• Anonym (Tror)

Olika tro gör sprickor i vårt äktenskap.

När min man och jag träffades för 15 år sedan hade vi båda ungefär samma bild av livet. Allt eftersom och under några för mig personligt turbulenta år har jag hittat en tro som stärker mig. Men vi har jättesvårt att hitta en mellanväg kring detta.

Jag upplever att min man trycker ner mig. Han påpekar att jag inte har ?bevis? och allt för ofta att han inte tror på det som jag tror på. Det gör att jag har slutit mig mer och mer och inte känner lika stark tillhörighet mellan oss. Vi har gemensamt ändå kommit fram till att jag måste få ha min tro, och jag har försökt vila i det och öppna upp mig och pratar lite då och då bara om mina tankar om min tro. Jag vill ju trots allt dela med mig av mitt innersta, för om jag inte ?får? det så känns det som inte kan dela livet.

Min man har sånt otroligt motstånd fortfarande och han kan ändå inte låta bli att påpeka hela tiden att han inte tror på det jag pratar om. Det gör mig ledsen, känner mig nedtryckt och jag känner mig ensam. Han tycker att han ska ha rätt att uttrycka sin åsikt. Men när det är något man är ?emot? så blir det så hårt. Det hade kanske varit lite lättare om han hade haft en öppensinnad inställning och mer reagerat ?jaha, ok. Ja så kanske det kan vara, jag är inte så insatt och känner inte så stort behov av att vara det just nu.? Men istället får jag detta motstånd, så det blir som en kamp. Han säger att han inte är emot mig, men något i hans innersta lyser igenom och jag kan inte låta bli att se hans starka motstånd och negativa åsikt kring min tro.

Finns det förhållanden där detta fungerar och vad krävs i så fall för att göra det möjligt att ha ett mer avslappnat och behagligt liv tillsammans? Någon med erfarenheter så tar jag tacksamt emot!

• Svar på tråden Olika tro gör sprickor i vårt äktenskap.
  • Anonym (jaha)
    Anonym (Tror) skrev 2021-01-30 09:03:05 följande:
    Bra liknelse! Precis så är det, sitter långt djupare än bara i den logiska hjärnan.
    På dig ja, men du kan ju inte kräva att någon annan ska tro på det du väljer att tro. Andra vill kanske hellre vill använda den logiska delen av hjärnan?
  • oanonym
    Tow2Mater skrev 2021-01-30 13:14:25 följande:
    Bra liknelse! Precis så är det, sitter långt djupare än bara i den logiska hjärnan.
    Ni ser/känner ingen skillnad mellan en sk gud som far över himlen i en vagn och skapar blixtar, som man idag har helt klara bevis för hur de uppstår, jämfört med en Gud som skapat/originerat de levande saker vi ser runtomkring oss, där det enda som finns i teorier om hur allt blev till är synnerligen svaga filosoferingar om hur nåt krälade upp ur en slags 'ursoppa' med den inte ens tusendels promille chans för det att kunna hända (eller hur det nu var, nåt liknande)?

Byt ut Oden mot någon Gud inom hinduismen om du vill. Eller mot spöken, aliens, Bigfoot och annat som folk påstått sig sett.
  • oanonym
    Ni ser/känner ingen skillnad mellan en sk gud som far över himlen i en vagn och skapar blixtar, som man idag har helt klara bevis för hur de uppstår, jämfört med en Gud som skapat/originerat de levande saker vi ser runtomkring oss, där det enda som finns i teorier om hur allt blev till är synnerligen svaga filosoferingar om hur nåt krälade upp ur en slags 'ursoppa' med den inte ens tusendels promille chans för det att kunna hända (eller hur det nu var, nåt liknande)?

Det finns ganska bra bevis mot skapelseberättelsen i Bibeln, mot syndafloden, mot ökenvandringen, o.s.v.
    Ändå tror folk på detta. 
  • Trent

Hur var det med slavarna? Nä skämt åsido. Du svarar ju genom att inte svara också.

Ser du inte att du undergräver ditt eget resonemang när du skriver som du gör? Om nu Tor en gång hittades på för att förklara blixtar kan då inte gud ha hittats på för att förklara universums existens? Sen att vi förstår blixtar idag men ännu inte har en fullgod förståelse av universum säger inget om vad vi kommer vi veta imorrn. Klockan tickar!
  • Anonym (S)

Men herregud, ni får väl båda tro på vad ni vill. Sluta gå i diskussion om det, ingen av er lär övertyga den andra. Hur svårt ska det vara...

• Tow2Mater
    oanonym skrev 2021-01-30 14:20:45 följande:
    Det finns ganska bra bevis mot skapelseberättelsen i Bibeln, mot syndafloden, mot ökenvandringen, o.s.v.
    Ändå tror folk på detta. 
    Nej, tvärtom. Bevis för.
  • Tow2Mater
    Anonym (jaha) skrev 2021-01-30 14:01:48 följande:
    Det är snarare du som inte förstår att just dina fantasier (hur just din gud är enligt dig) enbart gäller dig och ingen annan. För en person som inte tror på någon fantasiväsen så är det egalt exakt hur fantasierna ser ut, om man färdas runt i vagn eller är någon som "skapat allt vi ser". Det är fortfarande fantasier så länge man inte kan BEVISA att fantasierna stämmer.

Att någon skrev en bok för 2000 år sen eller att en massa människor valt att TRO att det är sant räcker tyvärr inte som bevis. Tro är Tro inte fakta. Fakta blir det när det man tror kan bevisas det på ett vetenskapligt sätt.
    Nu var det ju inte dig jag frågade...
  • Tow2Mater
    Arcnice skrev 2021-01-30 13:24:40 följande:
    Nu är det ju inte Oden som far över himmelen i en vagn dragen av bockar och skapar blixtar. Det är Tor som är åskguden.

Men det finns inget i skapelseberättelsen från t.ex. bibeln som är mer trovärdigt/sannolikt än skapelseberättelsen inom asatron. Så varför skulle det vara en skillnad att tro på de gudarna, de grekiska/romerska, de egyptiska, etc. mot att tro på Gud från bibeln? Det finns ju absolut 0 bevis på att bibeln är mer sann än redogörelserna över asagudarna.

Så varför tror kristna inte på Oden och de andra asagudarna istället? 
    Fornnordisk magi, spå i runor och liknade hör till den "andra sidan", dvs kristna ser det som saker djävulen har inflytande över. Så därmed inte sagt de sakerna inte finns. Om man kopplar det till nån slags "gudar", vare det asa eller indiska, är av mindre betydelse i det sammanhanget.
  • Anonym (Pastafarian)
    Tow2Mater skrev 2021-01-30 15:40:20 följande:
    Nej, tvärtom. Bevis för.
    Du påstår alltså på fullt allvar att det finns bevis för den bibliska skapelseberättelsen? Oj.
Svar på tråden Olika tro gör sprickor i vårt äktenskap.