• Tjej94

Vi som startar ivf behandling 2021

Hallåj! Nån mer som ska påbörja ivf behandling i början 2021?

Jag och min sambo har försökt i 2,5 år, ska på planeringsmöte i januari för å få reda på vilket protokoll jag ska gå.

Hoppas nån vill följas åt i denna tråd :))

• Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021
  • Clemmentina
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-22 17:20:14 följande:

Vad trist! 

Detsamma hände mig och nu går jag och väntar på FET med tre i frysen. 

Håller tummarna att det går bra för dig och att ni får till frysen denna gången också. 

Tack för peppen! Hoppas det med! :) När blir nästa fet för dig?
  • Clemmentina
    Jenzia skrev 2021-03-22 18:19:08 följande:

Känns fånigt att jag blev besviken, var bara så inställd på att klinikerna förespråkar helt naturlig cykel vid FET (om man har en fungerade cykel). Om lutinus nu ger ökad chans till graviditet så kommer jag ta det. Ska inte vara bakåtsträvare när så många VILL ha lutinus.

Tror progesteronvärdet togs på äl+6 eller äl+7, så motsvarade dag 21 i en perfekt cykel ja. I verkligheten var jag nog mer på dag 24

Nej men inte är det fånigt! Förstår precis. Även om jag då tänkte tvärtom. Stämmer värdet vad det borde vara dag 24 då? Lite avundsjuk på att du fått testa ditt progesteronvärde....
  • Clemmentina
    Dhalia skrev 2021-03-22 19:00:00 följande:

Fasiken asså ååhh va dåligt jag kände på mig de nästan när dem valde att fortsätta, då blev de för mycket att spruta just hela helgen. :( ja hoppas så att de blir annorlunda denna gången och att ni får något till frysen <3 men du, kan du inte be dem kolla dina östrogen nivår då och se om de skulle bli risk? Är det inte något sånt man kan kolla upp? Har luddigt minne om de. Men känns som dem tar så minimalt med prover som dem bara kan.

Så tråkigt! Helt sjukt vad de växte på också. I fredags var största äggblåsan 14 mm och nu 26. De ska väl växa 1,5 mm per dag!? Ingen aning om de kan kolla upp det med blodprov. Men nu är det ändå för sent. Har ju fått en annan spruta än Ovitrelle att ta ikväll. Får bara hoppas att vi får något/några fina embryon till frysen.
  • Iväntanpåivf
    Clemmentina skrev 2021-03-22 20:14:32 följande:
    Tack för peppen! Hoppas det med! :) När blir nästa fet för dig?
    Förhoppningsvis mitten av april. v16 :) 
    tiden går sååå långsamt och det är så frustrerande att man inte kan påverka nåt. Hade varit så skönt om man fick nåt att göra typ ''ta denna nu varje dag/varje timme, så kommer det bli mycket bättre och öka chansen''. :) 
    Men nej, man ska 'ta det lugnt' och 'leva som vanligt' :p 
  • Jenzia
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-22 17:26:38 följande:

Tror inte Lutinus är standard vid FET för jag har inte fått det ordinerat. 

Men kanske är bra att du får det? trots symptomen. 

Jag är lite orolig att göra det i helt naturlig cykel för även om jag har regelbunden cykel och tydlig ÄL med temphöjning etc så är min temperatur lite svajjig i lutealfasen. Hade gärna 'fått lite hjälp på traven' även om jag inte vet/tror att jag har nån progesteronbrist. 

jag ska också göra återföring i mitten av april. :)

Jag var verkligen 100 procent inställd på att inte få lutinus vid FET och rätt nöjd med att min kropp skulle få visa vad den kan. Så därför blev jag besviken. Särskilt så det inte finns indikationer på att mitt progesteron är lågt.

Om det blir ett plus så ska jag tydligen fortsätta med lutinus till efter VUL också.. Hmm.. känns som om jag fått protokoll för någon som har haft flera tidiga missfall? Jag har ju aldrig fått ett plus ens

Vilken klinik är du på? Har frågan om lutinus vid FET kommit upp?

Då kanske vi ruvar ihop nästa gång. Jag hoppas på återföring under vecka 17
  • Sweetpineapple
    Inalina skrev 2021-03-22 11:01:45 följande:

hej vännen, hur går det för dig?

Hej.

Jag håller låg profil även om jag är inne o läser i tråden då och då, vill ju veta hur det går för er. Så tråkigt att det inte funkade denna gång för dig, håller tummarna för dig, och er andra som snart är igång igen.

Jag jobbade i helgen, har varit sjukskriven innan för mitt mående. Nu fått kompromiss och jobbar endel hemifrån. Har fått tid för VUL den 30/3 och är då i v 7+6, dagen efter ska jag till endokrin som ska göra ultraljud på knölen i halsen och bestämma om biopsi eller kirurgi.

Själv är jag otroligt trött hela tiden. Illamående ibland och svullen om magen. Hoppas så att få se en liten med tickande hjärta om en vecka.
  • Jenzia
    Dhalia skrev 2021-03-22 19:05:25 följande:

Låter ju som det är bra lutealfas men då kanske dem tänker pga åldern. Har du fått testa någon gång i naturlig cykel? Eller var detta första IVF ni gjorde?

Det här blir ju första FET, så nej aldrig testat naturlig cykel. Känns som om jag fått fel protokoll på något vis. Men men, får väl fråga kliniken. Om jag någon gång får prata med en människa!

Läst att dina tester blir starkare och starkare! Amazing! Jag håller tummarna hårt för att ni ska få se hjärtslag om några veckor! <3
  • Jenzia
    Clemmentina skrev 2021-03-22 20:19:11 följande:

Nej men inte är det fånigt! Förstår precis. Även om jag då tänkte tvärtom. Stämmer värdet vad det borde vara dag 24 då? Lite avundsjuk på att du fått testa ditt progesteronvärde....

Alltså, progesteronvärdet på dag 21 utgår från att du haft ägglossning på dag 14. Den cykeln jag tog provet hade jag ägglossning på dag 17 så därför blev mitt prov på dag 24 istället, dvs 7 dagar efter ägglossning Så mitt progesteronvärde var på ?dag 21?. Vad jag förstått så är allt över 50 riktigt bra värde. 40-50 är också bra, och 30-40 är godkänt.

Jag fick ta provet när vi gjorde vår utredning på en privat klinik. Kanske inte standard om man går via landstinget?

Du kan testa privat, hos Werlabs. Kostar nog ca 300 kr.
  • Clemmentina
    Iväntanpåivf skrev 2021-03-22 20:43:31 följande:

Förhoppningsvis mitten av april. v16 :) 

tiden går sååå långsamt och det är så frustrerande att man inte kan påverka nåt. Hade varit så skönt om man fick nåt att göra typ ''ta denna nu varje dag/varje timme, så kommer det bli mycket bättre och öka chansen''. :) 

Men nej, man ska 'ta det lugnt' och 'leva som vanligt' :p 

Åh men då närmar det sig med stormsteg. Visst önskar man att det fanns något sådant men det gör det ju inte. Jag kommer köra på med bra mat, lagom motion och mycket vila. Känns som att undvika stress är en nyckel för mig! :)
  • Clemmentina
    Jenzia skrev 2021-03-22 22:11:44 följande:

Alltså, progesteronvärdet på dag 21 utgår från att du haft ägglossning på dag 14. Den cykeln jag tog provet hade jag ägglossning på dag 17 så därför blev mitt prov på dag 24 istället, dvs 7 dagar efter ägglossning Så mitt progesteronvärde var på ?dag 21?. Vad jag förstått så är allt över 50 riktigt bra värde. 40-50 är också bra, och 30-40 är godkänt.

Jag fick ta provet när vi gjorde vår utredning på en privat klinik. Kanske inte standard om man går via landstinget?

Du kan testa privat, hos Werlabs. Kostar nog ca 300 kr.

Åh men då är jag med! :) Låter som riktigt bra värde. Märkligt att du ska ta progesteron i naturlig cykel...låter bra att fråga kliniken om varför. Jag skulle vilja testa både det och annat på tex werlabs men kommer förmodligen inte ha någon naturlig cykel före eventuellt fet. Får väl överväga att testa då!
Svar på tråden Vi som startar ivf behandling 2021