Inlägg från: Digestive |Visa alla inlägg
  • Digestive

Regeringens el-fiasko

Friger skrev 2022-09-09 08:10:24 följande:
    Det spelar ingen roll hur långsamt/snabbt du kan bygga vindkraft.

Det går inte att bygga ett el-nät med vindkraft med dagens teknik. Det kollapsar innan du är klar.

Sommaren innan sista ringhalsrektorn la ner. Det var överflöd på el pga mild vinter, blåsig och regnig vår. Vattenfall stängde då av reaktorn för att det inte var lönsamt. Svenska kraftnät betalade vattenfall för att dra igång reaktorn igen för att kunna bevara nätstabiliteten.

Per Bolund verkar ha släppt tanken på vätgas nu. Tydligen så är det batterier som gäller. Förvisso håller jag med honom här, mycket bättre än vätgas. Men vi skiljer oss flera årtionden ifrån varandra i tid, kanske så långt som ett halvt århundrade. Det är helt omöjligt så som han tänkt sig.
    Flash Gordon skrev 2022-09-09 08:27:14 följande:
    Jag vet, men vänstern från partiledare till partiaktiva nätaktivister hävdar att det går snabbt att bygga vindkraft - vilket det bevisligen inte gör.

Att vind inte har mer plats i systemet som helhet är en annan sak som gör vindkraftsutbyggnad omöjlig.
    Friger skrev 2022-09-09 08:10:24 följande:
    Per Bolund verkar ha släppt tanken på vätgas nu. Tydligen så är det batterier som gäller. Förvisso håller jag med honom här, mycket bättre än vätgas. Men vi skiljer oss flera årtionden ifrån varandra i tid, kanske så långt som ett halvt århundrade. Det är helt omöjligt så som han tänkt sig.
    Vätgas är ännu ett halmstrå för att hålla liv i en döende idé om vindkraft. Batterikapacitet finns inte tillräcklig på hela jordklotet för att kunna bygga ett elsystem på vind. 
    Jag har också svårt att förstå hur man kan prata om tekniker och lagringskapaciteter som inte ens existerar ännu.

Vi har en (1) chans på oss att klara det här och inte minst de själva påstår att det är mycket viktigt, om inte Jag vill att ni får panik-viktigt, att vi klarar det här - samtidigt är vägen de vill ta och som kameler, genom nålsögat.

Varför och hur frågande är inte yngre och insatta generationer, de som aldrig var med när det var som trendigast att vara emot kärnkraft? Är det inte för dessa generationer som vi överhuvudtaget försöker och så vi inte dömer deras barn till ett helvete?

Det är en riktigt märklig utveckling. Länge och väl har man pratat om vikten av denna omställningen, medan förutsättningarna för att göra det enkelt, den har man lagt i händerna på länder som vi sedan länge vet är tveksamma och till och med antivästliga.

Kinas CGN (China General Nuclear Group)/Den kinesiska staten äger 75% av vår vindkraft och Ryssland vår gasmarknad.

Hur kan det här ha varit den klokaste, effektivaste och säkraste vägen framåt? - när Ryssland kan piska upp priser som en dirigent medan en god portion av pengarna som vi blöder, rinner ner i Kinas statskassa som på beställning.

Vi har varnats för energiberoende sedan början av 2000-talet om inte tidigare, för en situation som har varit en uppenbar risk i början av 2000-talet.
  • Digestive
    klyban skrev 2022-09-09 13:28:25 följande:

Det såg vi när du osett försvarade desinformationen med att tro att Vattenfalls Ordförande som var med på beslutet nästa ett decennium senare var tvungen förklara fakta som vi haft sedan dess beslutet togs.

Det var du som stod där med att ursäkta sig men men  det var ju bara en dag sedan ha sade det, och fakta vad Vattenfalls Ordförande gav ÄR fakta som getts i tråden för månader.

Att du har en agenda är otvetydigt med detta du gjorde där och speciellt när du vägrar erkänna det vad grava fel din sida gjrode, men ALDRIG ha fel och ALDRIG be om ursäkt för sina fel, går alltid lita på en vis politisktspektrum.

Och ja evidens berättat detta var desinformation i månader, men ändå så driver man desinformationen vidare i partierna till och med idag.

Och på tal evidens, som jag vet inte alls är så rolig nu för dig och med tanke på att desinformationen varit i månader och din första framträdande var att ursäkta den med att information bara var en dag.
    Förstår du vill glömma, men som tur är så ger jag dig informationen igen Solig

Och är det inte rätt udda att ha en politik som känner sig tvingade att ljuga så ofta, är deras politik så dålig?
    Undrar då man får aldrig någon sakpolitiska detaljer, utan desinformation verkar vara viktigare.

Och det bästa av allt, S är den som gett sakpolitik om hur läsa energikrisen, det visar klart och tydligt vem som faktiskt bryr sig om Sverige, för tomma och innehållslös ord är inget vi behöver.

Det är bara att citera.

Vill du att jag citerar mig själv och där jag visar en hållning som omöjligen kan förenas med det du kallar för desinformation? Jag utgår från att du inte vill något annat hellre.

Se följande inlägg.
  • Digestive
    Digestive skrev 2022-09-02 21:10:06 följande:
    Ja, det är en rad olyckliga beslut samtidigt som varningar om ett ryskt energiberoende har pågått sedan början av 2000-talet om inte något längre.

Vi har diskuterat det här förut och så länge som en parti/block-skuld varken värmer eller betalar räkningar så är jag inte jätteintresserad av hur skulden landar - vi sitter i skiten vilket som.
    Ovan är från samma dag som jag postade länken.
  • Digestive
    Digestive skrev 2022-09-04 17:04:02 följande:
    Och du är välkommen att igen och igen och igen läsa min hållning i sak.

Hur många gånger i samma tråd ska jag behöva skriva att jag håller alla regeringar från i princip 90-talet och framåt skyldiga till kärnkraftavvecklingen liksom beroendet av rysk energi? Någonstans där och framförallt i början av 2000-talet borde man ha förstått bättre.

Att du och Padirac har så dåligt minne att ni får för er att jag uppfyller era förutfattade meningar varje gång som jag skriver på nytt i dessa forum är inget argument klyban - det är bara resultatet av ett dåligt minne och förutfattade meningar.

Och du visar fortfarande inga tecken på att ha förstått vad jag bemötte genom att inflika i din och Figers diskurs. Är du ens intellektuellt mottaglig för yttre inflytande?
    Två dagar efter jag postade länken.
  • Digestive
    Digestive skrev 2022-09-04 19:36:05 följande:
    Ja, och ni som har arbetat så hårt på högsta möjliga trovärdighet bland era meningsmotståndare på Familjeliv. Det är konstigt att ingenting bär frukt när jorden konstant gödslas med allsköns epitet och minst sagt märkliga debattekniker. Åter igen i linje med min poäng.

Det här är verkligen ett fantastiskt påstående - att jag inte skulle ha förnekat vederbörandes påstående.

Förstår du verkligen inte kontentan när jag meddelar att informationen från Vattenfalls ordförande fortfarande är väldigt färsk och att det kan behövas lite mer än en dag innan folk har tagit tills sig den?

Du har inte bara dåligt minne utan du verkar bara kunna läsa mellan rader när du inte borde det. Har du överhuvudtaget ett argument som inte söker skydd i dina egna svagheter?
    Förtydligande logik i allmänhet samma dag som ovan.

En normalbegåvad människa förstår att det gäller korrekt information som folk ska ta till sig, i det här fallet menar jag alltså ordförandens uttalande.
  • Digestive
    Digestive skrev 2022-09-04 17:25:16 följande:
    Det var det som var poängen jag ville förmedla, klyban - att man inte slår ner på folk med blott en dag gammal information.

Nu blandar du om korten: Hur väl stämmer de tidigare regeringspartiernas utspel överens med deras energipolitiska överenskommelse 2014?
    Samma dag som ovan. Förtydligande av min poäng som alltså inte var att försvara desinformation.
  • Digestive
    Digestive skrev 2022-09-05 13:41:46 följande:
    Du skriver verkligen exakt samma saker oavsett vem eller vad det handlar om. Som ett skript.

Det råkar även vara så tydligt att du ljuger genom i stort sett hela inlägget att jag bara svarar på icke lögn.

Ja, det var tekniskt sett desinformation men du hävdade även att den var medveten och du för dig med en netikett som gör folk oemottagliga. Det är epitet på löpande band och när du inte kan få som du vill så sprudlar det av lögner och misstänkliggörande.

Sådant är fruktansvärt oattraktivt och hindrar dig från att ens bli en någorlunda trovärdig debattör och/eller lyckad kommunikatör. Du kan inte putta din agenda framför dina kvalitéer som avsändare och tro att du attraherar folk till din sak.

Lögner attraherar inte. Misstänkliggörande attraherar inte. Spam attraherar inte.

Din debattstil är trasig och attraherar det samma.
    I klartext tre dagar efter länken postades.

Trots allt det här så haglar lögnerna fortfarande från skribenten klyban.
  • Digestive
    klyban skrev 2022-09-09 15:55:09 följande:

Och ändå står vi på samma plats med dig, är inte det rätt komiskt att du kom till försvar att Vattenfalls Ordförande som var med på beslutet var endast en dag gammalt och därför skulle det inte vara desinformation(undrar, med tanke på all fakta låg redan på bordet)

Så varför kom du till undsättning med den och att det bara var en dag, för det var ju fortfarande desinformation det den användaren skrev.

Digestive skrev 2022-09-09 15:35:04 följande:
    Ovan är från samma dag som jag postade länken.

Fakta är nästan ett decennium gammalt och sen tror du det bara funnits en dag?

Fakta är nästan ett decennium gammalt och sen tror du det bara funnits två dag?

Digestive skrev 2022-09-09 15:35:24 följande:
    Förtydligande logik i allmänhet samma dag som ovan.

En normalbegåvad människa förstår att det gäller korrekt information som folk ska ta till sig, i det här fallet menar jag alltså ordförandens uttalande.

Korrekt information gav av Padirac och Kllbill, så där finns ingen ursäkt med att fortsätta något som var bara desinformation ifrån en agenda.

Samma dag som ovan, nja, KillBill OCH Padirac har gett den faktan bra längre än samma dag.

Digestive skrev 2022-09-09 15:35:40 följande:
    I klartext tre dagar efter länken postades.

Trots allt det här så haglar lögnerna fortfarande från skribenten klyban.

Fakta är nästan ett decennium gammalt och sen tror du det bara funnits tre dagar nu?

För din del var det nog väldigt längesen som folk bara hade fel i sak och i allmänhet är bångstyriga.

Numera är varenda meningsmotståndare du bemöter anklagade för att vara ljusskygga desinformatörer med populistiska agendor. Varenda en. Vid varje tillfälle. Utan undantag.

Kämpa klyban, kämpa.
  • Digestive
    För den som är intresserad av Jan Blomgrens, professor i kärnfysik, samt Carl-Oskar Bohlins, Moderaternas energipolitiske talesperson, syn på läget och hur vi kom hit.

">

• Digestive
    klyban skrev 2022-09-10 10:11:29 följande:

Är den en som bär desinformation också?
    För hur det gick med kärnkraftverken och dessa beslut, det har vi haft fakta på i nästan ett decennium nu.

Flash Gordon skrev 2022-09-10 07:41:51 följande:
    Moderaterna bekräftar här:

En moderatledd regering kommer att ge direktiv till statliga Vattenfall att återuppta projekteringen av Ringhals 5 och 6

Socialdemokraterna har redan gett en detaljerad plan för lösa energikrisen för framtiden.
    Men det missade du i agendan och sakligheten.

Och ministerstyre över företag, försökte du verkligen påstå detta skulle ske och är det något som kommer ske ofta?
    Låter som KU kommer få mycket att göra om det blir SD synkroniseringen.

Du får väl se klippet och återkomma?
Svar på tråden Regeringens el-fiasko