• Anonym (Signe)

Hans dotter blir sur varje gång jag fyller år.

Det är samma visa varje år och det blev likadant i helgen då jag fyllde år. Får inte höra ett grattis från henne utan det är bara sura miner, hon ifrågasatte tom sin pappa varför han köpte en present och en liten tårta till mig.

Det som irriterar är att hon själv gladeligen ger mig långa listor på vad hon önskar sig när hon själv fyller eller det är dags för jul. Har inte heller gjort henne nåt men hon blir helt galen av svartsjuka när det kommer till min födelsedag eller om det är alla hjärtans dag och han ger mig rosor.

Är det fler som känner igen det här? Ska jag börja med att sluta ge henne nåt när hon fyller?

Hon är 19 år gammal dessutom.

• Svar på tråden Hans dotter blir sur varje gång jag fyller år.
  • Anonym (styvförälder)

Men vad gör pappan åt det då?
    Varför säger han inte till sin dotter om hon behandlar dig dåligt?
    Varför har han låtit det pågå i 10 år?
    Om hon är 19 år nu var hon ju 9 då och har hållit på så sen dess, han var väl inte rädd för en 9 åring?
    Tycker faktiskt att din man borde ha förklarat för sin dotter att du också ska bli firad som alla andra i familjen.
    Sa han inget när hon blev sur över att han köpt tårta och present till dig?
    Handlar inte om bonusbarn eller biobarn eller vuxna, om någon blir sur för att man firar någon i familjen skulle jag säga till den personen vem det än var.
    Hoppas verkligen att din man sa något till sin dotter.

• Anonym (oooo)

Det här är väl en sån där klassisk tråd där pappan som är separerad från dotterns mamma har överkompenserat och låtit barnet få väldigt mycket som hon velat. När så pappan mötte ny partner så har han inte klarat av att balansera detta med dottern utan dottern har "tävlat" med TS om pappans gunst. Finns ju en hel del sådana trådar här inne tyvärr. Det är ju pappans sak att ha hjälp sin dotter i detta, men nu är det kanske för sent. Sedan vet vi heller inget om dotterns mamma, om det finns något från det hållet som eldart på dotterns synpunk om TS? 

• Anonym (Signe)
    Anonym (Cilla) skrev 2021-01-17 12:09:51 följande:

Jag tycker du ska prata med henne.Hon reagerar nog med reptilhjärnan och har kanske inte kognitivt reflekterat över saken. Gör henne uppmärksam på den uppenbara orättvisan och var tydlig med att du inte är för gammal för att vilja bli firad på din födelsedag.

Hur brukar ni fira pappan? Om han också uppmärksammas på sin födelsedag så borde hon inse att även du vill bli det när du påpekar det för henne.

Barn och tonåringar är ofta känslostyrda och kan behöva hjälp att reda ut varför de gör som de gör och vägledning i hur de kan göra istället.

Jag har pratat med henne om det här och ofta tror jag att jag nått fram men sen faller det ändå och det är det här som suger så mycket energi. Trodde det skulle lugna ner sig med åren men det har det inte gjort.

Min man firas alltid med buller och bång, det är 50 pers (innan Corona)och fest i dagarna tre. Väldigt mycket så på hans sida av släkten. Det är aldrig några konstigheter, när det kommer till mig så har även min man börjat gå på äggskal inför henne. Förr kunde han boka hotell och middag på min födelsedag men efter klagomål från henne har han slutat med det.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (styvförälder) skrev 2021-01-17 12:14:59 följande:

Men vad gör pappan åt det då?

Varför säger han inte till sin dotter om hon behandlar dig dåligt?

Varför har han låtit det pågå i 10 år?

Om hon är 19 år nu var hon ju 9 då och har hållit på så sen dess, han var väl inte rädd för en 9 åring?

Tycker faktiskt att din man borde ha förklarat för sin dotter att du också ska bli firad som alla andra i familjen.

Sa han inget när hon blev sur över att han köpt tårta och present till dig?

Handlar inte om bonusbarn eller biobarn eller vuxna, om någon blir sur för att man firar någon i familjen skulle jag säga till den personen vem det än var.

Hoppas verkligen att din man sa något till sin dotter.

Han sa åt henne att gratta Signe, men hon vägrade och gick in till sig. Vi tog den diskussionen sen han och jag och jag vet att han nånstans fattar att det här är så fel men han är för stolt över att medge det.

Rädd och rädd. Hon är inte farlig men han lever lite för att hon inte ska explodera och bli arg.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (oooo) skrev 2021-01-17 12:16:27 följande:

Det här är väl en sån där klassisk tråd där pappan som är separerad från dotterns mamma har överkompenserat och låtit barnet få väldigt mycket som hon velat. När så pappan mötte ny partner så har han inte klarat av att balansera detta med dottern utan dottern har "tävlat" med TS om pappans gunst. Finns ju en hel del sådana trådar här inne tyvärr. Det är ju pappans sak att ha hjälp sin dotter i detta, men nu är det kanske för sent. Sedan vet vi heller inget om dotterns mamma, om det finns något från det hållet som eldart på dotterns synpunk om TS? 

Det är en klassiker och jag vet fler som har problem.

Nu hade vi ett varsitt barn sen tidigare när vi flyttade ihop och gifte oss och nu flera år senare med facit i hand så rekommenderar jag den inte. Bonusfamiljen är kämpig och det ska man vara medveten om. Nu vill jag inte att vi ska skilja oss för vi älskar varann, vill inte falla på målsnöret. Gäller bara att min man börjar jobba för att inse att hon är vuxen.
  • Anonym (oooo)
    Anonym (Signe) skrev 2021-01-17 12:31:05 följande:

Nu hade vi ett varsitt barn sen tidigare när vi flyttade ihop och gifte oss och nu flera år senare med facit i hand så rekommenderar jag den inte. Bonusfamiljen är kämpig och det ska man vara medveten om. Nu vill jag inte att vi ska skilja oss för vi älskar varann, vill inte falla på målsnöret. Gäller bara att min man börjar jobba för att inse att hon är vuxen.
    Men hon flyttar väl hemifrån inom ett par år, kan man tro?
    Har själv barn runt den åldern (både egna och bonusbarn) och alla säger att de vill flytta hemifrån bara de är klara med skolan och hittat någon form av försörjning.
  • Ess
    Anonym (Signe) skrev 2021-01-17 12:31:05 följande:

Bit ihop och stå ut, det kan inte va så länge tills hon flyttar.
  • Anonym (Signe)
    Anonym (oooo) skrev 2021-01-17 14:39:28 följande:

Men hon flyttar väl hemifrån inom ett par år, kan man tro?

Har själv barn runt den åldern (både egna och bonusbarn) och alla säger att de vill flytta hemifrån bara de är klara med skolan och hittat någon form av försörjning.

Hon pratar om att hon nog vill bo hemma tills hon är 25-30 och det tycker min man är rimligt. Det är något skrattretande för mig eftersom min man var så på mig om att min son skulle flytta hemifrån efter studenten. Nu flyttade min son frivilligt när han var 19 men det är intressant att det skiljer på folk och folk.
  • Anonym (Signe)
    Ess skrev 2021-01-17 14:49:20 följande:

Bit ihop och stå ut, det kan inte va så länge tills hon flyttar.

Jag tänker lite så men det känns inte som att hon är så villig att flytta. Men jag tror att vi behöver det för vår del, vi behöver få rå om varandra. Ska hon bo hemma i några år till så får hon se till att vara självgående och riktigt där är de inte.
  • Anonym (oooo)
    Anonym (Signe) skrev 2021-01-17 14:57:11 följande:
    Hon pratar om att hon nog vill bo hemma tills hon är 25-30 och det tycker min man är rimligt. Det är något skrattretande för mig eftersom min man var så på mig om att min son skulle flytta hemifrån efter studenten. Nu flyttade min son frivilligt när han var 19 men det är intressant att det skiljer på folk och folk.
    ja fy vad trist. Men det är ju pappans fel det här, helt och hållet. 
Svar på tråden Hans dotter blir sur varje gång jag fyller år.