LinaJ87 skrev 2021-04-04 10:12:25 följande:
Lätt att fastna i tankarna. Självklart vill man ha de bästa förutsättningarna för ens graviditet, barn och framtid, men allt går inte att planera. Livet har en tendens att välja sin egen väg.
Såvida du inte har väldigt tidig menopaus i släkten kan du nog vara lugn gällande åldern ett par år eller så.
Vad gäller vaccinet så räknas alla vara klara till slutet av sommaren, dock osäker på om de menar första eller andra dosen. Sen är det inte rekommenderat att bli gravid 2-3 månader efter det. Om du vill vänta så länge är det absolut en faktor, annars släpp den frågan och vaccinera dig när du fött och slutat amma. <3 Fick min sista spruta i slutet av januari så passar lagom att bli gravid först nu.
För min del är ett syskon välkommet precis när som. Vi har fasta jobb och ett tryggt boende. Folk har fått barn i betydligt sämre situationer och klarat sig fint. <3
Precis, vad gäller jobb, boende osv är det väldigt tryggt. Vi har båda fasta trygga jobb som inte påverkas av varken pandemi eller annat. Bor bra osv. Det som känns ?dumt? är ang jobbet. Jag tar en ny klass i aug och känns så sjukt dumt att komma med att man är gravid igen..
Just vad gäller menopaus så är det lite oklart kring det då min mamma både är rökare, levt under extrem stress i många år osv. Så om det var relativt tidig menopaus (runt 40) eller ett resultat av andra saker är det ingen som vet riktigt då hon aldrig kollade upp det och mensen försvann utan minsta tecken på klimakteriet från en dag till en annan. Andra släktingar har det varit mer ?normalt? för. Och det är väll egentligen detta som gör mig mest stressad av åldern eftersom vi inte vet. Hade det inte varit för det så hade jag nog velat vänta något år.
Jag skulle oxå gärna va vaccinerad innan.. men känns länge att vänta spex med tanke på det ovan..