Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Regeringens el-fiasko

Padirac skrev 2022-07-08 01:09:01 följande:
    Nu har du värderat Finlands ansökan som bidragande faktor vilket är någonting annat än det du uttryckte tidigare.
    Nej, det är det inte! Jag har nämnt det flera gånger, så jag har varit konsekvent.
    Jag räknar både de svenska väljarnas och Finlands ställningstagande som del av den opinion som den svenska riksdagen och regeringen påverkas av.
    Det är inte andra som skall ge belägg för eller mot dina antaganden - det är du som ska ge belägg för dina slutsatser. Det du gör är som du själv säger - antar saker. Det stämemr med att jag säger att de fakta du lger fram inte ger belägg för dina antaganden/tyckanden.
    Försök inte... du gör egna antaganden och har dragit egna slutsatser, som du baserar ditt ifrågasättande av mina påståenden på.
    Oavsett vad du eller jag eller någon annan tycker så är den enklaste förklaringen att någontong ändrats, S säger själva att det är säkerhetsläget och Finlands intention att ansöka om medlemskap.  Du säger någontong annat.
    Socialdemokraternas säkerhetspolitik visar tydligt att de tar lätt på detta med säkerhet och vilka behov vi har av att stärka vår säkerhet.
    Om s har ändrat sig p.g.a. kriget i Ukraina (eller om man tror att det är så), så måste man fråga sig varför s inte ändrats sig tidigare, eftersom det har funnits behov av det långt före kriget?

Om man uttalar sig om de säkerhetspolitiska avsikterna så måste man såklart räkna in eventuella förändringar i säkerhetsläget, eftersom man vet att säkerhetsläget inte är konstant och oföränderligt.

När s nu inte bara gör ett lappkast i sin säkerhetspolitik, utan även gör precis tvärt emot vad de för en kort tid sedan garanterade att de inte skulle göra i NATO-frågan, så måste det svida rejält för partiet. Det enda aktuella skäl jag kan se är starkt nog för att de ska vara villiga att lida den smärtan, är att de annars förlorar kommande val.

Jag förväntar mig att den som drar andra slutsatser kan motivera det lika väl, med stöd i de fakta som finns.

• Tom Araya
    klyban skrev 2022-07-08 09:21:52 följande:
    Undra vad som ändrade sig
    Hur många gånger har du inte ställt den frågan?
    Svaret är att Socialdemokraterna har ändrat sig, det vet du också.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-08 10:01:31 följande:
    Hela ditt antagande bygger på att det inte kan finnas något annat skäl för en ändrad inställning til lNATOmedlemskap än att det skulle bygga på förlorade röster.
    Det kan finnas och finns många skäl till att överväga NATO-ansökan, objektivt sett.
    Men det Hultqvist i princip sa, var att inga skäl kan få honom och s-regeringen att överväga ansökan.
    Trots det så lämnas en ansökan med en socialdemokratisk regering och med Hultqvist som försvarsminister...
    Ett folkligt stöd för NATO-medlemskap var det enda som Socialdemokraterna inte hade kunnat förutse i november -21.
    Padirac skrev 2022-07-08 10:01:31 följande:
    Jag menar att du inte visat att det förhåller sig så och att det är en enklare förklaring att de skäl som öppet anförts är mer trovärdiga.
    Det är exakt det jag har gjort hela tiden, men som du och några få till inte kan ta till er.
    Hade skälet varit ett annat (exempelvis den ryska invasionen av Ukraina), så hade inte Hultqvist uttalat sig så tvärsäkert som han gjorde.
    Det är en fullt rimlig slutsats jag drar utefter de fakta som finns. Inget har framkommit som talar mot min slutsats.

När du och KLYBAN vill framhålla kriget som orsak, så är det precis som att ni glömt eller inte förstår innebörden av vad Hultqvist uttryckte under kongresstalet. Man måste på något sätt förhålla sig till vad som där uttalades.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2022-07-09 09:59:21 följande:

Yup, och de ändrade sig för något betydligt större ändrade sig före S tillsammans med de andra partierna gjorde en bred säkerhetspolitisk lösning, du kan aldrig ducka ifrån detta hur mycket du vill, något fundamentalt skedde och ett anfall mot Ukraina

Nej, s ändrade sig inte tillsammans med de andra partierna.
    S ändrade sig. De borgerliga har länge varit öppna för NATO-medlemskap.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-08 11:52:18 följande:
    Ja, det går ju att använda Toms egna argumentationslogik om det Tom säger.

Det betyder kanske att enda skälet till att Tom tjatar om att S ändrade inställning till NATO-medlemskap är att Tom skulle förlora sympatisörer på FL

så visst... varför gäller det inte lika för alla ..

hehe

S är precis som en del andra partier breda med fler olika falanger och att partistyrelsen i en örändrad värld väljer en annan väg är inte konstigt - om man inte tror att politik och politiska förslag är statiska baserat på ideologiskt fixerade idéer

Det enda parti so stolt har deklamerat att deras politiska förslag är baserade på ideologiskt fixerade idéer är SD - de har sedan de bildades av BSS, vikmakt, fascister och nazister samma förslag och deras företraädare har sagt att de inte ändrat sig alls - detta trots att verkligheten förändrats om och om igen sedan slutet av 1980-talet 
    Du får närmare redogöra för hur Hultqvists tal under partikongressen inte är baserad på en ideologiskt fixerad idé!?
  • Tom Araya
    klyban skrev 2022-07-09 21:25:57 följande:

Vad en bred politisk säkerhetspolitisk lösning innebär, det är att följa evidens.
    Och vad ändrade sig tro, undra, vad, hmmm, jag vet, något ändrade sig!

Ja, vad hände egentligen i maj?
    Vilken betydande förändring i Sveriges säkerhet kom då, som inte fanns i april, mars, februari eller januari eller i höstas?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-07-09 22:35:45 följande:
    Tydligen inte så fixerad att den inte kunde ändras...
    Tom Araya skrev 2022-07-09 22:01:18 följande:
    Ja, vad hände egentligen i maj?
    Vilken betydande förändring i Sveriges säkerhet kom då, som inte fanns i april, mars, februari eller januari eller i höstas?

...då Finland meddelade att de tänkte ansöka om medlemskap i NATO.
    M.a.o, väldigt flexibel tolkning av ordet "aldrig".
    Jag undrar vad man då ska säga om man faktiskt menar aldrig?
    Padirac skrev 2022-07-09 22:35:45 följande:
    Som tidigare sagt,  andra ska INTE ge belägg för att dina spekulationer inte är sanna. Det måste du göra själv. Och fakta talar mot dina spekulationer.
    Självklart ska var och en underbygga sina egna slutsatser och åsikter, det gäller även dig.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2022-07-10 10:42:52 följande:

Om du inte vet, så borde du läsa upp dig om vad som ändrade sig radikalt och det som gjorde man fick se över sin säkerhetspolitik på allra högsta nivå.
    Och sen fick vi en bred säkerhetspolitisklösning.

...en massa text...

KillBill skrev 2022-07-10 10:01:38 följande:
    Vu börjar människor ute i Europa få upp ögonen för att Sverige till skillnad från de flesta andra länder ibland har riktigt låga elpriser..

Det var ingen liten skillnad heller, detta måste vara Regeringens fel som vanligt.

Då tillåter jag mig en ny slutsats.

Vad man som politiker säger är inte viktigt för dig. Att säga en sak och göra tvärt om, det har du inga problem med.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko