Regeringens el-fiasko
Padirac skrev 2022-07-23 18:02:14 följande:
Då förstår jag vad du menar.
Nu går det ju att som konsument genom olika elhandelsavtal betala extra för det ena eller andra produktionslaget,
Varför tar man extra betalt för att konsumenten ska kunna välja produktionsslag?
Varför skulle konsumenten betala extra för att få välja?
Nä, det valet är inte relevant ur marknadskraftssynpunkt.
På elbörsen - om jag förstått det rätt -så är det de olika producenterna som sätter sitt pris på sin producerade el och detta pris baserar de olika producenterna på sina kostnader för att producera respektive sina kostnader för att stänga ned sin produktion.
Nej, marknaden sätter priset, det var vi ju överens om. Har du ändrat dig nu?
Om man kunde sätta pris utefter produktionskostnad så skulle ju inget produktionssätt vara olönsamt så länge folk vill betala priset. Det var ju knappast därför som el-priserna var så låga runt 2010-2015, eller hur?
Så förutom att du rent tekniskt verkar ha fel i sak - som jag uppfattar det, rätta eller inte rätt - så har jag tappat bort vart du ville komma med påståendet.
Hittills har du inte lyckats peka ut vad i jag har fel och styrka det med fakta. Ingen av de fakta du refererar till motsäger mina påståenden.
Så, vart är du på väg med resonemanget?
Hur var det nu med produktionskostnaderna för de olika sätten att producera el under åren med extremt låga el-priser?