Friger skrev 2022-08-04 12:34:57 följande:
El-priserna sätts på marginalen. Spelar ingen roll om den mesta elen är billig om den sista kWh är dyr. Det är den sista som sätter priset.
Finns inte den sista kWh alls så faller nätet.
Frankrike har också haft en grön våg av idioter som velat lägga ner kärnkraft och satsa på förnyelsebart. Därav problemen. Du har svårt att skaka fram de här sista kWh.
Men Frankrike har en trovärdigare plan för att lösa problemen än Tyskland och Sverige. Macron gick till val på att bygga kärnkraft. Han vann.
Jo, kan tänka mig att Frankrike har en stor el-export. Du kör gärna kärnkraft på 100% hela tiden därav att den är bäst som underliggande baskraft. Så använder du mer lättreglerbara kraftkällor för att reglera mot momentanförbrukningen. Frsnkrike med sin höga andel kärnkraft exporterar säker massor under låglasttid.
De franska problemen beror just nu dels på en föråldrad kärnkraftapark med 20% av anläggninagrna nere för reparation/underhåll, dels på amrguinalprissättningen inom den europeiska elhandelsmarknaden till följd av minskade gaslevernser till de länder inom elhandelsmarknaden som förlitar sig på gas för sin energiförbrukning (inte bara generering av el)
Jag tror du är tillräkligt insatt i området så att jag inte nehöver ge dig källr på detta - men om du sakna dem så ska jag plocka fram dem.
Desutom det räcler inte med 9 av 10 ben som du skriver, men ... det råcker inte heller med 10 av 10 ben för att upprätthålla en egen elproduktion som täcker inhemsk produktion. - det behövs kanske 11-12-13-14 ben för att upprätthålla egen elproduktion.
Nu är det inom EU den gemensamma elhandelsmarkanden som är tänkt att vara dessa extra ben upp till 10 och utöver 10 (av 10)