• Ju mer ju bättre

Regeringens el-fiasko

I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

• Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-02-10 20:49:29 följande:
    Ja Frankrike, som redan har flest kärnkraftverk i Europa försitter inte chansen att fortsätta att ha Europa's högsta elpriser..
    Är priset i detta fall relaterat till produktionssättet, eller är det andra faktorer som driver upp priset?
  • Padirac
    Rataxes skrev 2022-02-08 10:51:01 följande:
    Saker man kan sänka elskatten för,  enligt Damberg = kryptovalutor.

Saker man inte kan sänka elskatten för, enligt Damberg  = Svenska folket.

Då är det politikeräckel som ska in på vågrätt 1.
    Jag ser att du inte känner till förvaltningsdomstolen
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-02-10 21:18:57 följande:
    Är priset i detta fall relaterat till produktionssättet, eller är det andra faktorer som driver upp priset?
    Marginalprissättningen på den gemensamma elmarknaden säter priset - detta har ju förklarats ett halvt dussing gånger i tråden.
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2022-02-10 21:18:57 följande:

Vet inte. Jag noterar bara att det land i Europa som har högst andel kärnkraftsel också har högst elpriser (ofta dubbla priset mot i Sverige) och så har det sett ut sedan i höstas när elpriserna började skena. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2022-02-11 07:36:34 följande:

Vet inte. Jag noterar bara att det land i Europa som har högst andel kärnkraftsel också har högst elpriser (ofta dubbla priset mot i Sverige) och så har det sett ut sedan i höstas när elpriserna började skena. 

Jag antar att Frankrike haft störst andel kärnkraft i Europa sedan längre tid tillbaka än i höstas...
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2022-02-11 00:13:24 följande:
    Marginalprissättningen på den gemensamma elmarknaden säter priset - detta har ju förklarats ett halvt dussing gånger i tråden.
    Då handlar det således bara om rena dumheter att försöka göra en koppling mellan höga el-priser och kärnkraftsproducerad el!?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2022-02-12 04:09:27 följande:
    Då handlar det således bara om rena dumheter att försöka göra en koppling mellan höga el-priser och kärnkraftsproducerad el!?
    Nej,

Dumheten ligger snarare i att inte förstå att en produktionsmetod som med högre produktionskostnader än den billigaste metoden är en del av det som skapar högre marginalpriser och höjer marknadspriset till konsumenter/kunder.

Kärnkraften är inte den billigaste produktionsmetoden för el,  men inte heller den dyraste.

Skulle du som vinstsökande investerare hellre investera i det produktionsslag som har potential att få mer eller mindre vinst?

Jag tror att du för inte så länge sedan länkade till en artikel där det framfördes kritik mot att ett företags vindkraftsproduktion inte maximerade deras vinster då de kunde få ut mer vinst med ett annat sätt att använda marken. Tänk dig då vilken ytterligare kritik marknaden skulle ha mot kärnkraftsproduktion som minskar vinstsen ytterligare per investerad krona. 
Svar på tråden Regeringens el-fiasko