Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Regeringens el-fiasko

Padirac skrev 2022-05-23 22:39:48 följande:
    Ahh.. du vet alltså någonting om hur equinor resonerar om det Solig
    Nej, inte direkt. Har inte följt upp Equinors respons på rapporten. Har du?

Sedan gällde rapporten projektet Dogger Bank och inte vindkraften i sig. Alla vindkraftsprojekt måste inte vara lönsamma för att vindkraften i sig ska vara någonting positiv.
    Padirac skrev 2022-05-23 22:44:37 följande:
    Det är väl möjligt att marknadsaktörerna tjänar mer pengar på fler vindkraftverk.

En del av kritiken mot elhandelsmodellen som nordpools handel verkar med är att marknadens producenter inte motiveras att verka för tillgång till en stabil produktion och inte heller för minskade priser.

Vilken uppgift tror du att det handlar om? För vem?
    Visst, men behovet av planerbar elproduktion som också är fossilfri kan även det behövas för att lyckas med omställningen i vårt handelsområde.

Ingen aning.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-05-23 23:27:09 följande:
    Ja, det behövs tillgpng till energi i förutsägbaar mängder och till förutsägbara priser - men det är ingenting som utformningen av elhandeln på elbörsen har som konsekvens. 

I den omdebatterade rapporten om equinors dogger park så sägs det att Storbritannien upphandlat energi i en omfattning och till ett pris som möjliggjort investeringen equinor gjort för att producera vindkraft. 

Equinor har en uppgift och Storbritanninens myndigheter har en annan uppgift - tror du att dessa uppgifter är samma?
    Digestive skrev 2022-05-23 22:30:00 följande:
    Blir uppgiften lättare med enbart flera sol/vind-kraftverk i Sverige eller vadå?
    Digestive skrev 2022-05-23 23:08:52 följande:
    Nej, inte direkt. Har inte följt upp Equinors respons på rapporten. Har du?

Sedan gällde rapporten projektet Dogger Bank och inte vindkraften i sig. Alla vindkraftsprojekt måste inte vara lönsamma för att vindkraften i sig ska vara någonting positiv.

Visst, men behovet av planerbar elproduktion som också är fossilfri kan även det behövas för att lyckas med omställningen i vårt handelsområde.

Ingen aning.
    Vilken uppgift pratar du om? För vem?  Är svaret 'Ingen aning'?
    Ok. Så att väldigt enfaldigt satsa på en ej planerbar elproduktion tordes inte vara helt optimalt?
    Padirac skrev 2022-05-23 21:45:58 följande:
    Jag tror att du inte förstått hur energimarknaden fungerar. 

Hur och när menar du att all fossil energi som anvönds i Europa enkelt ska kunna ersättas av hur många kärnkraftverk i Sverige?
    Den uppgiften. Blir den enklare med enbart fler sol/vind-kraftverk i Sverige eller vad var poängen?
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-29 20:57:03 följande:
    Javisst - Jänsson har en uppfattning och åsikt som han pushar för - med tillrättalagda argument och ingenting som speglar verklighetens komplexitet.  De på mitt jobb som beundrar Jönssons framställningar säger precis som du att han lägger fram det pedagogiskt och tydligt.  Det jag hör och ser är att han åker på ena skenan istället för att sätta fötterna på marken med all komplexitet som finns. Jönsssons material är tillrättalagt och partiskt och det är förenklade slutsatser som presenteras som fakta  - lite som jag påstår att din att din argumentation ibland är. Att enbart söka fakta som stödjer uppfattning och fakta är kanske en av de saker som gör att du tycker det är svårt att säga mot.

Jänsson är en debattör som presenterar sin åsikt och han är partisk - och ifråga om vad turbinbladens längd hanr med någonting att göra är han osaklig
    Nämn en opartisk debattör i den politiska samhällsdebatten.

Jag vill minnas diskursen om ett framtida AI som ersätter en större del av vår politiska verksamhet. Då bemöttes det med hån. Numera verkar du dock se opartiskhet som ett politiskt debattideal.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-29 22:42:59 följande:
    Så då är du och jag också överens om att Jönsson är partisk?

Ja, nu är ju AI inte utan en rad frågor om etik och värderingar och mål - tron att ai kan ersätta politisk verksamhet finner jag mer än naiv.
    Givetvis, han presenterar sig som oberoende libertarian i vart enda avsnitt.

Tja, det är en aning lättare att navigera fram pragmatiska beslut om ens bollplank består av fullständigt opartisk fakta. Att ersätta politisk verksamhet är inte en större del av verksamheten - jag har aldrig sagt att all politisk verksamhet ska ersättas.

Konsekvenser och risker kring beslut som vi omöjligen kan kalkylera som människor - för att det helt enkelt tar för lång tid och är för komplext - skulle ett AI kunna räkna ut under ett politiskt möte i realtid.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-07-30 12:11:04 följande:
    Så du tänker att AI skulle ersätta utredningsarbetet - eller det politiska arbetet med att fatta beslut baserat på utredningarns slutsatser och den politiska viljan från de som röstat fram politiker?

Med tanke på att Jönsson presenetrar sig som en obereonde libertarian så har hans material som bollplank inte opartiskt och då mindre bra att använda som bollplank för tankar och förståelse av problem och lösningar - eller?
    Ja och agera bollplank. Inte fatta beslut eller ha någon egen vilja.

Det är inte konstigare än att exempelvis Khashayar Farmanbar presenterar sig som socialdemokrat och är partisk därefter. Saklighet är ledordet i politiska samhällsdebatter och inte det opartiska.

Henrik Jönsson är då saklig. Vilket du exempelvis märker på att hans upplägg är väldigt enkla att bemöta och för dem som har en annan uppfattning eller åsikt. Man kan till och med påstå att hans upplägg faktiskt skapar en plattform för diskurs.

Huruvida dessa diskurser som uppstår är önskvärda eller inte - bland Henrik Jönssons meningsmotståndare - är dock en annan fråga. 
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-08-05 14:24:56 följande:
    Det är från Februari 2021 - som vanligt  är det tråkigt att se hur företrädare för politiska partier förvanskar verkligheten genom att plocka ut en mening ur sitt sammanhang.

Det tog inte lång tid att hitta hela materialet - lite källkritik innan man sprider uppenbart falska påståenden vore klädsamt.

www.svt.se/nyheter/inrikes/vattenfall-angrar-inte-stangningen-av-ringhals

"PPDATERAD 12 FEBRUARI 2021PUBLICERAD 11 FEBRUARI 2021

När vinterkylan slog till hade kärnkraften behövts, menar Vattenfalls produktionschef Torbjön Wahlborg.

Trots det var det rätt beslut att stänga de två Ringhalsreaktorerna.

? Jag tror vi kommer klara oss bra utan Ringhals 1 och 2, säger han till SVT.

Det var politiska beslut som gjorde att Vattenfall 2015 beslutade att i förtid stänga två av Ringhals reaktorer. Nya säkerhetskrav efter kärnkraftsolyckan i Fukushima 2011 och effektskatten, som senare slopades, spelade in i beslutet, säger Vattenfalls produktionschef Torbjön Wahlborg.

2019 och 2020 stängdes Ringhals 2 och 1. Men under senare tids vinterkyla, hade kärnkraften behövts, menar Torbjön Wahlborg.

I dag talas det om brist på el, var det fel att stänga reaktorerna?

? I januari och februari hade det varit bra. Men varken förra året eller detta tror jag det skulle löna sig med en eller två reaktorer till. Sett i efterhand var det rätt beslut vi fattade, säger han."

Ser inte hur det ändrar att politiska beslut var avgörande.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-08-06 11:15:27 följande:
    Nej, du kan inte se det - så... vilka politiska beslut?  När tgs de politiskabesluten? Av vem? På vilket sätt spelade dessa beslut roll för vattenfalls beslut?

Spelar allt detta någon roll för meddelandes Ms kommunikationsavdelning? 

I ett samhäller som inte är anarkokapitalistiskt/libertatianskt är det troligt att politiska belut har påverkan på samhällsfunktioner och tjänster.

Så försöker Ms kommunikationsavdelning ge oss en lektion i samhällskunskap, statskunskap och politisk filosofi?  

Nej, det är såklart inte det Ms kommunikationsavdelning försöker göra är att försöka skapa en konflikt genom att förvränga beskrivningen av verkligheten -  Ingenting är overkligt och allt är möjligt i en radikaliserad post-truth-värld

Om Ms kommunikationsavdelnig representerade 'de vuxna i rummet' skulle de rätta påståendet som kom från medarbetaren som försökte sprida dimridåer och skapa falska föreställningar som hon vill ska spridas fort till alla då det snart är val...

Du deltar tydligen i att okritikts och naivt sprida detta meddeqlnde som är avsett att skapa en overklig beskrivning av verkligheten - nu är det säkerrt för att elda på stämningen bland sina anhängare som inte har ens en grund förståelse för verkligheten och historien elelr att de är 'nyttiga idioter'
    Det markerade du i ditt tidigare inlägg:

Det var politiska beslut som gjorde att Vattenfall 2015 beslutade att i förtid stänga två av Ringhals reaktorer. Nya säkerhetskrav efter kärnkraftsolyckan i Fukushima 2011 och effektskatten, som senare slopades, spelade in i beslutet, säger Vattenfalls produktionschef Torbjön Wahlborg.

M-representantens utspel på Twitter spelar mindre roll för min del varför jag inte tog upp det här. Det är fler än en spik i kärnreaktorernas kista men MP har tagit åt sig äran för den slutgiltiga och förmodligen på goda grunder. Att Sverige liksom EU har försatt sig i ett Rysslands-beroende har det varnats högt om sedan början av 2000-talet, under flera regeringar.

Jag tvivlar även på att det beroendet enbart har med kärnkraften att göra.
  • Digestive
    Padirac skrev 2022-08-06 14:07:57 följande:
    Jaha, så det var för att M-representantens utspel på Twitter spelar mindre roll för din del som du passade på att sprida just detta utspel  precis som M-representanten bad alla göra Drömmer

" Sprid tills det når exakt varenda väljare."

Du deltar tydligen i att okritikts och naivt sprida detta meddeqlnde som är avsett att skapa en overklig beskrivning av verkligheten - nu är det säkerrt för att elda på stämningen bland sina anhängare som inte har ens en grund förståelse för verkligheten och historien elelr att de är 'nyttiga idioter'
    Digestive skrev 2022-08-05 14:13:25 följande:
    twitter.com/susannasilfver/status/15554323935...

Vattenfall: Politiken avgjorde

Det var politiska beslut som avgjorde att kärnreaktorn Ringhals stängdes. Det säger nu Vattenfalls produktionschef till efter de senaste dagarnas debatt om höga elpriser - Reportern i SVT, Rapport

Ingen aning om hur det här inslaget i Rapport ligger i tiden.
    Nej, jag fokuserade på det som jag tog upp i tråden och Twitter-inlägget var ingenting mer än ett bekvämt underlag.

Hade jag velat sprida någonting så hade jag gillat och re-tweet:at meddelandet utan närmare/med bejakande kommentar - inte tagit upp SVT-klippet i ett forum som knappt bär puls.

Jag utgår från att folk har filter, kan se vad som är relevant med sådant jag tar upp respektive inte och det jag ansvarar för är mitt ord, inte andras. Det senare är säkert ingen främmande princip för dig.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko