• Anonym (Jag1)

Betala rättvist för allting %

Hallå

Jag och min kille ska flytta ihop och pratade lite om ekonomi och hur vi ska dela på allt. Han tjänar bra mycket mer än mig så om vi räknar att vi betalar % lika mycket utifrån våran egna lön så blir det rättvist.

Men han har en son och betalar för hans privatlektioner i diverse saker samt underhåll till sitt ex. I och med detta så tycker han att han ska räkna bort dessa först eftersom han är tvungen att betala för det och inget han kan välja bort även om han ville. Och vad han har kvar sen ska vi räkna % på. Är detta ok? Är det såhär det går till?

Jag känner att jag indirekt då betalar för hans son eftersom jag då får betala mer när han har mindre lön att utgå från.... han säger att ja hade du haft något du var tvungen att betala så hade det varit så för dig också att vi räknar bort det. Vad säger jag??

• Svar på tråden Betala rättvist för allting %
  • Ess
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 17:44:51 följande:

Större än vad den hade blivit om han inte hade gjort avdraget först. I praktiken kan detta ses som att hon betalar för hans barn.

Jag säger inte att det är det enda synsättet, bara att det är ett synsätt. Jag försöker analysera denna situation rationellt, utan att blanda in massa känslor.

Det är intressant att vissa verkar anse att om någon tjänar mindre än sin partner så är denne personen per definition en snyltare, och/eller att den som tjänar mest har frikort i att bete sig hursomhelst för att "skydda" sina pengar från snyltaren. Det finns rätt många liknande trådar här på FL, där man ser dessa åsikter.

Japp och ungen hade fått sluta med sina privatlektioner.
  • Anonym (Jag1)

Hej Ts här!

Tänkte förtydliga lite saker...

Nu är det så att jag har har en universitets utbildning och utbildad socionom. Men eftersom jag hat flyttat till det landet min pojkvän bor i och inte kan språket så bra än så har jag fått ta ett enklare jobb med mindre betalt. Jag kommer flytta in i hans hus som han har köpt och har lån på osv. Jag kan inte betala hälften hälften av alla utgifter då jag tjänar så lite, så vi tänkte att vad han betalar procentuellt för allt gemensamt skulle jag betala lika procentuellt av min lön så procentuellt utefter varandras lön blir ändå rättvist.

Just nu tjänar jag 182000 om året.

Pojkvän 606500 om året

Han vill dra av 67800 om året för hand sons privatlektioner och underhåll till exet

Vi har gjort ett exel ark så, jag har inget att dra av om året. Min pojkvän har betalat för kostnader för att emigrera hit och ansöka om uppehållstillstånd, och kommer betala för lite resor och så.

• Embla twopointoh
    Anonym (Jj) skrev 2021-02-24 18:00:43 följande:
    Men det är ju fortfarande mindre jämfört med om de splitat notan 50/50.

Jag tycker inte det är snålt att betala mer än 50% av de gemensamma utgifterna.
    Ja, det har jag inte argumenterat emot. Men hennes del blir fortfarande högre om han gör avdrag först, och då handlar det inte längre om procentuell andel av lönen.

Jag har inte sagt att det är snålt heller.
  • Ess
    Anonym (Jj) skrev 2021-02-24 18:05:08 följande:

Nej, men jag menar de gemensamma utgifterna. En resekostnad till jobbet är inte en gemensam utgift. Bara för att man tjänar mer än sin partner så behöver det inte innebära att man har högre utgifter. Det kan ju gå på bägge håll.

Finns det en särkulle på bara ena hållet och den andra inte har tex häst, så är det högre utgifter för ungen.

Han har ju hög inkomst och valt att ge ungen flera privatlektioner, så han har knappast speciellt låga utgifter.
  • Anonym (Jj)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 17:55:37 följande:

Fast det vet du inte. Ingenstans i TS står det om hur han tänker.

Nej, det vet vi inte. Anledningen till att man förespråkar att man betalar efter inkomst är att utjämna löneskillnader. En slags Robin Hood skatt mellan partner. Men uppenbarligen tycker han det är fel att han ska betala enligt nettoinkomst när han har kostnader som drar ner hans disponibla inkomst. Jag tycker det är helt rimligt.
  • Anonym (Jj)
    Embla twopointoh skrev 2021-02-24 17:55:37 följande:

Fast det vet du inte. Ingenstans i TS står det om hur han tänker.

Nej, det vet vi inte. Anledningen till att man förespråkar att man betalar efter inkomst är att utjämna löneskillnader. En slags frivillig Robin Hood skatt mellan partner. Men uppenbarligen tycker han det är fel att han ska betala enligt nettoinkomst när han har kostnader som drar ner hans disponibla inkomst. Jag tycker det är helt rimligt.
  • Embla twopointoh
    Anonym (Jag1) skrev 2021-02-24 18:06:05 följande:

Hej Ts här!

Nu är det så att jag har har en universitets utbildning och utbildad socionom. Men eftersom jag hat flyttat till det landet min pojkvän bor i och inte kan språket så bra än så har jag fått ta ett enklare jobb med mindre betalt. Jag kommer flytta in i hans hus som han har köpt och har lån på osv. Jag kan inte betala hälften hälften av alla utgifter då jag tjänar så lite, så vi tänkte att vad han betalar procentuellt för allt gemensamt skulle jag betala lika procentuellt av min lön så procentuellt utefter varandras lön blir ändå rättvist.

Pojkvän 606500 om året

Han vill dra av 67800 om året för hand sons privatlektioner och underhåll till exet

Vi har gjort ett exel ark så, jag har inget att dra av om året. Min pojkvän har betalat för kostnader för att emigrera hit och ansöka om uppehållstillstånd, och kommer betala för lite resor och så.

Om jag vore du skulle jag tänka mig väldigt noga för innan jag flyttade in i hans hus och när han dessutom har barn sedan tidigare. Har du kollat upp vilka lagar som gäller för samboskap och separation i landet?
  • Anonym (Fet)
    Ess skrev 2021-02-24 17:25:42 följande:

Då kan ts köpa sig en häst mao, och dra av den kostnaden innan de fördelar det som blir över i procent.

Nej det kan hon inte Eftesom hon då kommer betala mindre än hälften av deras gemensamma kostnader
  • Bibbispippipetter
    Ess skrev 2021-02-24 18:09:38 följande:

Finns det en särkulle på bara ena hållet och den andra inte har tex häst, så är det högre utgifter för ungen.

Han har ju hög inkomst och valt att ge ungen flera privatlektioner, så han har knappast speciellt låga utgifter.

Återigen. Så länge man betalar minst 50% av de gemensamma kostnaderna kan jag inte klaga på att någon vill reducera sitt bidrag till någon annan
  • Tage Tyrann
    Anonym (Jag1) skrev 2021-02-24 18:06:05 följande:

Hej Ts här!

Pojkvän 606500 om året

Så summasumarum. Han erbjuder dig sitt hus plus att han betalar tre gånger mer av utgifterna samt lite resor och annat blingbling.

Men det räcker inte, mera ska du ha?
Svar på tråden Betala rättvist för allting %