• Ju mer ju bättre

Regeringens el-fiasko

I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

• Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Friger
    Padirac skrev 2021-10-10 19:40:07 följande:
    Själv tror jag att det kommer att byggas nytt, förr eller senare, och säkert innan GenIV
    Ja, GenIV kan utan vidare ligga ett halvt århundrade in i framtiden tror jag.

Problemet är att det tar lång tid att bygga även med känd teknik.
  • Padirac
    Friger skrev 2021-10-10 19:52:15 följande:

Det är det klassiska då...

du kan få:

"-Billig
    -Helt förnybar
    -Stabil"

men bara välja två
  • Padirac
    Friger skrev 2021-10-10 19:52:15 följande:

Jag tror själv att det kommer att byggas med befintlig teknik (vilken det nu är då det byggs) med GenIV som en framtida lösning på långtidsförvaringens problem. Men där är politiken inte ännu.

• Friger
    Padirac skrev 2021-10-10 19:56:29 följande:
    Det är det klassiska då...

du kan få:

"-Billig
    -Helt förnybar
    -Stabil"

men bara välja två
    Ungefär så... Det som jag tycker är lite fascinerande är att man sannolikt satte övergångsdatumet till när befintliga reaktorer skulle läggas ner. Inte tills det fanns tekniska lösningar att ersätta dom. Där hoppades man bara på att det skulle lösa sig.
  • Padirac
    Friger skrev 2021-10-10 20:04:39 följande:
    Ungefär så... Det som jag tycker är lite fascinerande är att man sannolikt satte övergångsdatumet till när befintliga reaktorer skulle läggas ner. Inte tills det fanns tekniska lösningar att ersätta dom. Där hoppades man bara på att det skulle lösa sig.
    De kommer säkert att ändra sig - datum har bytts tidigare och kommer att göra det igen, nya politiska överväganden vartefter verkligheten förändras, eller inte förändras
  • Padirac
    Friger skrev 2021-10-10 20:04:39 följande:
    Jag har länkat till denna artikel tidigare  www.dn.se/vetenskap/peter-alestig-klimatomstallningen-bakom-hojda-elpriser/

intressant resonemang om vad som driver elmarknadspriser
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-10-10 17:46:49 följande:
    Det elförsäljningsbolag  jag köper el från är också elproducent (eller det kanske är ett anat bolag  koncernen som är elkraftproducent) och de producerar 'stabilt' (varför tänker jag på Dr Alban här)
    Hur ser den produktionen ut?
    Padirac skrev 2021-10-10 17:46:49 följande:
    Så svaret på din fråga är väl  ja,  i samma utsträcknng som tidigare i stort sett.
    Instabil produktion, osäker tillgång och instabila priser är alltså kundens val?
    Hur och när gjorde el-kunderna det valet?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-10-10 23:09:19 följande:
    Hur ser den produktionen ut?

Instabil produktion, osäker tillgång och instabila priser är alltså kundens val?
    Hur och när gjorde el-kunderna det valet?
    Hur det ser ut? Det ser väl ut så som så att någonting får en generator att snurra?  Elen genereras av vattenkraft, kärnkraft, elkraft eller solkraft tillsammans med en del kolkraft

Sedan 90-talet är elmarknaden uppdelad i elnätbolag, elförsäljningsbolag och elproduktionsbolag.

Kunden kan inte välja vilket elnätsbolag den är kund hos om kunden inte flyttar, elförsäljningsbolaget säljer till kunden el denne köpt av elproduktionsbolag eller möjligen producerat själva om elproducenten också är elförsäljningsbolag. 

Kunden väljer alltså elförsäljningsbolag. Med rörligt elpris kan kunden få priser som svänger mycket, med fastprisavtal får kunden samma elpris under hela avtalsperioden oavsett hur mycket priset svänger på elbörsen nordpool.

Här kan du läsa mer  www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/sa-fungerar-det/el/kundens-elkostnader_a3_nov2017.pdf

De politiska beslut som omreglerade elmarknaden och gav kunderna valfrihet och konkurrensutsatt elhandel funkade väl inte så väldigt bra i fråga om prispress, men det finns många som säljer samma el till i stort sett samma pris.

www.svd.se/avreglerade-elmarknaden-blev-ett-stort-magplask
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2021-10-11 00:14:33 följande:
    Hur det ser ut? Det ser väl ut så som så att någonting får en generator att snurra?  Elen genereras av vattenkraft, kärnkraft, elkraft eller solkraft tillsammans med en del kolkraft
    Alltså vet du inte huruvida produktionen av just den el du köper är stabil, miljövänligt eller någonting egentligen.
    Padirac skrev 2021-10-11 00:14:33 följande:
    Sedan 90-talet är elmarknaden uppdelad i elnätbolag, elförsäljningsbolag och elproduktionsbolag.

Kunden kan inte välja vilket elnätsbolag den är kund hos om kunden inte flyttar, elförsäljningsbolaget säljer till kunden el denne köpt av elproduktionsbolag eller möjligen producerat själva om elproducenten också är elförsäljningsbolag. 

Kunden väljer alltså elförsäljningsbolag. Med rörligt elpris kan kunden få priser som svänger mycket, med fastprisavtal får kunden samma elpris under hela avtalsperioden oavsett hur mycket priset svänger på elbörsen nordpool.

Här kan du läsa mer  www.energiforetagen.se/globalassets/energiforetagen/sa-fungerar-det/el/kundens-elkostnader_a3_nov2017.pdf

De politiska beslut som omreglerade elmarknaden och gav kunderna valfrihet och konkurrensutsatt elhandel funkade väl inte så väldigt bra i fråga om prispress, men det finns många som säljer samma el till i stort sett samma pris.

www.svd.se/avreglerade-elmarknaden-blev-ett-stort-magplask
    Men vilken marknad är det som efterfrågar en viss typ av el-produktion, exempelvis vindkraft eller kärnkraft?
Svar på tråden Regeringens el-fiasko