Regeringens el-fiasko
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
Vi har aldrig exporterat så mycket el som under 2020. Sant men vi har heller aldrig importerat så mycket tidigare som under 2020.
Detta eftersom den ansvariga S-regeringen i sin röd-gröna röra låtit små skitpartier med en samhällsfarlig miljöagenda styra och ställa på egen hand tvärt emot folkets vilja.
Och då undrar vi vad som importerades. Jo energi producerad av fossila bränslen. Det innebär att utsläppen av växthusgaser från en energiproduktionen vida översteg utsläppen från Sveriges hela lastbilsflotta. Miljövänligt? Ja det tycker våra politiker för de utsläppen skedde inte i Sverige.
Hål i huvet? Ja jättestort och totalt av de styrande. Jag har pratat med flera vänner/kollegor som är grymt besvikna på S som nu i miljöns tecken totalt förstör vårt land. Den minnesgoda vet att det var tillgången på billig energi som en gång lade grunden för industrialiseringen av Sverige. Nu förstör S hela det tillsammans med miljötallibanerna.
Ni som kan, se till att binda er elpriser för blir det en kall vinter kommer elpriserna att rusa på grund av energibrist.
Offtopic: En kompis sa att det var trist att Stefan avgår. Han har mu gjort så mycket för Sverige. Jag bad han nämna en sak. Det blev inte mer än att han tyckte Stefan skött pandemin bra. När jag sa att jag kommer att komma ihåg Stefan som politikern som gick med på vad som helst för att få sitta vid makten. Då gick han och sa att jag var orättvis.
S måste hitta tillbaka till den politik man en gång drev när landet byggdes upp och vi alla fick drägliga levnadsvillkor.
"Men bolaget vill undvika dyra utbyggnader av elnäten som endast skulle utnyttjas ett par timmar per dygn"
Vi har aldrig exporterat så mycket el som under 2020. Sant men vi har heller aldrig importerat så mycket tidigare som under 2020.
Detta eftersom den ansvariga S-regeringen i sin röd-gröna röra låtit små skitpartier med en samhällsfarlig miljöagenda styra och ställa på egen hand tvärt emot folkets vilja.
Och då undrar vi vad som importerades. Jo energi producerad av fossila bränslen. Det innebär att utsläppen av växthusgaser från en energiproduktionen vida översteg utsläppen från Sveriges hela lastbilsflotta. Miljövänligt? Ja det tycker våra politiker för de utsläppen skedde inte i Sverige.
Hål i huvet? Ja jättestort och totalt av de styrande. Jag har pratat med flera vänner/kollegor som är grymt besvikna på S som nu i miljöns tecken totalt förstör vårt land. Den minnesgoda vet att det var tillgången på billig energi som en gång lade grunden för industrialiseringen av Sverige. Nu förstör S hela det tillsammans med miljötallibanerna.
Ni som kan, se till att binda er elpriser för blir det en kall vinter kommer elpriserna att rusa på grund av energibrist.
Offtopic: En kompis sa att det var trist att Stefan avgår. Han har mu gjort så mycket för Sverige. Jag bad han nämna en sak. Det blev inte mer än att han tyckte Stefan skött pandemin bra. När jag sa att jag kommer att komma ihåg Stefan som politikern som gick med på vad som helst för att få sitta vid makten. Då gick han och sa att jag var orättvis.
S måste hitta tillbaka till den politik man en gång drev när landet byggdes upp och vi alla fick drägliga levnadsvillkor.
Per Bolund, ansvarig minster, har svårt att komnuicera ut verkligheten. Eller så tror han verkligen på det han säger.
Vattenfall är dock av EU tvingade att berätta sanningen i sin marknadskommunikation.
threadreaderapp.com/thread/1432734027665088520.html
Bolund säger:
"Regeringen har i dag beslutat att tillåta en kapacitetsökning i Clab. Det är för att vi då kan undvika hotet att kärnkraften får stänga ner 2024. Den risken har vi nu avvärjt."
Vattenfall däremot säger:
"The possibilities to restart Forsmark 2 after the yearly maintenance 2024 and Forsmark 3 after the yearly maintenance in 2025 are not foreseeable at the moment"
"The possibilities to restart Ringhals 3 and Ringhals 4 after the yearly maintenance in 2025 are not foreseeable at the moment"
Det veta alltså inget om fyra reaktorer av sex ens KAN återstartas efter service åren 2024/2025.
Ingen risk är "avvärjd". Minister Bolund ljuger. Eller tror på det han faktiskt påstår.
Därmed kommer Vattenfall också att behöva börja planera för nedstängning. Precis vad MP vill.
Bolund är nog nöjd med sitt arbete.
Socialdemokraterna låter honom hållas..
Siemens säger att deras Vätgaskoncept är färdigutvecklat redan 2025 dvs om 3 år. Detta ska jämföras med ett kärnkraftverk som kanske tar 15 år att etablera (Finska Olkiluoto 3 har man hållt på att bygga i 15 år med projektplanering så handlar det om 20 år)
www.vindkraftcentrum.se/index.php/arkiv/748-siemens-vaetgas-fran-vindkraftsturbin-blir-levebroed-fran-2025-direkt
Vill myndighetsaktivister att det ska ta lång tid (=dyrt) så tar det lång tid. Sverige kunde driftsätta 12 kraftverk på 13 år. O3 och F3 tog 5 år att bygga...