• Inalina

Vi som startar ivf behandling 2021

Znickers skrev 2021-11-01 19:28:08 följande:
    Heej och tack för välkomnandet :)

Så spännande att ni också är uppe i syskonförsök och 4e försöket nu. Jag håller alla tummar och tår för er. Är du på långa eller korta protokollet?

Du skrev att du har dålig äggkvalitet. Är det att de lyckas befruktas men inte växer bra eller att de inte är tillräckligt bra för att befruktas?

På senare proverna visade resultatet att min äggstockreserv sjunkit signifikant sedan 2017. På fyra år har den gått från 2.2 till 1.0 :( Svårt för lökarna att förklara varför men troligtvis mkt genetiskt och så klart åldern - 2017 var jag 34 och nu är jag 37, snart 38.

Nu hoppas jag att den här lilla blastisen som sattes in i lördags (ruvardag 2 idag) ska bli till ett lillasyskon.

Men fick ett samtal idag av kliniken att de faktiskt frös in ett 4:e embryo (blastocyst) på dag 6. Så jag är hoppfull, om inte denna färska försök funkar så har vi 4 kvar i frysen som förhoppningsvis kan leda till en graviditet.

Det försöket som blev vår son var det långa protokollet. Sahlgrenska valde att sätta mig på det korta protokollet som mitt allra första försök. När den gången inte lyckades så fick jag gå på det långa. Och då blev min son till. Men nu i syskonförsöket så valde läkaren tillsammans med mig att köra på det långa då vi var lyckosamma innan. Men den funkade inte alls, gav inga mogna ägg. Istället funkade korta protokollet mycket bättre.
    hejsan, tack för tumhållningen, den kan nog behövas Gladjag är på långa protokollet, så nedregleras just nu och väntar på en blödning som jag hoppas kommer inom ett par dagar.

jag har bara fått ungefär 30% befruktning senaste IVFerna, om ens det, och embryodelningen har varit långsam och stannat av innan blastocyst-stadiet. så jag antar att det är både ock där. Mannens simmare ska vara väldigt bra så det är ganska uppenbart problem med äggen.  När jag gjorde IVF 2018 fick de ut 12 ägg där 10 befruktades normalt så ja, mycket kan hända på 3 år! jag är också 37 nu, så den där magiska gränsen vid 35 verkar ju stämma när det kommer till fertiliteten. Mitt AMH-värde är normalt dock på 2,4 så äggreserven finns där, men man hade ju önskat att fler än 1 ska klara sig för återföring på dag 2,3 eller 5. 
    Vad har du fått för sprutor under dina protokoll? Jag har främst försökt med Gonal F men det har gett väldigt dåliga resultat nu på senare så denna gången får jag Pergoveris som är en blandning mellan Gonal F och Menopur typ, känner mig lite mer hoppfull inför detta.
    låter lovande med din ruvning och dina snöflingor!!Hjärta skönt att ha en back-up plan!!
  • Inalina
    Kronärtskocka skrev 2021-10-21 21:30:07 följande:

Första försöket var korta protokollet och bemfola.

Andra försöket var långa protokollet med engångssprutan elonva och därefter menopur.

Detta tredje försök blir bemfola plus menopur.

Det känns bra att få pröva lite protokoll och läkemedel.

Intensivt år för dig med alla försök. Hoppas det blir fjärde gången gillt! Förstår att sprutan är tuff. Hur snabbt efter den börjar du med sprutor sedan? Sist tyckte jag att synarelan var ok. En del huvudvärk men annars hyfsat välfungerande. Men då hade jag semester. Jobb och försök är något annat?

Jag hade trott att 2020 skulle vara året med försök och därefter besked om det blir fler barn eller om det blir att sörja. Men Corona kom emellan och flera medicinska hinder i min hälsa. Så nu är det snarare 2022 då jag kommer gå i hamn med att ha gjort de försök jag orkar och har råd till. Det kommer bli skönt, att nå ett avslut. Men än så länge försöket jag och har ändå lite hopp. Nu med hopp om en augustibebis som gör att jag kanske inte får gå på festival som planerat då, men vad är väl en festival mot bebisgos!
    Kronärtskocka skrev 2021-11-02 22:17:53 följande:

Här har jag nu sprayat i 14 dagar och ännu ingen blödning. Tänk, när en ruvar kollar en papperet för att en inte vill se blod, och nu vill jag se blod så jag kan få ringa kliniken om när jag ska börja spruta. Hoppas kroppen fattar att det är dags att blöda nu. Har haft rejäla känningar av vallningar idag iaf. Det hade jag inte förra gången. Varit alldeles röd och känt mig som om jag är väldigt generad. Knäppt. Men skyller allt på Synarelan.

hej! vi verkar vara lite i samma sits, både att det kanske är sista försöket med egna ägg och nu med långa protokollet.(dock så sprayar inte jag, utan fick en spruta som ska nedreglera äggstockarna istället.) så jag väntar också på en blödning som ska komma 'några dagar efter sprutan'.. jahaa??? Är på dag 5 nu så precis som du längtar jag efter att se blod denna gången, för annars kommer jag inte hinna med sprutorna i tid och får ev. ställa in stimuleringen denna gångenObestämd  förra gången jag körde långa protokollet tror jag blödningen kom en vecka efter sprutan, och det ska i så fall vara på fredag denna veckan så jag hoppas min kropp fattar att göra samma sak denna gången!!

det står i mitt protokoll att 10-14 dagar efter sprutan gör man ett VUL och kan då börja md sprutorna direkt om det ser bra ut. men detta förutsätter att jag fått blödningen såklart! tycker också att jag svettas en del men minns att de värsta biverkningarna kom när man började blöda senast.

ska du också göra ett VUL innan du får börja spruta?
  • Inalina
    Islandinthesun skrev 2021-11-02 10:45:10 följande:
    Ja men så sa min sambo med! Läskigast på Halloweenfesten vinner! Hjärta Vi gick all in, vi bjöd på oss själva men jag kände mig som en mycket ful variant av Bridget Jones när jag satt där med blod i mungipan och kände hur deppigheten slog till. Min sambo känner inte av samma deppighet som jag, men det är tufft att vara kvinna i den här processen. Hormonerna gör sitt och när blödningen kommer så sätter beskedet avtryck både psykiskt men också fysiskt. Vi får liksom dubbelt!

Slukhålet befinner jag mig i även idag, har så nära till tårar här på jobbet och jag brukar verkligen kunna bita ihop. Men IVF- processen har varit tuffare än ett vanligt försök för mig. Det byggs upp så mycket förväntan, trots att jag försöker hålla mig kall och inte hoppas på för mycket. 

Vi har gjort ett äggplock i oktober, ett till mig och fyra till frysen. Hoppas på återföring nu i november. Hoppas, hoppas, hoppas. 

Tack för ditt svar, känner mig mindre ensam Hjärta
    jag tycker i alla fall ni gjorde helt rätt! Tungan ute men jag vet, Halloweenfester är ju sällan de gånger man känner skitsnygg heller, så är man lite i en känslig period i övrigt kan man ju kanske få en dipp av att inte vara sitt snyggaste 'innan man får barn-utseende' också!
    Men ja, det är tufft att vara kvinna under IVF, det är väldigt många undersökningar som är mer eller mindre invasiva och ofta känner man sig otroligt utsatt Obestämd

har du hört från kliniken om du får göra en återföring i nov? jag antar att det blir i naturlig cykel då?
    själv väntar jag på att en blödning ska sätta igång så jag får börja med sprutorna nästa vecka! väntan är som vanligt olidlig, försöker fokusera på jobbet... går sådär... Flört
  • Inalina
    Dibella skrev 2021-11-02 07:57:02 följande:

Jo om man ska göra det var och varannan månad så blir det svårt, fy hoppas verkligen att det blir sista gången nu. Känner själv att jag inte orkar så mycket längre till.

Kul för dina vänner såklart men skitjobbigt när en själv sitter och kämpar. Under tiden vi försökt få barn så har i princip alla mina vänner hunnit bli gravida (på mellan första och tredje försöket) och hunnit få barn. Superkämpigt stundvis, speciellt när man inte är beredd på beskedet Hjärta

Nej, såklart hon känner av det haha, hoppas det inte är något smittsamt och att hon kryar snabbt. Nu har ni lite svängrum i tid att tillfriskna iallafall. 

Ja det ska bli kul att göra FET och dessutom slippa lutinus, men tiden går så oerhört långsamt att det är plågsamt.Drömmer

ja jag hoppas verkligen det blir sista gången nu och att vi får nåt till frysen!!! 

eller att jag helt förlikar mig med att det bara blev ett barn för oss, det är ju givetvis också en lösning som är bra - bara inte riktigt vad jag hade tänkt mig...

ja men visst är det märkligt hur fort det går för folk??? jag och min man har vart tillsammans ungefär i 100 år, och vänner nu som är runt 40 och träffar en partner som de inte ens flyttat ihop med blir gravida till höger o vänster på första försöket typ (går ju att räkna ut liksom.Flört) Varför har just min kropp bestämt sig för att motarbeta mig i detta? Den är ju fantastisk på många sätt och vis annars, men det mest naturliga i hela världen??? mina vänner som började försöka ungefär när vi (dvs 2015-) har nu 3 barn..

och min dotter har nu fått 2 kusiner som föddes i år, men nu nojjar jag för att de ska hinna få ett barn till innan vi ens är gravida - för givetvis gick det på första gången där med som de vart väldigt tydliga med. (suck för alla dessa oförstående människor som tar allt för givet).. men egentligen ska man ju skita i vad alla andra gör och hur de lever sina liv, men det är ju lättare sagt än gjortObestämd
    nä nu får jag fan ta o rycka upp mig och få lite jobb gjort här idag, ha en fin dag!
  • Inalina
    Jill92 skrev 2021-11-03 14:53:23 följande:

Tack ni som skickade pepp inför äggplocket! <3 det har gått jättebra idag, de fick faktiskt ut 13 ägg ur 13 äggblåsor. Så chockad att det blev så många! Nu håller vi tummarna , antingen blir det insättning fredag eller måndag(om några kan odlas vidare till blastocyster).

Hoppas det går bra för er andra som kanske har äggplock här framöver :)

wow det låter som ett jättebra resultat! Hoppas du får flera till frysen ocksåGlad!
  • Inalina
    Always choklad skrev 2021-11-02 22:28:10 följande:
    Ja precis. Har en del folk som jag gråtit ut hos och inte känner att man mäktar med att prata med längre. De har det där stackars dig hela tiden i ögonen..och det var innan ivfksrusellen drog igång. Nu är det ett mycket fåtal typ 2 barndomskomp och 1 annan som lyckats få barn via ivf och så sambon då. Thats it. Kom ut till chefen här om veckan då vi sågs första gången på hur länge som helst face to face och vi har en bra relation. Det var en tidigare på jobbet som var otroligt öppen med sin process så hon har väl läst tecknen och hur ofta jag varit borta/sjuk och räknat ut det så att säga.. Hon sa du jobbar nu hur mycket/lite du vill du har ett mycket viktigare projekt att ta hand om "projekt baby" känns skönt.
    Vad skönt att din chef är så förståendeHjärta vi delar inte med oss med någon av den här resan, jag gillar inte heller att vara den folk ser på som 'stackars henne', och det är väl en av anledningarna kanske. Att 'försöka skaffa barn' är för mig inte upp till någon annan person att fråga eller uttala sig om, vill man ha råd, tips eller stöd i den här resan så ber man ju om det tänker jag. 

jag förstår att det måste vara lättare att tala med dem som fått barn via IVF, men även där har jag vänner som har typ 16 blastisar i frysen och det har funkat både med första och andra barnet efter första ÄP, så förståelsen skulle nog inte vara tillräcklig där heller.. eller så handlar det mer om hur personen är i sig och kanske inte om exakt vad de själva har upplevt. 
    När är din återföring beräknad? måste vara snart!!Glad
  • Inalina
    Steeph skrev 2021-11-04 10:51:16 följande:

Hej på er,

Ruvardag 4 idag med en 5 dagars och har gett upp hoppet helt. Hela min magkänsla säger att det inte gick vägen. Det är okej, men det suger. Hoppas hinna få göra en till insättning innan jul, men vet inte hur kliniken ställer sig till det?

hej vännen! jag vet att det är lätt att känna sig modfälld, försök håll ut tills du vet något säkert, och försök vara neutral (jätteenkelt...) innan du har ett resultat svart på vitt! (eller blått på vitt hehe!)

när tänker du testa Glad?
  • Inalina
    Lewaize skrev 2021-11-04 17:32:22 följande:

Av mina 4a äggblåsor fick vi ut 3 ägg och alla blev befruktade! Ett av de är i mig nu som ett 3dagars embryo och de andra 2 odlas vidare så får vi se sedan hur det går för dem :)

Men åh det låter ju som ett jättebra resultat på 4 äggblåsor!! Vad spännande!! :) vore ju fantastiskt om du får till frysen också givetvis men nu ska lilla pyret fästa sig o hänga kvar i 9 mån! Hejar på och håller tummarna :)
  • Inalina
    Always choklad skrev 2021-11-04 18:03:44 följande:
    Ja initialt kände jag inte riktigt att min sambo var fullt med på noterna under ivf. Tog ett tag innan han släpade iväg sig till spermaprov..och hade mage att klaga över det. Kändes som att han tänkte vi provar väl..Kontra alla prover man själv tagit och tar...Är som en nålarna och guiniepiig med alla sprutor och preparat. Så behövde en vän att mest tömma mig emot i irritation om du förstår. NU är han helt med på banan, vilket är väldigt skönt och han förstår mer vad som händer med mitt psyke och kropp samt varför jag reagerar som jag gör beroende på var i behandlingen vi är..Nu frågar han och är delaktig på ett annat sätt som gör att jag öppnar upp, van och lösa mina prob själv så att säga.. också en utmaning i denna process ..Man är ju inte den stabilaste personen att umgås med direkt..

Min ivf kompis tog det ett par försök för och flera andra ingrepp över tid innan det äntligen gick vägen, som har på så sätt haft en längre och mer bucklig väg. Kanske därför det känns bra och prata med henne. I perspektiv känns det vi gått igenom inte lika stort..

FET, får nog veta imorgon. Nytt UL då.
    ok jag förstår, och mycket handlar nog om att de inte förstår allt vi måste gå igenom rent fysiskt heller när de tycker det är 'jobbigt' med ett spermaprovObestämd sen är det ju en otroligt intim handling de behöver göra som vi inte behöver, det är ju liksom inget man brukar göra på beställning, medan vi ändå varit på otaliga gyn-besök under åren och är rätt vana att sätta fötterna i vädret typFörvånad.. skönt din sambo är med på banan nu, det är ju viktigt att man kan stödjas mot varann i detta.

jo nåldyna har man verkligen blivit på senare år, man önskar ju det fanns något annat sätt att få i sig hormonerna än genom sprutor..
    spännande med VUL idag, skriv o berätta hur det gick sen! Jag väntar på en blödning nu som borde komma idag, blir galen av att det tar sån tid för min kropp att fatta att den måste blöda ut innan jag kan börja med sprutornaRynkar på näsan
  • Inalina
    Clemmentina skrev 2021-11-05 06:25:13 följande:
    Inalina skrev 2021-10-28 11:40:57 följande:

hej! ok jag förstår, och ja jag förstår med allt det där som ska lösas innan.. jag antar att du måste se någon gynekolog i Sverige för något förberedande VUL? eller liknande? Jag tycker det har vart ganska meckigt med alla blodprov etc man ska göra inför en IVF där man vanligtvis bara gör allt på kliniken. Bland annat behöver jag göra ett EKG innan jag åker till Prag för att se att ma är 'fit för att sövas'. Min läkare här kollade lite konstigt på mig när jag kom med den förfrågan här förra gången

jag var i morse på VUL på dag 20 inför att nedregleras i morgon med Zoladex, ska jag vara ärlig vet jag inte egentligen vad de letar efter, jag verkade ha lite äggblåsor som låg kvar (??) men jag antar att de försvinner om man kör nedregleringssprutan och får blödningen efter den. Men nu är jag nojjig att de ska säga i Prag att min kropp inte verkar vara redo eller något sådan, och att jag därför inte får ta sprutan imorgon :/ så jag sitter väl lite på nålar här för att se vad de skriver tillbaka. 

Nej jag har aldrig haft så kort cykel innan, och jag undrar såklart vad som hände denna månaden...

10-14 dagar efter Zoladex gör man ytterligare ett VUL för att se att slemhinnan är tunn så man kan starta igång med Pergoveris. 

Hej! Bättre sent svar än aldrig! ;) Är lite mindre aktiv här just nu...händer lite för mycket i livet. Precis, har en gynekolog här hemma. Många ultraljud, blodprover och annat som ska till innan vi kan åka. Fast de gör en hel del när vi väl är på plats. Fick min mens som jag skulle i alla fall den här månaden. Fick du ta sprutan som planerat? Snart dags att dra igång med medicinerna väl!? Jag ska inte ta Pergoveris utan det blir en blandning av Gonal och Menopur, vilket i och för sig blir typ samma kanske!? Sen ska jag ta lite annat och högre doser så protokollet känns nytt för mig. Det känns positivt! :)
    skönt om du har annat att göra än att hänga på FL hehe!låter ju suntFlört! skönt att något funkar som det ska i alla fall med cykeln då, lättare att planera för en resa då med visum o grejer! hur länge kommer ni behöva vara där på plats? jag fick ta Zoladex efter min VUL, tror mest de kollar att man inte har några cystor som skulle kunna första att man kör igång. Det funkar bra med en sköterska som hjälpte mig med sprutan hos min husläkare, jag tog lite bedövningskräm på innan och det gjorde susen! dock ska den ju göra så att en blödning startar efter 'några dagar' och det har den givetvis inte gjort ännu så nu är jag orolig att den inte kommer komma, och då får jag ändå inte börja med sprutornaSkrikandes förra gången satte blödningen igång en vecka senare och det är IDAG så jag hoppas ju på det... man ska helst 'blöda ut' innan man ska sätta igång med sprutorna, och ju längre tiden går innan blödning desto mer nervös blir man ju!

ah spännande att du får blanda, vilka doser blir det då? jag tror pergoveris innehåller typ 2 delar gonal f och 1 del menopur, men har inte stenkoll.. skönt du känner dig positiv, lite roligare att vara i processen dåGlad
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021