Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Regeringens el-fiasko

Padirac skrev 2024-11-14 19:10:43 följande:
    Smickrare där Skål är vi som du är Hjärta

Det är inte jag som obsessar över 'Empiriskt' i inlögg efter inlägg eller att 'rörligt elpris är billigare över tid än fasta priser ' .... och andra utvikelser ...

... trots att det i flera artiklar tydligt framgår att det är dåliga PPA-avtal som behövts uppfyllas med handel på spotmarkanden till högre priser än säljpriser för vindkraftsbolagen i fråga.

...på tal om att haka upp dig och sålla bort det som inte stödjer egna narrativ.
    ... trots att det i flera artiklar tydligt framgår att det är dåliga PPA-avtal som behövts uppfyllas med handel på spotmarkanden till högre priser än säljpriser för vindkraftsbolagen i fråga.

Aktuella vindkraftsbolag skulle inte gynnas av elavtal som skulle göra inköpen dyrare för dem.

Jag kollade upp kapaciteten som Markbygden Ett har vilket motsvarar två reaktorer - en 'bollpark'-referens på mängden el som de behöver köpa in när det blåser dåligt.

Och du tror fortfarande att elhandelsbolagen skulle/kan erbjuda Markbygden Ett avtal som är viktade mot hushåll i Sverige, inte sant? 🙂

"I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    klyban skrev 2024-11-14 23:31:52 följande:

Så dåliga affärer igen och inget om vindkraften i sak.
    Verkar vara en sak som du inte klarar av att hoppa över även nu Solig

Då säger vi så: ~50% av Sveriges alla vindkraftsverk och ~60% av alla vindkraftsbolag ägs och drivs av inkompetenta jävla som gör dåliga affärer.

I det ljuset så ser det verkligen så mycket bättre ut för Sveriges framtid. 🙂
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-15 05:39:46 följande:
    Det är märkligt att du fortfarande påstår att jag tror massa saker som enbart finns i ditt huvud 

Det var det där med att undersöka och förstå premisserna, både för sin egna uppfattningar och det andra skriver.

Ur vilket hål har du dragit upp 'avtal viktade mot husthåll'...?

Det är mycket underförstått du argumenterar med och mot, underförstått från ditt eget huvud .
    Fasta elavtal för industrin viktas mot spotpriser, volymer, vilken tid på dygnet/året/under vilka omständigheter volymerna köps in samt mot flera andra säkerheter i övrigt.

Hade du tagit hänsyn till nödvändiga parametrar så hade du kommit fram till att de fasta elavtalen i fråga skulle bli väldigt dyra: helt sporadiska och potentiellt enorma inköp av el, utan någon form av säkerhet överhuvudtaget, borgar inte direkt till förmånliga avtal utan givetvis tvärtom.

Ingendera tar du dock hänsyn till och därmed kan det bara var fasta elavtal för hushåll som du i praktiken pratar om (- som inte viktas mot alla parametrar som industrin viktas mot).

Vad annars skulle du i praktiken prata om för elavtal?

Tror du att dina 'prissäkrade avtal' med alla sina fantastiska förmåner och priser faktiskt existerar bara för att du skriver det här?

På tal om att syna sina egna premisser. 🙂
  • Digestive
    klyban skrev 2024-11-15 10:57:10 följande:

DÅ säger vi så, du menar fakta är så, eller?
    Och dåliga affärer har inte mycket med vindkraft att göra alls, eller inte alls är väl mer rätt.
    Kan du förklara hur Sverige har en bättre framtid för att dessa bolag har gjort dåliga affärsbeslut?
    Ohh, du var bara sarkastisk Solig

Rätt intressant och se dig så svårt fokuserad på något som saknar betydelse för vindkraften i sig.
    Vad är argumentet ens, för en sak är helt säker, det har inte med själva vindkraften och göra.

Klart det har betydelse för både vindkraften och Sverige att mer än hälften av vindkraftsbolagen numera går med förluster.

Varför skulle jag istället vara 'svårt fokuserad' på sådant som har med vindkraften i sig att göra? Mycket märkliga anmärkningar.

Tycker du att vindkraftsbolagens lönsamhetsproblem är oväsentligheter så behöver du inte blanda dig i. Så enkelt är det.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-11-15 13:53:29 följande:

Ja, pga dåliga affärer, inte pga vindkraften i sig självt.
    Och lönsamhetsproblemen är pga dåliga affärer, är detta din första dag med fakta här?

Hur många andra branscher känner du till där hela ~60% av aktörerna är olönsamma?

Prova att nämna en enda förutom vinkraftsbranschen.

Det säger sig självt att det finns mer till det hela än enbart 'dåliga affärer'.

Samma artikelserien nämner även storleken på projekten, ålder på vindkraftsverken, marknadsförutsättningarna som gemensamma nämnare samt även kinesiska ägare i stort.

Din vinkraftsagenda verkar betyda mer än problemen som Sverige står inför. Fjompigt, kan man tycka om sådant larv.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-11-15 17:17:23 följande:

Olönsamma pga dåliga affärer är värt och notera.

Den mer intressanta frågan är(Och ingen av dina.) det är varför är det en så omfattande inkompetens i dessa företag för?

Du vet redan att jag står bakom all energi, så varför ljuger du om agenda för?
    Eller kanske inte står bakom kol och olja speciellt mycket alls, men resten inga problem.
    Och DU VET OM DETTA, och ändå skriver du detta, varför gör du det för, för saknar alla logiska grunder och påstå något du redan vet jag inte är.

Mycket perplexande måste man säga.

Och värt att notera är alla övriga gemensamma faktorer.

Sluta göra skäl för din fotnot. Bättre kan du. 🙂

Men precis - varför så orimligt många 'dåliga affärer' inom vindkraften?

Det är ett problem, ett stort problem... som vi nog kan samsas om. Jag vill inte låta allt för konspiratorisk men Kina rimmar allt för ofta med saken.

Varför jag var väldigt glad när Norge satsade på de aktuella vindkraftsverken i Sverige som tyvärr var ivägen för våra militära intressen. Fuck Putin, fuck Kina, helt enkelt.

Tänk om våran produktion - inklusive elproduktion - inte var så sårbart lagt i händerna på Kina et al (vilket inkludera Ryssland).

Som du kanske förstår så hoppas jag på blott 'dåliga affärer' är orsaken även om det i sig vore illa nog.

Kina är en ohyggligt stor ekonomi och med möjligheter bara diktaturer har - att spendera tiotals miljarder SEK på att jävlas med oss (en strategisk punkt i Östersjön) är absolut ingenting för Kina - det är inte ens en nys som är värd en servett för deras ekonomi.

Det är sådant som jag oroar mig mest för kring det här även om vi behöver en gedigen balans i vår elproduktion (vilket idag kräver mer planerbar produktion i södra Sverige).

✌️
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-15 18:59:54 följande:
    Men se där... 

Igen är du där och berättar om din fantasier om vad jag skriver Skål

Det är säkert skönt att kunna argumentera mot sina egna fantasier om vad andra skriver eller vad du anser att andra måste skriva om. 

Fantastiskt Solig
    Jag har efterfrågat exempel på din 'prissäkrade avtal' minst tre gånger utan resultat (- av den simpla anledningen att jag vet att de inte existerar).

Men vi får väl se om du lyckas med konststycket den här gången... 🙂 

Skönt är väl att fantisera om vindkraftsbolag som när som helst, hur som helst kan köpa in el från elhandelsbolag som motsvarar ett par reaktorer - som med en knäpp med fingret - så billigt att det går att sälja vidare utan kännbar förlust.

Jisses, vilka vindkraftsparker jag hade ägt i sådana fantasier. ????
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-15 20:16:02 följande:
    min bekräftelse på dina föreställningar? - nej,  de får du själv hålla på med. Spinn loss ordentligt Nalle
    Visa helt enkelt ett exempel på dina 'prissäkrade avtal' så får vi se om det duger för att hålla ett vindkraftsbolag över ytan - som har ett behov av att köpa el som motsvarar någon reaktor titt som tätt. 🙂

Exempelvis Markbygden Ett är skyldiga norska Hydra 2,5 tWh (ungefär vad hela Sverige förbrukar på två veckor).

Visa alla i tråden det avtal som Markbygden Ett (med flera - vad  ~60% av vindkraftsbolagen) har missat att teckna och för dylika samt sporadiska volymer - för att slippa hamna i skuld och olönsamhet - så kan vi helt enkelt räkna på det och se om det stämmer.

Det är väl busenkelt när du menar att sådana avtal finns? Hur vet du annars att sådana avtal finns om du inte ens kan visa ett exempel på ett sådant?

Vad stoppar dig? Är dina 'prissäkrade avtal' ytterligare en hemlis? 😊
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-11-15 21:47:51 följande:
    Jag ser att du flyttat in i ditt huvud helt och hållet nu och där har de som flyttat in livliga diskussioner med varandra.

Jag föreslår att du läser tråden igen för att upptäcka vem som har skrivit vad.
    Haha, hmm, är de 'prissäkrade avtalen' i rummet hos dig nu? 🙂
  • Digestive
    nattuw skrev 2024-11-25 08:35:20 följande:
    Med lite källkritiskt tänkande behöver man inte vara rädd för information även om informationen inte kontrolleras av socialdemokraterna.
    Det märkliga är väl att 'källkritik' inte ska praktiseras överhuvudtaget om det ligger på 'fel' plattform - utan då ska det bara undvikas.

Ett fint recept på att aldrig behöva kliva ur sin bubbla eller för den delen förstå de oliktänkande.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko