• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • ace86
    Annna84 skrev 2021-03-10 10:58:50 följande:

Vännen!! Jag hoppas verkligen att det var för tidigt att se någonting och att du kommer se något på ditt riktiga VUL <3

Får du svar på HCG idag? Jag håller tummarna för dig!

Jag insåg redan i söndags (toknegativt) att det inte blev något den här gången heller, jag har gråtit massor och nu vill jag bara att mensen ska komma.

KRAM

Neeej :( fy fasen vad tråkigt!! Förstår att andras ord inte kommer kunna minska den smärta du känner just nu, men jag lider verkligen med dig / er! När skulle du göra testet enligt kliniken?

Jag var på gynakuten igår, tyvärr kom det onda tillbaka tillsammans med svullen buk och så. De kunde inte heller se något i livmodern och var väldigt tydliga med att det inte kommer att bli en ?vanlig? graviditet denna gång. Dock kunde de inte heller utesluta utomkveds så väntar på mina provsvar, lämnade precis ett till för jämförelse.

Slutade med lutinus och det känns så hemskt att hoppas på missfall. Men det är vårt ?bästa? alternativ nu, än att jag ska opereras pga utomkveds.

Kramar till dig!
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-03-11 09:13:31 följande:
    Ok, ja RD 9 skulle man ju ev kunna se något med en 2 dagars, men fortfarande inget definitivt svar. jag har vart och köpt hem lite gravtester nu i alla fall Drömmer 

ska i väg i helgen och är väl liiite sugen på att testa lördag morgon men det är ju RD 4 då och jag har nog aldrig hört om någon som sett något då... (får väl googla ihjäl mig igen haha). kom på att min RD 6 är visst på måndag så då kommer jag def testa i alla fall! Hur känns det för dig?
    här är det ingen känsla alls, hade nästan hoppats att känna nåt stick i livmodern eller nåt då vissa verkar känna typ när ägget fäster.. men det borde de ju redan ha gjort vid det här laget.. kanske händer det på natten och man lär ju knappast vakna upp av en sån grejTungan ute 

Jag pendlar i när jag tänker testa hehe, men håller nog fast vid söndag på RD 11, då borde man kunna se ett definitivt resultat.

Är nog mer värt att vänta till RD6, även om jag förstår att det hade vart gott att få testat under helgen.

Jag känner inget alls, bröst-ömheten börjar gå ned nu, vilket jag antar var ovitrelle biverkningarna som börjar gå ur kroppen. Vanligen brukar de vara ömma fram till dagen innan mens. Däremot har jag inte haft min humörs PMS än, brukar ha en dag i månaden där allt bara är ilska och sorg haha, som brukar vara en varning att mensen är inkommande. Så kanske är avsaknande av det ett tecken, eller så är det för att hormonerna är knasiga denna månaden så det inte fungerar som vanligt. Jag har inga större förhoppningar utan har redan siktat in mig på nästa omgång med bättre resultat och förhoppningsvis kunna få ut mer ägg och en blasto insatt istället, inbillar mig att det är mer lyckosamma resultat där.

Får hoppas din blasto smygfäste under natten helt enkelt, och att du snart får lite symtom Solig men klart man måste ju inte känna symtom heller trots allt Drömmer

• Asplövet18
    Dhalia skrev 2021-03-10 16:05:31 följande:
    Hej, wooow vilket bra resultat tanken på så få ägg. Låter ju väldigt lovande :) Fick du tillbaks en 2 dagars då?
    Hej igen,

Jaaa blev verkligen chockad. Nej ruvar på en blastocyst där man kunde urskilja det som skulle bilda foster och det som skulle bilda moderkaka :) 
  • Asplövet18
    Inalina skrev 2021-03-10 18:12:24 följande:
    ja precis vår dotter är 22 månader snart, funkade på andra IVFen med första FET. Gjorde den i Prag då och var mkt nöjda med kliniken (vi bor i schweiz)  men innan dess var vi också ofrivilligt barnlösa i 4 år.. har fortfarande inte hittat anlendingen att det inte funkar så nu struntar jag i att leta längre och bara hoppas det ska gå med syskonförsöket så småningom. (ja förhoppningsvis nu då ;))
    Nu gör vi IVF på hemmaplan i Schweiz då det inte går att resa för tillfället och speciellt inte till Tjeckien som ligger nr 1 på Coronalistan tyvärrObestämd

alltså wow 4 blastocyster på 5 ägg är ju helt otroligt bra resultat!!! då verkar du ha bra kvalitet på dina ägg så jag tror stenhårt på din lilla därinne nu!!Glad jag fick 12 ägg men endast 4-5 befruktades och tydligen bara 1 överlevde nu till dag 5, så är ju tacksam över det i alla fall!

HAHA härligt att embryot var vackert, låter lovande ;) nej man måste fråga embryologen specifikt efter gradingen för det är bara de som har koll på det ;) 

Åh vad underbart :) Alltså andra äggplocket eller första? :) Åh jag förstår, förmodar att det inte är gratis i Schweiz direkt... En av mina bästa vänner bor också i Schweiz :D  

Jaa jag tänkte att det kanske var hyfsad kvalitet då? Var jättenoga med vitaminer och kosten så vet inte om det kan ha hjälpt Oskyldig

Satte du in en blastocyst då med dottern? Fick du några symptom tidigt? Är på RD3 idag och vet inte om jag inbillar mig men det har ilat fram och tillbaka i magen sedan sent igår kväll, sedan har jag drömt otroligt mycket och vaknat väldigt kissnödig senaste två morgnarna. Jag inbillar mig säkert xD

Ahaa okej jag förstår :) Mycket ny terminologi när man ger sig in i ivf-snurran haha. 

Känns f.ö betryggande att embryona blev så många och fina, men samtidigt ännu mer oroande om de kommer kunna fästa eller inte...

• Inalina
    Dibella skrev 2021-03-11 09:53:32 följande:

Jag pendlar i när jag tänker testa hehe, men håller nog fast vid söndag på RD 11, då borde man kunna se ett definitivt resultat.

Är nog mer värt att vänta till RD6, även om jag förstår att det hade vart gott att få testat under helgen.

Jag känner inget alls, bröst-ömheten börjar gå ned nu, vilket jag antar var ovitrelle biverkningarna som börjar gå ur kroppen. Vanligen brukar de vara ömma fram till dagen innan mens. Däremot har jag inte haft min humörs PMS än, brukar ha en dag i månaden där allt bara är ilska och sorg haha, som brukar vara en varning att mensen är inkommande. Så kanske är avsaknande av det ett tecken, eller så är det för att hormonerna är knasiga denna månaden så det inte fungerar som vanligt. Jag har inga större förhoppningar utan har redan siktat in mig på nästa omgång med bättre resultat och förhoppningsvis kunna få ut mer ägg och en blasto insatt istället, inbillar mig att det är mer lyckosamma resultat där.

Får hoppas din blasto smygfäste under natten helt enkelt, och att du snart får lite symtom Solig men klart man måste ju inte känna symtom heller trots allt Drömmer

ja det låter som en bra ide att vänta till söndag, och för mig att vänta tills åtminstone måndag. när har du BIM? jag har inte känt något alls i mina bröst, tror inte jag gjorde det förra behandlingen heller.. det är så märkligt hur alla kroppar reagerar olika Tungan ute någon PMS har jag heller aldrig märkt av (är kanske tjurskallig som det är ändå haha!) 

Jag antar att vi får snällt vänta om det blir något nu eller inte och sen ta ett snack med kliniken om eventuella ändringar. (ja eller definitiva ändringar!) men jag väljer nog att fundera på det när jag vet hur det går denna gången. har din klinik sagt nåt om vad ni skulle ändra i så fall? eller skulle du byta klinik och köra dina 'gratisförsök' nästa omgång i om det blir en?
  • Inalina
    Asplövet18 skrev 2021-03-11 10:28:12 följande:

Åh vad underbart :) Alltså andra äggplocket eller första? :) Åh jag förstår, förmodar att det inte är gratis i Schweiz direkt... En av mina bästa vänner bor också i Schweiz :D  

Jaa jag tänkte att det kanske var hyfsad kvalitet då? Var jättenoga med vitaminer och kosten så vet inte om det kan ha hjälpt Oskyldig

Satte du in en blastocyst då med dottern? Fick du några symptom tidigt? Är på RD3 idag och vet inte om jag inbillar mig men det har ilat fram och tillbaka i magen sedan sent igår kväll, sedan har jag drömt otroligt mycket och vaknat väldigt kissnödig senaste två morgnarna. Jag inbillar mig säkert xD

Ahaa okej jag förstår :) Mycket ny terminologi när man ger sig in i ivf-snurran haha. 

Känns f.ö betryggande att embryona blev så många och fina, men samtidigt ännu mer oroande om de kommer kunna fästa eller inte...

Lillan blev till på andra äggplocket, där vi satte tillbaka 2 frysta blastocyster. (de sista vi hade). hehe nej det är svindyrt med IVF här... som allting annat ;)

Jag hade inte jättemkt symptom med dottern, runt BIM hade jag molvärk och lite stickningar i livmodern, och efter det lite ryggont typ. men inte redan på RD3.. men ja om du blir gravid nu får du vänja dig vid helt sjuka drömmar, det kan jag lova!  

jag blev rätt svullen efter äggplocket och har därför också vart rejält kissnödig de senaste morgnarna då det trycker på på ett helt annat sätt! Tungan ute är du inte svullen alls längre? jag har en liten bok där jag skrev ner varje dag under ruvningen förra gången hur jag kände mig och där verkar min molvärk börjat runt RD 7 och sen fortsatt i princip hela graviditeteten ;) 
  • Iväntanpåivf

Ååh! Nu har jag äntligen fått lite mer info. :)
    Ringde dem för jag kunde inte hålla mig till imorgon. 

hade 25 äggblåsor och de fick ut 22 ägg och alla va mogna.
    17 st befruktades normalt. 
    15st dukade under fram till dag 5 men har fått 3st blastocyster av 'god kvalitet' som har kunnat frysas. 

:) 

Känns som lågt utfall av så många befruktade ägg men 3st till frysen känns ändå rätt bra. 
    Nu ska jag 'bara' vänta på nästa mens för insättning 

• Iväntanpåivf
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-11 11:05:58 följande:

15st dukade under fram till dag 5 men har fått 3st blastocyster av 'god kvalitet' som har kunnat frysas. 

Känns som lågt utfall av så många befruktade ägg men 3st till frysen känns ändå rätt bra. 

kan visst inte räkna :p 
    14 st dukade under på vägen.... 
  • Inalina
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-11 11:05:58 följande:

Men så skönt att du fick tre till frysen!!!! det är ju jättefint resultat! så du behöver inte vänta fram till maj på insättning??Glad då är du ju igång snart!
  • Dibella
    Inalina skrev 2021-03-11 10:39:04 följande:
    ja det låter som en bra ide att vänta till söndag, och för mig att vänta tills åtminstone måndag. när har du BIM? jag har inte känt något alls i mina bröst, tror inte jag gjorde det förra behandlingen heller.. det är så märkligt hur alla kroppar reagerar olika Tungan ute någon PMS har jag heller aldrig märkt av (är kanske tjurskallig som det är ändå haha!) 

Jag antar att vi får snällt vänta om det blir något nu eller inte och sen ta ett snack med kliniken om eventuella ändringar. (ja eller definitiva ändringar!) men jag väljer nog att fundera på det när jag vet hur det går denna gången. har din klinik sagt nåt om vad ni skulle ändra i så fall? eller skulle du byta klinik och köra dina 'gratisförsök' nästa omgång i om det blir en?

Nog vettigt att vänta trots allt, trots att jag har en djävul på axeln som försöker pressa på att IDAG! idag ska vi testa Drömmer 

Jag har BIM på tisdag nästa vecka, om man tänker att plock är ÄL, så brukar mensen alltid komma natten till dag 15 efter ÄL. Får vi se om det blir så även efter IVF. När har du?

Men bra att tänka som du säger, att man får ta nästa planering när man vet hur det blir helt enkelt. Men förändringar måste väl läkarna ändå ha i åtanke när det inte gick som tänkt första gången. Jag, kontrollmänniska och planerare in i det sista som jag är, försökte redan innan plock (när vi visste att det bara var 3 blåsor) prata med läkaren om nästa planering. Det vägrade hon gå med på hehe. Så jag har inte fått någon respons eller tanke på hur nästa försök kan se ut, utan får ta det vid ett negativ sa dem.

Vi har köpt 2 försök privat i väntan på landstinget eftersom de var lite lång kö. Så vi lär använda det 2a försöket med, annars går det andra försöket förverkat ändå. Och blir det inte på de två får vi vänta in kallelsen via Landstinget, som det nog är ett tag kvar i kön på än. Har ni köpt paket eller betalar ni per omgång? Har er läkare sagt något om ev. förändringar i behandling?

Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021