Gasellen87 skrev 2021-04-04 09:06:40 följande:
Kul med fler som hittar hit :) och kul att så många börjar försöka. Jag har fått lite kalla fötter :/ tanken va att börja nu i april och jag har äl nu i dagarna, sambon är med på banan men jag vet plötsligt inte hur jag ska ha det. Är som sagt orolig för min ålder men samtidigt vill jag hinna jobba lite (börjar i början av aug), funderar återigen kring vaccinet om man ska vänta in det osv. Så jobbigt. Pratade lite med sambon igår om vi ska skjuta på första försöket till maj.. han sa att jag får bestämma. Om det skulle ta sig nu i april så får vi bf 28 dec. Har gått över med alla andra så blir troligen januari.. men då hinner jag inte jobba mer än en termin.
Blev rörigt.. någon som har några råd eller tips på hur jag kan tänka?
Lätt att fastna i tankarna. Självklart vill man ha de bästa förutsättningarna för ens graviditet, barn och framtid, men allt går inte att planera. Livet har en tendens att välja sin egen väg.
Såvida du inte har väldigt tidig menopaus i släkten kan du nog vara lugn gällande åldern ett par år eller så.
Vad gäller vaccinet så räknas alla vara klara till slutet av sommaren, dock osäker på om de menar första eller andra dosen. Sen är det inte rekommenderat att bli gravid 2-3 månader efter det. Om du vill vänta så länge är det absolut en faktor, annars släpp den frågan och vaccinera dig när du fött och slutat amma. <3 Fick min sista spruta i slutet av januari så passar lagom att bli gravid först nu.
För min del är ett syskon välkommet precis när som. Vi har fasta jobb och ett tryggt boende. Folk har fått barn i betydligt sämre situationer och klarat sig fint. <3