• Anonym (Frågan)

Bisexuell partner - gärna, nej eller det spelar ingen roll?

Du som är kvinna, hur skulle du känna inför att ha en bisexuell man som partner? Och du som är man, hur skulle du känna inför att ha en bisexuell kvinna som partner?

Skulle du gärna ha det, skulle du inte alls kunna ha det, eller spelar det ingen som helst roll för dig? Rösta!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bisexuell partner - gärna, nej eller det spelar ingen roll?
  • flygrl
    Klartsomvatten skrev 2020-12-13 16:41:44 följande:

Jo, då är man homofob. Det är samma sak som att man skulle säga att man inte skulle kunna vara tillsammans med en person som är svart. Hur tycker du att det låter? Rasistiskt? Ja, antagligen.

Man får självklart ha vilka krav man vill och tycka som man vill men då ska man inte heller bli stött när man blir kallad homofob, för det är ju bara sanningen.

Det du nämner är exempel på homofobi, ja, men det finns även mycket annat som räknas in i det, som också klassas som homofobi. Homofobi är liksom inte bara när folk går runt och säger jävla bög och sådant.

Om man inte kan vara tillsammans med en som är bisexuell, just därför att den personen är bisexuell, trots att man kanske gillar personen på alla andra plan, då är ju homofobin såpass utbredd att den sätter stopp för en kärleksrelation med en person man kanske egentligen gillar. Om man bryr sig så mycket om vem ens partner har varit med innan att det äcklar en så mycket så att man inte kan ingå en relation med den personen, ja, då är det ju homofobin som sätter stopp. Kanske gillar man människan jättemycket i övrigt men det går inte för att han har varit med en man innan och det stör en så mycket och är så äckligt, ja, tycker du inte att det låter homofobiskt? Att bara tanken äcklar en så mycket? Trots att det har hänt innan personen ens blev en del av ditt liv? Du får såklart tycka vad du vill men för mig är det homofobi och så får det väl vara

Det säger ju sig självt. Man får såklart ha vilka krav man vill och man gör som man vill, som sagt, men då får man också tåla att höra sanningen.

Klartsomvatten skrev 2020-12-14 16:39:39 följande:

Var har du hittat dessa definitioner? På Wikipedia? För det är ju inte direkt så att rasism bara är när personer skriker n-ordet till svarta personer, eller när folk misshandlar bögar. Du får nog uppgradera definitionen av homofobi och rasism för nu är året 2020.

Och jo, det är rasistiskt att välja bort personer som är svarta enbart på grund av att de är svarta. Det säger ju sig självt. Man tycker att deras hudfärg är ful och väljer därför bort dem. Det får man såklart göra om man vill, men det är ändå rasistiskt. På samma sätt som det är homofobiskt att välja bort någon enbart på grund av att den är bisexuell.

Jag är svart och vet va rasism vill säga MEN måste få påpeka att man väljer faktiskt inte va man attraheras av. Jag attraheras av vita män, inte svarta och så är det bara. Sen ser jag naturligtvis inte ner på svarta i allmänhet oavsett kön och dom män som står mig närmast är min älskade pappa och mina älskade bröder. Och självklart tolererar jag inte rasism mot dom, mina systrar eller min mamma eller andra svarta heller för den delen.

Klart det finns vita rasister som inte kan tänka sig en svart partner för man föraktar oss och vill inte beblanda sig MEN om det enbart handlar om va man attraheras/inte attraheras av är det nåt annat.

Sen håller jag också med Anonym (Ebba) om det där med att ständigt ropa på vargen. Kampen mot rasism, homofobi och annan intolerans är alldeles för viktig för att dras in i alla möjliga diskussioner som imho inte alls handlar om det. Man devalverar ordens värde.
  • Klartsomvatten
    Anonym (Trams) skrev 2020-12-14 18:26:03 följande:

Det är ju så att man attraheras av olika saker. Jag tycker inte mörkhyade män är attraktiva, inte heller asiatiska mån, rödhåriga män, väldigt tjocka eller smala män. Jag tycker inte de är ett dugg sämre än andra men jag attraheras inte av den. Jag blir inte heller attraherad av en man som pratar skånska. Jag skulle inte inleda något med en bisexuell man för jag tycker det känns undergivet och det går tokbort för mig. Jag är inte ett dugg homofobisk. Skulle aldrig kunnas en partner som är transman heller eftersom jag vill ha en man med medfödda manliga attribut och jag hade inte kunnat tänka bort att det hade varor en kvinnokropp. Jag tänker inte på kvinnokroppar. Jag är absolut inte transformer heller.

Det är bara löjligt att skrika om att man är homofob/transfob/rasist mm för att man inte tänder på vissa saker.

Man får attraheras av precis vad man vill och jag har full förståelse för att man attraheras av olika saker - det ändrar dock inte att det fortfarande är rasistiskt att välja bort en svart eller asiatisk person enbart på grund av att personen är svart/asiatisk. På samma sätt är det även homofobiskt att välja bort en person enbart för att den är bisexuell. Att du och vissa andra inte kan se det är inte mitt problem och vi får leva med att vi har våra olika sanningar här.

Alltså, det säger ju sig självt. Tycker man att svarthet är fult och oattraktivt medan vithet är fint och attraktivt, ja, vad är det om inte rasistiskt?
  • Anonym (Eh)
    flygrl skrev 2020-12-14 18:55:14 följande:

Jag är svart och vet va rasism vill säga MEN måste få påpeka att man väljer faktiskt inte va man attraheras av. Jag attraheras av vita män, inte svarta och så är det bara. Sen ser jag naturligtvis inte ner på svarta i allmänhet oavsett kön och dom män som står mig närmast är min älskade pappa och mina älskade bröder. Och självklart tolererar jag inte rasism mot dom, mina systrar eller min mamma eller andra svarta heller för den delen.

Klart det finns vita rasister som inte kan tänka sig en svart partner för man föraktar oss och vill inte beblanda sig MEN om det enbart handlar om va man attraheras/inte attraheras av är det nåt annat.

Sen håller jag också med Anonym (Ebba) om det där med att ständigt ropa på vargen. Kampen mot rasism, homofobi och annan intolerans är alldeles för viktig för att dras in i alla möjliga diskussioner som imho inte alls handlar om det. Man devalverar ordens värde.

Måste bara få svara och flika in här.

Jag är också svart och jag håller inte med dig. Mina vänner som är svarta är av samma åsikt som mig; det är rasistiskt att välja bort en svart person på grund av att den är svart. Hur är det inte rasistiskt?? Om man tycker att vita personer är snygga men svarta personer är oattraktiva då går man ju efter hudfärg och väljer bort svarta pga deras hudfärg? Det är visst rasistiskt. Vithetsnormen präglar vårt samhälle och intalar människor att det är snyggt att vara vit men inte snyggt att vara svart.

Man attraheras väl av människan, inte av hudfärgen?? Vår värld har intalat oss att svarta människor är mindre attraktiva än vita människor, det är rasismen som har intalat oss det och det präglar människors svar här. På samma sätt präglar homofobin människors svar här!
  • flygrl
    Anonym (Eh) skrev 2020-12-14 19:03:04 följande:

Jag är också svart och jag håller inte med dig. Mina vänner som är svarta är av samma åsikt som mig; det är rasistiskt att välja bort en svart person på grund av att den är svart. Hur är det inte rasistiskt?? Om man tycker att vita personer är snygga men svarta personer är oattraktiva då går man ju efter hudfärg och väljer bort svarta pga deras hudfärg? Det är visst rasistiskt. Vithetsnormen präglar vårt samhälle och intalar människor att det är snyggt att vara vit men inte snyggt att vara svart.

Man attraheras väl av människan, inte av hudfärgen?? Vår värld har intalat oss att svarta människor är mindre attraktiva än vita människor, det är rasismen som har intalat oss det och det präglar människors svar här. På samma sätt präglar homofobin människors svar här!

Självklart har århundraden av rasism påverkat oss och vi har internaliserat att vi skulle va mindre värda, fula, dumma osv och jag tycker absolut vi ska sträcka på oss och va stolta över dom vi är...MEN återigen måste jag va med män som inte attraherar mig bara för att visa att jag inte ser ner på andra svarta?! Det handlar ju inte om att jag föraktar svarta män utan va jag attraheras av.

Jag föraktar inte kraftigt överviktiga män, feminina män eller män som är yngre än mig bara för jag inte attraheras av dom. Jag kan umgås med dom, ha vänskapsrelationer med dom men är inte intresserad av sex och/eller förhållande. Jag attraheras av maskulina vita män som är äldre än mig och så har det alltid vart för mig. Det handlar inte om att jag skulle va rasist. Jag har personer (svarta) i min bekantskapskrets som inte kan tänka sig va ihop med vita. Hur ser du på dom? Är dom rasister?
  • Anonym (Trams)
    Klartsomvatten skrev 2020-12-14 18:55:20 följande:

Man får attraheras av precis vad man vill och jag har full förståelse för att man attraheras av olika saker - det ändrar dock inte att det fortfarande är rasistiskt att välja bort en svart eller asiatisk person enbart på grund av att personen är svart/asiatisk. På samma sätt är det även homofobiskt att välja bort en person enbart för att den är bisexuell. Att du och vissa andra inte kan se det är inte mitt problem och vi får leva med att vi har våra olika sanningar här.

Alltså, det säger ju sig självt. Tycker man att svarthet är fult och oattraktivt medan vithet är fint och attraktivt, ja, vad är det om inte rasistiskt?

Jag väljer ju inte bort för att personen är svart, jag blir inte attraherad - alltså är det inget att välja.
  • Anonym (Trams)
    Anonym (Eh) skrev 2020-12-14 19:03:04 följande:

Jag attraheras varken av mörkhyade, asiatiska, rödhåriga, tjocka eller magra män. Det har inte ett dugg med rasism att göra, jag attraheras av vissa utseenden. Det är ju utseendet som attraherar först, sedan personlighet. Det handlar inte om att aktivt välja bort
  • Anonym (Trams)
    flygrl skrev 2020-12-14 19:24:58 följande:

Självklart har århundraden av rasism påverkat oss och vi har internaliserat att vi skulle va mindre värda, fula, dumma osv och jag tycker absolut vi ska sträcka på oss och va stolta över dom vi är...MEN återigen måste jag va med män som inte attraherar mig bara för att visa att jag inte ser ner på andra svarta?! Det handlar ju inte om att jag föraktar svarta män utan va jag attraheras av.

Jag föraktar inte kraftigt överviktiga män, feminina män eller män som är yngre än mig bara för jag inte attraheras av dom. Jag kan umgås med dom, ha vänskapsrelationer med dom men är inte intresserad av sex och/eller förhållande. Jag attraheras av maskulina vita män som är äldre än mig och så har det alltid vart för mig. Det handlar inte om att jag skulle va rasist. Jag har personer (svarta) i min bekantskapskrets som inte kan tänka sig va ihop med vita. Hur ser du på dom? Är dom rasister?

Precis, håller med
  • flygrl
    Anonym (Trams) skrev 2020-12-14 19:57:23 följande:

Precis, håller med

Tack!
  • flygrl

Kan ju tillägga att jag givetvis inte attraheras av alla vita män utan det är som jag nämnt ett antal faktorer som helst ska ingå men sen är det ju också en helhet, en hel man jag dras till. Och vem vet kanske jag en dag faller för en helt annan typ av man. Bara sådär. Men isf...so be it. Never say never.

• flygrl
    Anonym (Trams) skrev 2020-12-14 19:57:23 följande:

Precis, håller med

...och jag håller med dig också i dina resonemang.
Svar på tråden Bisexuell partner - gärna, nej eller det spelar ingen roll?