klyban skrev 2024-09-22 19:36:52 följande:
Betyder detta att du också är lite förbryllad?
Eller är det bara jag som är för trött och förstå vad du säger det betyder?
Fann det omgående ett lustigt ordval och om vad som skulle vara teknikneutralt.
För teknikneutralt i mina öron, det låter mer som sol-->vatten--vind--> och just kärnkraft som allra sist på den listan och med tanke all teknik som måste finnas på plats mot de andra.
Det mest komiska att vissa säger det som att de hade vunnit en diskussion med ordet, frågan om de ens vet själva och sen om deras förklaring ens håller.
Och sen inom genetiken så säger dom det betyder att det inte utgör en risk för djur och människor, vad mer smutsigt och farligt för människor än kärnavfall?
Ordet känns ABNORMT malplacerat och jag misstänker de har inte en jävla aning vad ordet betyder och pga att den används som ett argument för kärnkraft.
Det betyder att dessa företrädare för sol-vind-bio- energi anser att statens föreslagna stöd till just och enbart kärnkraften inte lever upp till regeringens prat om att statens stöd till energiproduktion ska vara lika för alla energislag. Stödet är uppenbart inte neutralt i fråga om teknik, då regeringen inte menar det som man kan tro att 'ett teknikneutralt statsstöd' betyder.
För regeringen betyder teknikneutralt att vindkraft inte ska få statsstöd, inte heller sol eller biokraft, men kärnkraften ska tydligen ha det. Det är 'teknikneutralt statsstöd för energiproduktion' enligt regeringen. Det ser ut som att regeringen använder 'det' som ett argument mot andra kraftslag än kärnkraft.
Det är precis detta de tre företrädarna för bio- vind- och solenergiproducenter menar, att regeringens stöd inte alls är teknikneutralt, de skulle gärna ha samma villkor som regeringen föreslår att kärnkraften föreslås få.
Men det vet nog både du och jag att regeringen inte tänker ge andra energislag än kärnkraften. Detta trots att näringsliv efterfrågar en snabbare utbyggnad av elproduktionen och sol-vind-bioenergibranchen kan bidra till det som efterfrågas långt innan kärnkraften är klar.