Iväntanpåivf skrev 2021-02-22 23:31:54 följande:
Idag tog jag första sprutan gonal-f
Känns roligt, läskigt och skönt att vara igång. Äntligen efter att remiss skickades i juni förra året.
Läste i tråden att det va standard att bli erbjuden 2 embryon om man är över 37. Stämmer det?
Känner mig rätt nervig men försöker lura mig tillbaks och bara åka med i denna processen.
Spännande och roligt att vara igång! Men håller med det är alltid många känslor samtidigt.
Det var alldeles förenklat uttryckt av mig. Ledsen för det! ;) Det är inte standard. Det är fler faktorer som spelar in. På min klinik erbjuds man det först efter flera behandlingar och om man har få (färre än fem?) befruktade ägg. De vill hellre sätta in en femdagars blastocyst än två tvådagars embryon. Enligt statistiken är det ökad chans att bli gravid med embryon som odlats i fem dagar istället för två dagar. Men om jag ska gissa så har ålder nog lite betydelse också eftersom det är vanligare att få färre ägg ju äldre en blir. Men 37 år är inte någon gräns eller så.
Tycker det låter som en bra strategi att bara försöka glida med! :) Håller tummarna!