Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2022-07-27 18:33:11 följande:
    Det var en tolkning jag gjorde av den information du delade, då det inte hade något uttalat syfte.
    Ok , så information du inte ser syftet med tolkar du som att jag vill framställa att kärnkraft och utökad elproduktion är onödig?

Vilket syfte ska information ha för att du INTE ska tolka den som att  vilja framställa att kärnkraft och utökad elproduktion är onödig?

• Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-28 03:40:06 följande:
    Texten handlade om produktion och konsumtion av el över tid. Det är inte orimligt att anta att ditt syfte med ditt inlägg att försöka argumentera mot mig och övriga kärnkraftspositiva i tråden, så tolkningen blev därefter.
    Ok, så fakta om elproduktionen och elkonsumtion i Sverige över tid kan rimligen ses som ett sätt att argumentera mot kärnkraftspositiva Spöke
    Vilken världsbild och verklighetsuppfattning har du om du finner det rimligt att fakta är ett argument mot någonting
    Tomte
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-28 10:15:22 följande:
    Jag vet ju vilka som i stort sett alltid ifrågasätter mina åsikter och fakta... 
    Två saker här :

Du menar att presentation av fakta är att ifrågasätta dig?

Dina åsikter och fakta? - är det någonting som skiljer sig från verkliga fakta?  Jag uppfattar att du inte alltid presenterar all fakta och är du från ett dåligt underlag av fakta presenterar illa underbyggda åsikter som du kallar fakta.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-28 12:28:05 följande:
    Inte i sig, men inläggen avslöjar ändå vart folk står i frågan.
    Padirac skrev 2022-07-28 12:20:35 följande:
    Dina åsikter och fakta? - är det någonting som skiljer sig från verkliga fakta?  Jag uppfattar att du inte alltid presenterar all fakta och är du från ett dåligt underlag av fakta presenterar illa underbyggda åsikter som du kallar fakta.
    Det är ju inte ofta någon försöker att sakligt bemöta de fakta och argument jag presenterar...

Om man exempelvis tar det som presenteras i H Jönssons videos så möts jag bara av förnekelse.
    Ja, presentation av fakta avslöjar var folk står i frågan. 

Men kanske inte på det sätt du menar eller uppenbarligen tror eftersom du hävdar att presentation av fakta betyder att argumentera MOT kärnkraftpositiva?

*Shaking my head*

Jönssons filmer är inte neutrala eller sakliga i fråga om hur han framställer ämnen eller hur han presenterar fakte eller vilka fakta han lägger fram de är debattartiklar i bästa fall,.pretentiösa åsiktsinlägg som han liksom dina inlägg drar förenklade slutsatser från och presenterar för sina fanboys som behöver material som bekräftar det de tror och som anser att inte vinklas selective fakta är att argumentera MOT kärnkraftspositiva. 
    Jönssons material är undermåligt.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-28 17:46:07 följande:
    Nejnej... då skulle ju mina inlägg vara argument mot kärnkraftspositiva och det hoppas jag ingen uppfattar mig som.

Men jag tror det är tydligt utefter våra inlägg vilka som är meningsmotståndare till varandra, exempelvis du och jag... eller vad är din uppfattning?

Neutral nej, men definitivt saklig.

Jag har sagt et förr och jag säger det igen, vill du ifrågasätta fakta och argument i länkade artiklar och videos, var saklig.
    Ok - så då du uppfattar oss som meningsmotståndare så uppfattar du fakta smo lagts fram som att argumentera MOT kärnkraftspositiva?   Du ser att det är hos dig problemet med fakta ligger va?

Är vi meningsmotståndare till varandra?  I alla fall i fråga om Jönssons förmåga att bidra till en opartisk debatt, i fråga om den etnonationalism du sagt dig stå för och så de där märkligherterna i tråden där du försökte hitta bevis för att nazism inte var sprungen ut den tyska konservativa revolutionen.

Sloppy med premisser och argument och vilka slutsatser det finns stöd för och inte i fråga om att att fakta om elproduktion och elförbrukning skulle vara att argumenter MOT kärnkraftsförespråkare för att vi har olika uppfattning om andra saker,
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2022-07-29 07:03:14 följande:
    Spännande värld.

Staden Hannover i Tyskland förbjuder varmvatten i kranarna på offentliga byggnader, för att spara energi.

Nu skulle de ha haft kvar de där kärnkraftverken ...

www.aftonbladet.se/nyheter/a/1OmJWQ/gasbrist-...

I Hannover stängs varmvattnet av på offentliga gym, simbassänger och simhallar. Under kvällstid kommer stadens gator förbli mörka då gatubelysningen stängs av. Och det blir heller inget porlande vatten i stadens fontäner på ett tag.

Nåja, ingen fara. Fenomenet kommer snart nog till Sverige också.
    Ja, snart kommer den ryska gasen som Tyskland inte längre får levererad att sluta levereras till Sverige ocksåTomte
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-29 12:03:36 följande:
    Vill du nu hävda att du håller med mig?

Seriöst, vem kan bidra till en opartisk debatt?

Är det ens ett skäl till att ifrågasätta Jönsson eller de fakta som presenteras i hans videos?
    OK -  så du menar att det inte går att bidra till en seriös debatt och att inte heller Jönsson kan det.

Jag håller inte med dig i hur du hanterar fakta och tyckande som fakta.då du enligt dig själv inte ksn hanterar fakta opartsikt 
    Det fakta mo elproduktion och elförbrukning som jag lagta fram är det underlag för eller mot kärnkraftsförespråkare eller är faktan ett underlag för kärnkrafta någonting annat 
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-29 16:10:06 följande:
    En debatt kan visst vara seriös med seriösa, pålästa och sakliga debattörer. Men debattörer har ju alltid en åsikt och uppfattning de står för, således är de alltid partiska. Men även en partisk debattör kan presentera riktig, relevant och betydande fakta att beakta.
    En debattmoderator kan möjligen förhålla sig opartisk i sin roll.

Jag så en videopoddebatt på Youtube med ett intressant upplägg; två åsiktsidor med två debattörer per sida, en moderator som styrde upp lite, gav ordet och ställde relevanta frågor samt en faktapanel som kontrollerade uppgifter som i debatten framhävdes som fakta. Dessa var dels hyfsat kunniga i ämnet som debatterades, men sökte även information på nätet för att kunna bekräfta eller dementera det uppgifter som lades fram.
    Jättebra upplägg tycker jag och gav en annan dimension samt gjorde debatten mer intressant att se och höra.
    Ja, det låter som ett upplägg som delvis setts i partiledardebatter, det med faktakoll. 

Debatt har vid olika tillfällen olika syfte, en del vill lyfta fram fakta för att ställa påståenden i relationen till dessa , en del vill överbevisa andra och en del vill stärka sina anhängares uppfattning om att de har rätt. Ofta blandas detta friskt. Jag uppfattar Jönsson och Jönssons anhängare som att det handlar om att stärka sina anhängare om att han/de har rätt och att han är ytterligt partisk.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-07-29 19:20:06 följande:
    Jönsson har en tydlig uppfattning och åsikt som han vill ge styrka (liksom till sina meningsfränder), så han är såklart partisk. Men jag tycker att han gör det på så pass bra sätt att det blir svårt att säga emot. De fakta han presenterar har trots allt bäring och säger något. Han återger heller inte bara vad som sagts, gjorts och skrivits med sina egna ord, utan ofta spelar upp talet eller visar dokumentet ifråga.
    Sedan som tidigare sagt, ingen debattör är opartisk, så att säga att Jönsson är partisk är lite som att säga att han kan tala... det är inget utmärkande jämfört med andra debattörer och blir därför helt ointressant att ens bekymra sig över.
    Javisst - Jänsson har en uppfattning och åsikt som han pushar för - med tillrättalagda argument och ingenting som speglar verklighetens komplexitet.  De på mitt jobb som beundrar Jönssons framställningar säger precis som du att han lägger fram det pedagogiskt och tydligt.  Det jag hör och ser är att han åker på ena skenan istället för att sätta fötterna på marken med all komplexitet som finns. Jönsssons material är tillrättalagt och partiskt och det är förenklade slutsatser som presenteras som fakta  - lite som jag påstår att din att din argumentation ibland är. Att enbart söka fakta som stödjer uppfattning och fakta är kanske en av de saker som gör att du tycker det är svårt att säga mot.

Jänsson är en debattör som presenterar sin åsikt och han är partisk - och ifråga om vad turbinbladens längd hanr med någonting att göra är han osaklig
  • Padirac
    Digestive skrev 2022-07-29 22:17:57 följande:
    Nämn en opartisk debattör i den politiska samhällsdebatten.

Jag vill minnas diskursen om ett framtida AI som ersätter en större del av vår politiska verksamhet. Då bemöttes det med hån. Numera verkar du dock se opartiskhet som ett politiskt debattideal.
    Så då är du och jag också överens om att Jönsson är partisk?

Ja, nu är ju AI inte utan en rad frågor om etik och värderingar och mål - tron att ai kan ersätta politisk verksamhet finner jag mer än naiv.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko