Anonym (avtändande) skrev 2020-12-13 16:16:53 följande:
Men nej, man är inte homofob för att man inte vill ha en bisexuell. Jag brinner för att man ska få älska vem man vill. Det är helt självklart och superviktigt. Jag vill själv inte ha en bisexuell man. Precis som att jag inte vill ha en mycket äldre man. Fast då kanske jag åldersdiskriminerar? Om jag inte tycker att det är sett med en 20 år äldre man?
Jag tycker att det blir lite fånigt ärliga talat. En homofob är en person som ogillar homosexuella. Som inte vill att de ska få gifta sig och skaffa barn. Som inte klarar av att se dem kyssas etc. Till det är steget långt till att själv inte vilja vara tillsammans med en bisexuell. Snälla, låt folk attraheras av vad de vill utan att sätta en etikett på dem. Det förminskar problemet med homofobi. Vi måste inte älska alla. Vi måste däremot acceptera alla och kämpa för att alla ska ha samma förutsättningar. Vem jag väljer som partner ska ni dock INTE lägga er i och börja kalla mig saker som följd.
Jo, då är man homofob. Det är samma sak som att man skulle säga att man inte skulle kunna vara tillsammans med en person som är svart. Hur tycker du att det låter? Rasistiskt? Ja, antagligen.
Man får självklart ha vilka krav man vill och tycka som man vill men då ska man inte heller bli stött när man blir kallad homofob, för det är ju bara sanningen.
Det du nämner är exempel på homofobi, ja, men det finns även mycket annat som räknas in i det, som också klassas som homofobi. Homofobi är liksom inte bara när folk går runt och säger jävla bög och sådant.
Om man inte kan vara tillsammans med en som är bisexuell, just därför att den personen är bisexuell, trots att man kanske gillar personen på alla andra plan, då är ju homofobin såpass utbredd att den sätter stopp för en kärleksrelation med en person man kanske egentligen gillar. Om man bryr sig så mycket om vem ens partner har varit med innan att det äcklar en så mycket så att man inte kan ingå en relation med den personen, ja, då är det ju homofobin som sätter stopp. Kanske gillar man människan jättemycket i övrigt men det går inte för att han har varit med en man innan och det stör en så mycket och är så äckligt, ja, tycker du inte att det låter homofobiskt? Att bara tanken äcklar en så mycket? Trots att det har hänt innan personen ens blev en del av ditt liv? Du får såklart tycka vad du vill men för mig är det homofobi och så får det väl vara
Det säger ju sig självt. Man får såklart ha vilka krav man vill och man gör som man vill, som sagt, men då får man också tåla att höra sanningen.