Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Friger skrev 2022-09-01 10:59:30 följande:
    Och vad är lösningen framåt? Du har skrivit ungefär tolv romaner om hur S + Mp inte vill lägga ned kärnkraften och aldrig velat det. Vidare har de inte bestämt något när de haft makten.

Men inte en stavelse om hur man löser el-krisen vi befinner oss i trots att du fått frågan en massa gånger! Du är ju inte MacGyver direkt...

Nå, har du något svar? Allt håller på att skita sig, vad gör vi?
    Jag tror nog att MP har haft viljan att lägga ned kärnkraften - nu verkar Bolund ha en ny linje för MP

www.di.se/nyheter/bolunds-besked-mp-ger-gront-ljus-till-ny-karnkraft/

"Bolunds besked: MP ger grönt ljus till ny kärnkraft

Miljöpartiet vill skynda på omställningen inom industrin och går till val på en massiv utbyggnad av vindkraften.

Samtidigt ger partiet grönt ljus till ny kärnkraft, om företagen själva vill investera i nya moderna reaktorer.

”Vi är absolut för att lägga forskningspengar och utvärdera om den här tekniken kan fungera”, säger språkröret Per Bolund.

Uppdaterad: 28 juni 2022, 15:15Publicerad: 22 juni 2022, 16:01"

S har jag uppfattar vara den part i S/MP-regeringen som inte haft viljan att stänga kärnkraften - energiuppgörelsen 2016 där avskaffandet av effektskatt och andra öppningar för mer kärnkraft visar väl på det.
    Nu har S uttryckt önskemål om att ha breda samtal ang kärnkraften men det har avvisats av oppositionen. Jag tror att det mer än någosin behövs breda parlementariska överenskommesler för långsiktiga politiska och ekonomiska satsningar. Men nu verksr ju oppostitionen behöver kapa mer konflikter än det redan är - tyvärr är inte Kristersson den vuxne i rummet j¨han sade sig vilja vara

Hur du får detta till att jag "skrivit ungefär tolv romaner om hur S + Mp inte vill lägga ned kärnkraften och aldrig velat det. Vidare har de inte bestämt något när de haft makten." är för mg en gåta. 

Jag uppfattar det som att du lägger in en massa underförstådda betydelser som kommer från dina egna föreställning i det andra skriver. 

Jag tror inte att MacGyver kan lösa en möjlig framtida effektbrist i Sverige  - jag tror inte heller att det konstruktivt eller produktivt att tro att en MacGyver ska lösa en möjlig framtida effektbrist i Sverige. Och du har rött i att jag inte är MacGyver - han är väl en fiktiv person? jag är inte inte en fiktiv person. Är du en verklig eller en fiktiv person?

Vill du diskutera olika möjliga lösningar på en möjlig framtida effektbrist i Sverige och en möjlig framtida effektbrist i Sverige?   Visst - kör på. Du har ju redan föreslagt gasturbiner med gas från Kreml. Kanske ha rnågon mer öän jag synpunkter på det och anser att de tvore att sätta sig i en ritkigt svår situation med tanke på konsumenters och företags elpriser.

Kanske kan du bena upp de problemställningar du vill diskutera i olika punkter,  det kan vara lättare att förstå de repliker du får om du gör så.

• Padirac
    Friger skrev 2022-09-01 12:47:00 följande:
    Jag varnade för faran att göra oss beroende av Rysk gas när vi hade ett val. Då hade du inga invändningar mot Ryssland. Nu när vi kanske inte har ett val så är du emot det.

Jag tycker absolut att vi ska försöka få tag på gas på annat håll. Men jag tror det kan bli svårt av en mängd orsaker som jag inte tänker utveckla här.

Mp är falskare än en hel kortlek full av hjärter ess. Det är det enda du bevisar. Han försöker spela dubbelt för att försöka undgå ansvar för den galenskap till politik han bedrivit och lura folk att tro att det han säger stämmer. Men han avser fortfarande att fortsätta med galenskaparna. Förmodligen för någon form av "högre syfte". Han är en falsk människa. En farlig sådan.

Läs deras hemsida i skrivande stund:

Citat:
    "Förnybar energi istället för kärnkraft"

www.mp.se/politik/karnkraft/

Jag lyssnar gärna på förslag. Min punktlista blir enkel.

Punkt 1: Svenska kraftnät beskriver ett effektunderskott som är uppe i lite mer än 6000MW om det blir en kall vinter redan om 2-3år. De tror inte att vi kommer kunna importera detta. Hur löser vi detta?
    Jag vet inte vilka inlägg du läser och vilka bokstäver du hittar i dem som bildar de ord du påstår att andra har skrivit.

Jag  har skrivit hur användandet av den ryska gasen påverkar och har påverkat elpriset - är det att ha eller att inte ha invändningar mot användandet av rysk gas?   

Det är helt osannolikt vilka  påståenden du hittar på att andra skrivit

Om jag inte missminner mig så föreslog du och ingen annan rysk gas från NordStream (Citat kommer här)
    Friger skrev 2022-08-31 20:56:43 följande:
    Nä, antingen LNG eller gulla med Putin. Går ju två stycken gasledningar hyfsat nära. Borde ju gå att kunna koppla på sig. Inget drömscenario men med din politik en realitet.

Du diskuterar inte fakta. Du är killen som kommer sent på mötet, men det är aldrig ditt fel. Du är samma kille som svarar på varje fråga med långa utläggningar som inte innehåller något svar.

Ditt svar här innehöll inget... Du svarade än en gång inte på frågan... Det är fakta. Du är i den här debatten helt onödig. Du bidrar inte med något.
    Och du skiver att det kan vara svåtrt att få tag på gas från andra ställen av skäl du inte vill utveckla - så rysk gas är din lösning då?

Jag tror inte det kommer att sänka priset på el, det krävs amdra lösningar som de EU och Tyskland tittar på.

Jag tror nog att MP också kommer att få lov att bli realpolitiker tills någon sorts energi-utopi infinner sig i samhället. Om det kan eller inte kan hända kan man ha olika uppfattningar om - hur som helst så tillåter svensk lag sedan en tid tillbaks ny kärnkraft och kanske måste politikerna ge ekonimiska garantier eller villkor för att dessa reaktorer ska bli byggda,

Hur elhandel och elhandelspriser utvecklas kommer kanske att formas den närmaste tiden - det kommer säkert att bli sämre innan det blir bättre.

Kanske kan du bena upp de problemställningar du vill diskutera i olika punkter,  det kan vara lättare att förstå de repliker du får om du gör så.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-09-01 19:36:24 följande:
    Trehundra för en pizza. Det nya normala.

Maggan-priser på pizzan

Vad var det jag läste - det ger mer effekt att skylla på regeringen

Nu är det inte MA som kontrolelrar priset - det är den europeiska elhandelsmarknaden som ha ren prismodell med marginalprissättning och kopplingar till gas- och andra energipriser. Putins utrikes och krigspolitik driver upp gaspriser och med det elpriser.

Men verkligehten ger kanske inte lika stor effekt - så visst MagganpriserTomte
  • Padirac
    Friger skrev 2022-09-01 20:03:40 följande:
    Effektbrist har inget med el-pris att göra. Även om priset naturligtvis går upp när el-nätet hänger på marginalen.

Ett problem är att du med flera inte begriper vad effekt och energi är för något. Effekt är ett flöde. Energi en mängd.

Du kan ha jätte-lågt pris 11 månader om året och ändå ha enorma problem eftersom du saknar el den 12-fte månaden, den kalla månaden.

Problemet är just det... Vi saknar helt hysteriska mängder effekt om det blir en kall vinter om några år. Lite mer än 6.000.000.000 Watt saknas, oavsett vad du är beredd att betala för saken, det finns inte.

Det motsvarar ungefär 7,5 miljoner dammsugare som alla kör samtidigt. Det är för mycket.

Problemet är att om det inträffar så blir det när det är som kallast och det kommer att i bästa fall vara omfattande strömavbrott. I värsta fall systemkollaps. När strömmen kommer tillbaka kommer värmesystem, vattenledningar och annat ha frusit sönder och människor kommer att ha dött. Skadorna kommer att vara gigantiska. Folk kan fortsätta dö även när strömmen kommit tillbaka eftersom värmesystemen slutat fungera.

Vad görs då för att hindra detta? Sammanfattningsvis: Inget alls.
    Jag tror nog att du inte förklarat dig riktigt begripligt - har inte egfektbrist med priset att göra - då måste elhandelsmarknaden bygga på helt felaktiga premisser utifrån dess syfte,

För att inte tala om e,on som tydligen inte heller begriper vad effekt och energi är för någontingTomte

Elhandels marknadens prissättning bygger på utbud och efterfrågan och priset sätts p åmargunalen och är kopplat till gaspriset

www.eon.se/om-e-on/kapacitetsbristen/elbrist-effektbrist-naetkapacitetsbrist

ElbristI Sverige använder vi varje år ungefär 140 TWh och vanligtvis är inhemsk elproduktion tillräcklig för att täcka behovet av elenergi. Sedan år 2011 har Sverige producerat mer elenergi under året än vi använt i landet och vi har därför kunnat exportera el. Vi har alltså inte elbrist. Problemet är att idag finns stora delar av den svenska elproduktionen i norra Sverige, medan det är i södra Sverige som det används mest el. Idag klarar inte det stora statligt ägda stamnätet av att transportera all den el och effekt som södra Sverige behöver – något som lite slarvigt kan kallas elbrist men som i själva verket beror på att elledningarnas överföringsförmåga inte räcker till. Det är ”fullt” i elnätet.

EffektbristEffektbrist uppstår när det inte finns tillräckligt mycket el att tillgå vid en viss tidpunkt. Exempelvis under en enskild timme en väldigt kall och vindstilla dag då efterfrågan är stor. I system med stor andel väderberoende energi är risken för effektbrist av naturliga skäl större, men kan avhjälpas genom att förstärka elnätet.

NätkapacitetsbristÄven om vi producerar mer el än vi själva använder i Sverige krävs att den kan överföras dit den behövs. Kapacitetsbrist innebär att ledningarna som är underdimensionerade för våra behov. För att undvika kapacitetsbrist behöver hela elnätet vara rätt dimensionerat, från stamnätet, till regionnätet och vidare till lokalnätet.

tanken på 90-talet från de ansvarig för elhandelsmarknadens införande var att styra konsumtionen så att hög efterfrågan minskades genom högre priser. 

Vid tillräckligt högts pris på elen slutar tex pizzerior att baka fantasi-pizzor och då räcker elen till annat än pizzabakande.  Elhandelsmarkanden har fler funktioner - alla har inte funkat som tänkt, men att priset stiger när efterfrågan är hög i förhållande till tillgång i olika elområdena var en av de tänkta funktionerna som fallit ut på det sätt som tänktes.
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-09-01 19:36:24 följande:
    Trehundra för en pizza. Det nya normala.

Maggan-priser på pizzan

Här kommer fortsättningen på artikeln du har klippt in en bild av - artikeln kommer för den delen från PS där inga personer som Malin och Ulf får möjlighet att kritisera regeringenTomte 

"Elpriserna har blivit för höga för att Malin och Ulf Granholm ska kunna fortsätta hålla sitt bageri öppet. Politiker från bägge block säger att företag kommer att kompenseras, men Malin Granholm vågar inte lita på det.

...

Högkostnadsskydd för företag och privatpersoner 

I onsdags meddelade regeringen att man kommer att höja det planerade högkostnadsskyddet för elpriser. Totalt ska runt 90 miljarder kronor återföras till svenska hushåll och företag på olika sätt under 2022 och 2023. 

– Tidigare elprisstöd gick över hela landet, nu vill vi styra det dit priserna varit högst, säger Mattias Jonsson (S), ledamot i näringsutskottet."

• Padirac
    Digestive skrev 2022-09-02 17:42:51 följande:
    Det jag förstår är att Vattenfalls produktionschefs har påstått - vid ett tidigare tillfälle - att reaktorerna stängdes ner på grund av politiska beslut.

Vad förstår du?
    Vilka politiska beslut refererar du till?

Har Vattenfalls produktionschef specat vilka politiska beslut denne talar om?

"- Vi fattade beslutet på rekommendation från ledningen. Det var ingen påtryckning från den politiska sidan. Det var ett rent kommersiellt beslut. Vi satsade på att investera i de fem reaktorer som hade längst teknisk livslängd och där det krävdes minst investeringar för att gradera upp dem, säger Lars G Nordström nu till SvD.

- De fem som blev kvar skulle producera lika mycket el som de sju reaktorerna gjorde från början, lägger han till.

Ett beslut som skulle bli hett stoff i valrörelsen 2022, sju år senare.

- Det var absolut inte ett politiskt beslut på det sätt som det har antytts. Sedan är det så att all verksamhet styrs i viss mån av politiken. Är det extra skatter eller avgifter på något försöker man undvika det""

• Padirac
    Digestive skrev 2022-09-02 20:59:37 följande:
    Lägg ner ert kampanjande och se vad jag har skrivit:

Att folk därmed far med så kallad desinformation är inte särskilt konstigt och med tanke på att senaste uppdateringen var igår.

Du har citerat delar av vad Vattenfalls produktionschef sagt i en intervju.

Vad detta citat innebär eller betyder du inte kunnat ge några belägg för - istället fyller du på uttalandet med ett eget innehåll som passar agenda och som utgör det som kan klassas som desinformation och består av alternativ fakta.

Du har fått belägg för hur Vattenfall ser på sitt beslut och vad detta grundas på - istället fortsätter du att hävda att nedläggnngen av reaktorerna bygger på politiska beslut - utan att speca vad du menar dessa politiska beslut bygger på.

Kampanjen att fara med osanning för att det ger mer effekt att skylla på regeringen måste läggas ned
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-09-02 21:27:11 följande:
    Jag har alltså inte ifrågasatt någonting utan inflikat med att det har funnits direkt motstridiga uppgifter fram tills igår.

Guh.
    De motstridiga uppgifternas betydelse och innehåll kommer från de som sprider desinformation, de uppgifterna används alltså på samma sätt som all desinformation används i mdoern tid : ingenting omöjligt och allt kan vara sant.

• Padirac
    klyban skrev 2022-09-02 21:35:43 följande:
    Finner det intressant att h*n fortsätter och citera och vara avig, det är som att faktan inte är direkt tillfredsställande för´na.
    Ja, det är intressant att det hävdas att det finns både fakrta (sanning) och alternativa fakta (lögn) och att dessa är motstridiga i fråga om vad som är sant
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-09-02 23:35:39 följande:
    Nu meddelade dock Vattenfalls produktionschef och ordförande om två rudimentärt olika orsaker. Båda påståenden kan inte vara sanna samtidigt hur korrekt ena påståendet än är.
    klyban skrev 2022-09-02 21:35:43 följande:
    Finner det intressant att h*n fortsätter och citera och vara avig, det är som att faktan inte är direkt tillfredsställande för´na.
    Intressant är hur du och Padirac menar att varken påståendet av Vattenfalls produktionschef eller ordförande skulle vara desinformation.Vattenfalls produktionschef har tidigare påstått att stängningen av reaktorerna berodde på politiska beslut.

Igår meddelade ordförande på Vattenfall att stängningen av reaktorerna berodde på kommersiella beslut.

Det är mycket möjligt att båda påståenden kan vara sanna samtidigt i eran värld och att ingen av dem far med desinformation (eller för den delen Public Service). Ska jag dock besöka världen som ni befinner er i så kräver jag en tur-och-retur biljett först.
    Jag tror att du inte kan förklara vad du menar att produktionschefen menar med 'politiska beslut'
    Jag tror inte heller att du kan förklara vad som är 'politiska beslut' i fråga om energiproduktion med kärnkraft.
    Jag tror inte heller att du kan sätta dessa saker i samband med det Vattenfalls ordförande säger enligt intervjun som citeras.

Vad omfattas av politiska beslut?

Kanske krav på vinst i ett affärsverk, krav på säkerhetslösningar, lagar,  skattesatser, inriktning på typer av produktion, gällande energipolitiska beslut... Du hittar säkert fler.

Allt detta är politiska beslut som kan få vattenfall att säga att investeringar inte är lönsamma utan att det betyder att regeringen lagt ner reaktorer. Nedläggningen gjordes av kommersiella skäl, men det finns politiska beslut och lagar att förhålla sig till. Detta gäller all kommersiell verksamhet. 

Det är bättre att stanna kvar i verkligheten än att resa tillbaks med returbiljetten till en värld fylld av alternativa sanningar och spekulationer där ingenting är omöjligt och allt kan vara sant. 
Svar på tråden Regeringens el-fiasko