Jonnynilsson skrev 2021-12-09 07:43:48 följande:
Vi är kränkta av ert extremt dåliga ledarskap som har kastat Sverige ner i avgrunden.
I grund och botten är det inte marknaden som styr det är politikerna och det vet du. Men som vanligt försöker du skoja bort ert katastrofala ledarskap genom att peka på oväsentliga detaljer i texter där man klart och tydlig ser andemeningen om man tar av sig sina extremt färgade och filtrerade glasögon.
Har du läst denna?
timbro.se/smedjan/samhalle/det-borjar-med-vin.../
Hur ser dina tankar ut kring detta? Kunde ni gjort övergången till förnyelsebar energi på något annat sätt?
Jag har inte varit med i eller deltagit i det som du kallar 'ert extremt dåliga ledarskap' - om du är kränkt för att du tror att regeringsföreträdare sitter på FL och argumenterar mot SDs svans och vurmare så har du kanske rätt, men jag är i alla fall inte en av dem
Att någonting annat marknadsmekanismerna som omfattar energipriser i hela Europa, dvs europeiska gaspriser, på den gemensamma elmarknaden skulle ha en mer avgörande verkan på prissättningen har jag inte sett några belägg för.
Om du tror att elhandelspriset har med produktionspriset för svensk elproduktion tror jag att du missat ganska mycket av diskussionen som just nu är aktuell. Ett halvt dussin nya kärnkraftverk i Sverige skulle inte påverka det europeiska marknadspriset. Det vet du mycket väl, eller?
Det finns fler olika problem som till viss del samverkar.
Elproduktionsbrist
Effektbrist - lokal eller vid tidpunkt tillgänglig
Transmissionsbrister
Marknadsprissättning
Ur andra synvinklar kan det som uppfattas som problem från ett håll vara en möjlighet från ett annat håll.
Det finns säkert de som har timpris för sin elförbrukning och det är naturligtvis inte roligt, att ha ett månadssnittpris är möjligen mindre bekymmersamt och för den som har ett långt bundet elpris är det så länge inte bristerna leder till urkoppling ett mindre problem. Å andra sidan har den med ett fast pris få incitament att minska sin förbrukning pga elmarknadsprisets tillfälliga uppgångar.
Det vi kan vara säkra på är att prismodellerna för både överföring och förbrukning kommer att förändras för att minska energiförbrukningen och förbrukningstoppar.