• Anonym (Tror)

Olika tro gör sprickor i vårt äktenskap.

När min man och jag träffades för 15 år sedan hade vi båda ungefär samma bild av livet. Allt eftersom och under några för mig personligt turbulenta år har jag hittat en tro som stärker mig. Men vi har jättesvårt att hitta en mellanväg kring detta.

Jag upplever att min man trycker ner mig. Han påpekar att jag inte har ?bevis? och allt för ofta att han inte tror på det som jag tror på. Det gör att jag har slutit mig mer och mer och inte känner lika stark tillhörighet mellan oss. Vi har gemensamt ändå kommit fram till att jag måste få ha min tro, och jag har försökt vila i det och öppna upp mig och pratar lite då och då bara om mina tankar om min tro. Jag vill ju trots allt dela med mig av mitt innersta, för om jag inte ?får? det så känns det som inte kan dela livet.

Min man har sånt otroligt motstånd fortfarande och han kan ändå inte låta bli att påpeka hela tiden att han inte tror på det jag pratar om. Det gör mig ledsen, känner mig nedtryckt och jag känner mig ensam. Han tycker att han ska ha rätt att uttrycka sin åsikt. Men när det är något man är ?emot? så blir det så hårt. Det hade kanske varit lite lättare om han hade haft en öppensinnad inställning och mer reagerat ?jaha, ok. Ja så kanske det kan vara, jag är inte så insatt och känner inte så stort behov av att vara det just nu.? Men istället får jag detta motstånd, så det blir som en kamp. Han säger att han inte är emot mig, men något i hans innersta lyser igenom och jag kan inte låta bli att se hans starka motstånd och negativa åsikt kring min tro.

Finns det förhållanden där detta fungerar och vad krävs i så fall för att göra det möjligt att ha ett mer avslappnat och behagligt liv tillsammans? Någon med erfarenheter så tar jag tacksamt emot!

• Svar på tråden Olika tro gör sprickor i vårt äktenskap.
  • Tow2Mater
    Anonym (Pastafarian) skrev 2021-01-30 16:18:20 följande:
    Du påstår alltså på fullt allvar att det finns bevis för den bibliska skapelseberättelsen? Oj.
    Som man frågar får man svar.
  • Anonym (Pastafarian)
    Tow2Mater skrev 2021-01-30 16:21:12 följande:
    Vilket konstigt svar på min kommentar. Jag omformulerar mig: du tror alltså på fullt allvar att det finns bevis för den bibliska skapelseberättelsen? Det är mycket okunnigt av dig att tro det.
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2021-01-30 15:40:20 följande:
    Nej, tvärtom. Bevis för.
    Nej, det väger starkt över åt att det inte är sant. Däremot stämmer vissa saker I Bibeln. Många gamla myter äger rum bland existerande lände, städer och människor. 
  • Anonym (jaha)
    Tow2Mater skrev 2021-01-30 16:02:57 följande:
    Nu var det ju inte dig jag frågade...
    Nu är det su att du skriver i en öppen tråd där alla kan kommerntera allas inlägg.
  • Anonym (jaha)
    Tow2Mater skrev 2021-01-30 15:40:20 följande:
    Nej, tvärtom. Bevis för.
    Jasså? Vilka då?
  • Trent
    Tow2Mater skrev 2021-01-30 16:21:12 följande:

Exakt! Den där filmen du länkade till ställer frågan:

Is there any evidence to support the Exodus story? 

Det är en bra fråga men saknas det inte något? Hmmm... ja! Nu kom jag på det. Om man ställer den frågan kommer man ju bara se bevisen för Exodus, inte bevisen som inte talar för eller bevisen som t.o.m. talar mot Exodus. Det är ju jättetokigt. Så kan man ju inte göra. Skynda dig och ring till filmskaparna och berätta att de måste ställa andra frågor också! Annars kommer folk kanske att tro att de försöker vinkla hela historien så det passar med deras syn på saken.
  • Anonym (XXX)

Har inte diskussionen spårat ur nu? Om man kan bevisa Guds existens eller inte, har debatterats i tusentals år, och problemet lär inte kunna lösas i en tråd på Familjeliv! :D

Frågan var väl hur ett par ska kunna leva ihop, om den ena tror och den andra inte. Det finns inget "rätt" och "fel" i trosfrågor (förutom att ingen får skylla på sin tro för att bryta mot lagen).

För att återgå till ämnet, så tror jag att detta var ännu en av de saker som var lättare förr, då män tilläts vara män och kvinnor tilläts vara kvinnor. Männen went about their business in the world, och accepterade att familjens kvinnor var mer kyrksamma. De fick lov att gå i kyrkan om söndagarna, brodera altardukar och arrangera blommor i kyrkan, hjälpa till med kyrkfikat eller i söndagsskolan, vara med i kyrkans syjunta och samla in pengar till hednamissionen - och svärma lite för kyrkoherden i all oskyldighet!

Männen lät dem hållas. Det blev inte de här bråken, som det blir nu när män och kvinnor förväntas vara precis lika på alla områden... men så kan det ju aldrig bli. 

• Trent
    Anonym (XXX) skrev 2021-01-30 19:33:55 följande:

Har inte diskussionen spårat ur nu? Om man kan bevisa Guds existens eller inte, har debatterats i tusentals år, och problemet lär inte kunna lösas i en tråd på Familjeliv! :D

Frågan var väl hur ett par ska kunna leva ihop, om den ena tror och den andra inte. Det finns inget "rätt" och "fel" i trosfrågor (förutom att ingen får skylla på sin tro för att bryta mot lagen).

För att återgå till ämnet, så tror jag att detta var ännu en av de saker som var lättare förr, då män tilläts vara män och kvinnor tilläts vara kvinnor. Männen went about their business in the world, och accepterade att familjens kvinnor var mer kyrksamma. De fick lov att gå i kyrkan om söndagarna, brodera altardukar och arrangera blommor i kyrkan, hjälpa till med kyrkfikat eller i söndagsskolan, vara med i kyrkans syjunta och samla in pengar till hednamissionen - och svärma lite för kyrkoherden i all oskyldighet!

Männen lät dem hållas. Det blev inte de här bråken, som det blir nu när män och kvinnor förväntas vara precis lika på alla områden... men så kan det ju aldrig bli. 

Ja med det där inlägget förde du verkligen diskussionen på rätt spår.
  • Anonym (!!)

Religion i ett förhållande är ett big no-no oavsett vad.

• KostasSonawj
    Anonym (Pastafarian) skrev 2021-01-30 16:41:11 följande:
    Vilket konstigt svar på min kommentar. Jag omformulerar mig: du tror alltså på fullt allvar att det finns bevis för den bibliska skapelseberättelsen? Det är mycket okunnigt av dig att tro det.
    Bibeln är ju enligt alla kristna någonsin skriven av människor? Alltså en felbar tolkning? Haha inte ens kristna tror att det som står i bibeln reflekterar det som hände perfekt.

Ni ateister borde gå in på facebook och ta den här diskussionen med muslimerna istället, muslimerna är faktiskt bokstavstroende som i att koranen är ders guds EXAKTA ord. Se så, gå in där och säg att det inte finns några bevis. Nej just det, ni är ju trots allt ynkryggar. Hahahaha.
Svar på tråden Olika tro gör sprickor i vårt äktenskap.