte att ts betalar för hans sin. Det innebär att ts betalar mindre för de gemensammat kostnaderna, men inte lika mycket mindre som hon jade kunnat om partnern inte dragit av för sonen innan. Det är HANS beslut om han vill dela sin lön med ts eller inte, och hur mycket.

Han hade kunnat kräva att de ska betala 50/50. Tycker du att ts då också betalat för hans son? För att hon inte får nåhot av hans lön som han arbetar för?
    Det var du som var inne med pekpinnar om att jag använde "separat ekonomi" för att beskriva TS och hennes blivande sambos upplägg.

Du har ingen aning om hur diskussionen gått mellan TS och hennes man. Du verkar förutsätta att det här med procentuellt var hennes idé, och att han är snäll som inte kräver 50/50. Hur vet du att procentuellt inte var hans idé, eller att de redan från början var överens om detta?

Ska man köra procentuellt så är det på hela inkomsten, inte efter avdrag för särkullsbarn eller lån eller annat. Detta för att underhåll, lån och annat räknas som personliga utgifter, inte gemensamma.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 16:43:48 följande:
    Och det kommer ts aldrig göra? Hur svårt är det att förstå? Han kommer betala mer än henne för det gemensamma oavsett om han dragit av från sin lön för barnet innan. Alltså betalar hon inte ett öre för barnet
    Ponera att det hade varit tvärtom, att det var TS som hade barn med sig in i det nya förhållandet. Skulle hon då ha dragit av kostnaderna för det barnet från sin inkomst innan de räknade procentuellt?

• Anonym (Fet)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 16:48:40 följande:

Ponera att det hade varit tvärtom, att det var TS som hade barn med sig in i det nya förhållandet. Skulle hon då ha dragit av kostnaderna för det barnet från sin inkomst innan de räknade procentuellt?

Nej. Eftersom hon då hade betalat mindre än hälften av de gemensamma utgifterna då hennes lön är lägre.
  • Kvittning
    ggdddd skrev 2021-02-24 16:42:19 följande:
    Men han har INTE rätt till att bestämma att andra ska betala för HANS barn, är det så svårt att förstå
    Men så länge TS betalar betydligt mindre än mannen så kan man ju inte säga att hon betalar för hans barn. Bara att hon får mindre pengar av partnern än hon skulle fått om han inte hade barn. 

Om jag var i partnerns sits och det här kom upp till diskussion så hade jag direkt lagt ned all form av %-fördelning och istället gjort en fördelning utan hänsyn tagen till inkomster. (Men självklart tagit hänsyn till att betala mer för att man är två personer men då verkligen räkna på de faktiska kostnaderna. T.ex. den extra kostnaden som kommer från att behöva ha ett sovrum till, extra matkostnader mm.)
  • Anonym (Jj)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 14:38:01 följande:

Så om TS hade haft en häst sedan tidigare hade den räknats som gemensam utgift? Eller om TS hade haft skulder hos Kronofogden sedan tidigare? Eller om TS betalade en avgift varje månad för att hennes mamma ska bo på ett privat boende?

Ska? Det väljer man väl.

Om man har gemensam ekonomi, ja.

Om man har tredelad ekonomi där båda betalar lika för de gemensamma utgifterna, nej.

Om har har en hybridlösning där var och en betalar efter förmåga, nej. Däremot tycker jag man kan reducera sitt inkomstbidrag till partnern om man har utgifter man inte kan göra något åt, så länge man betalar mer än hälften av de gemensamma utgifterna.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 16:43:48 följande:
    Och det kommer ts aldrig göra? Hur svårt är det att förstå? Han kommer betala mer än henne för det gemensamma oavsett om han dragit av från sin lön för barnet innan. Alltså betalar hon inte ett öre för barnet
    Att han betalar mer än henne oavsett är inte samma sak som att hon inte betalar ett öre för barnet om han drar av underhållet först. Hon kommer att betala större andel av deras gemensamma utgifter om han drar bort underhållet från sin lön.
  • Anonym (Fet)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 16:45:17 följande:

Det var du som var inne med pekpinnar om att jag använde "separat ekonomi" för att beskriva TS och hennes blivande sambos upplägg.

Du har ingen aning om hur diskussionen gått mellan TS och hennes man. Du verkar förutsätta att det här med procentuellt var hennes idé, och att han är snäll som inte kräver 50/50. Hur vet du att procentuellt inte var hans idé, eller att de redan från början var överens om detta?

Ska man köra procentuellt så är det på hela inkomsten, inte efter avdrag för särkullsbarn eller lån eller annat. Detta för att underhåll, lån och annat räknas som personliga utgifter, inte gemensamma.

Jag utgår från trådstarten. Och vem som förslagagot procentuellt är inte relevant.

Har DU bestämt att man inte kan dra av innan man delar procentuellt? Eller vem har bestämt det? För det får nämligen varje individ bestämma själv.

Han vill inte behöva betala många tusen extra u månaden för att ts ska få mer pengar över. Det är fullt rimligt
  • Anonym (Fet)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 16:57:05 följande:

Att han betalar mer än henne oavsett är inte samma sak som att hon inte betalar ett öre för barnet om han drar av underhållet först. Hon kommer att betala större andel av deras gemensamma utgifter om han drar bort underhållet från sin lön.

Ja. Och varför ska hon inte göra det? Vad ger henne rätten att exempelvis betala 30% och han 70 plus sina utofpgter för barnet? Varför ska hon då inte betala 35%? Och han drar bort för barnet innan?

Vad ger hennes rätt till hans lön?
  • Anonym (Fet)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 16:57:05 följande:

Så länge hon inte betalar mer än häften av kostanden för deras gemensamma utgifter så har hon inte betalat för barnet. Hans lön är hans pengar och han är fri att dela med sig av den i den omfattning han önskar
  • Ess
    Anonym (Fet) skrev 2021-02-24 16:38:18 följande:

Vadå SKA? Det är väl upp till var och en?

Om de ska dela procentuellt så är det rimligt att kostnaden för barnet innefattas.

Ts partner har aldrig sagt att han vill ha gemensam ekonomi? Han har sagt att han är ok med att betala procentuellt efter att ha dragit av utgifterna för sonen, och kommer då fortfarnde betala mer än ts. Han har all rät

Då kan ts köpa sig en häst mao, och dra av den kostnaden innan de fördelar det som blir över i procent.
Svar på tråden Betala rättvist för allting %