Regeringens el-fiasko
Padirac skrev 2022-07-08 01:09:01 följande:
Nu har du värderat Finlands ansökan som bidragande faktor vilket är någonting annat än det du uttryckte tidigare.Jag räknar både de svenska väljarnas och Finlands ställningstagande som del av den opinion som den svenska riksdagen och regeringen påverkas av.
Padirac skrev 2022-07-08 01:09:01 följande:
Det är inte andra som skall ge belägg för eller mot dina antaganden - det är du som ska ge belägg för dina slutsatser. Det du gör är som du själv säger - antar saker. Det stämemr med att jag säger att de fakta du lger fram inte ger belägg för dina antaganden/tyckanden.Padirac skrev 2022-07-08 01:09:01 följande:
Oavsett vad du eller jag eller någon annan tycker så är den enklaste förklaringen att någontong ändrats, S säger själva att det är säkerhetsläget och Finlands intention att ansöka om medlemskap. Du säger någontong annat.Om s har ändrat sig p.g.a. kriget i Ukraina (eller om man tror att det är så), så måste man fråga sig varför s inte ändrats sig tidigare, eftersom det har funnits behov av det långt före kriget?
Om man uttalar sig om de säkerhetspolitiska avsikterna så måste man såklart räkna in eventuella förändringar i säkerhetsläget, eftersom man vet att säkerhetsläget inte är konstant och oföränderligt.
När s nu inte bara gör ett lappkast i sin säkerhetspolitik, utan även gör precis tvärt emot vad de för en kort tid sedan garanterade att de inte skulle göra i NATO-frågan, så måste det svida rejält för partiet. Det enda aktuella skäl jag kan se är starkt nog för att de ska vara villiga att lida den smärtan, är att de annars förlorar kommande val.
Jag förväntar mig att den som drar andra slutsatser kan motivera det lika väl, med stöd i de fakta som finns.