Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Regeringens el-fiasko

Tom Araya skrev 2021-10-27 15:20:32 följande:
    Överfört till flyktingpolitik skulle det bli:

Eftersom inte alla länder drar sitt strå, så ska vi inte ta emot några alls.

Det är enkelt åtgärdat, gör el-marknaden nationell igen, så löser vi våra egna problem.
    Jag tror Nordkorea har liknande strategi - vi sköter allt själva
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-10-28 14:03:10 följande:
    Som jag skrev tidigare så har överföring av el-energi skett mellan länder utan att marknaden varit global, d.v.s. att den totala tillgången och efterfrågan (i exempelvis EU/Europa) påverkar priset i varje enskilt land.
    Nu är det ju så att elmarknaden sätter priset efter marginalpriset - inte efter produktionspriset - och då kan ett överskott i Sverige samtidigt som det finns ett underskott i andra länder som handlar på marknaden ge enorma prisstegringar.

Jag hörde något om att något eller några länder i Europa ville ha en annan prismodell då priskrisen var uppe på EUs bord.
  • Padirac
    Friger skrev 2021-10-28 16:14:56 följande:
    Jo, Frankrike är ett sådant land...

Vet inte vad deras kärnkraft kostar men föreställer mig att reaktorerna är betalda och klara så det är säkert rätt billigt. Men priset sätts på marginalen och blir skyhögt.

Egentligen är det samma sak i Sverige. Särskilt vattenkraftverken är ju stora sedelpressar när elpriset är högt.
    Jag tror det var bla Spanien som ville ha en annan prissättningsmodell.  Elproducenterna gynnas i någon mån av marginalprissättningen.   Problemet är om deras kunder inte kan betala priset för elen - som de el/energiförsäljningsbolag i UK som inte klarat av likviditet ..
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-10-28 16:48:14 följande:
    Oavsett om marknaden är nationell eller internationell så kan man bygga bort bristen på produktion.
    Det är klart att det går att bygga bort bristen på produktion och öka transmissionsförmågan mellan olika elområden.

Men kan regeringen göra detta för hela europa?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-10-28 16:57:43 följande:
    Regeringen kan påverka.
    Jag tror att du vill att regeringen ska 'godhetssignalera' - som alt.högern och SDs vänner kallar det.

Regeringen kan inte på något enkelt sätt snabbt förändra den gemensamma elmarknaden så som den är utformad nu.

Men jag tror att Spanien inte fick stöd från Sverige i fråga om ändrade mekanismer för att sätta priset på annat sätt än med marginalprissättningsmodellen. 
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-11 18:10:16 följande:
    Konflikten mellan EU och Belarus/Vitryssland om flyktingströmmar och gasleverans kanske inte har så mycket med svensk el-energi att göra, men kan i förlängningen drabba oss på det ena eller andra sättet, bl.a. med höjda el-priser.

Lukasjenko: Vad händer om vi stänger av gasen? (bulletin.nu)
    Sverige är en del av EU, en del av Europa i en global politisk, ekonomisk värld.  Att Sverige påverkas av det som händer i våra grannländer verkar osannolikt att ingen skulle förstå.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2021-11-21 11:54:04 följande:
    Jag vet inte vad den kröningen var för, men här anges gott om källor med fungerande länkar.
    Ok. klimatupplysningen kröntes redan 2010 till det mindre smickrande   'årets folkfövillare' - jag ser inte att de blivit bättre - ser du att de blivit bättre?

sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85rets_f%C3%B6rvillare

"

Till årets förvillare kan den utses som i Sverige under året, frivilligt eller av grov oaktsamhet, bidragit till att skapa förvirring och oklarhet om vetenskapens metoder och resultat. Särskild vikt ska fästas vid insatser för att främja auktoritetstro och en okritisk inställning till sådant som sägs i vetenskapens namn.

– VoFs webbplats["
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2021-11-26 07:30:10 följande:

Så ja, nu får även norrlänningarna smaka på regeringens energipolitik.

Det kan de gott ha. De röstar ju i hög grad på Socialdemokraterna där uppe.

sverigesradio.se/artikel/i-dag-rusar-elpriserna-i-hojden

"I norr väntas priset stiga från drygt 43 öre ända upp till 1 krona och 20 öre per kilowatt-timme - en höjning med 179 procent."

Det är helt klart regeringens fel att det nu är kallare och att älvarna fryser samtidigt som det blåser mindre.

Elpriser sätts som alltid efter 1990talets omregleringen efter marginalprissättningsmodellen på den gemensamma elmarknaden.

"Det beror på att älvarna där de stora vattenkraftverken ligger har börjat frysa och is har bildats. Att älvarna fryser är någonting som sker varje år men priserna kommer trots det att öka jämfört med tidigare år.

? Isbildningen begränsar kapaciteten i älvarna och det påverkar hur mycket vi kan producera från vår vattenkraft. Detta i kombination med att det är kallt och att det blåser förhållandevis lite de kommande dagarna gör att priserna trycks upp, säger Per Larsson, ansvarig för produktionsplanering på Vattenfall till SR."
Svar på tråden Regeringens el-fiasko