• Ju mer ju bättre

Regeringens el-fiasko

I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

• Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Flash Gordon

En recension av ministerns intervju:

Nya energiministern är en lögnare. De har nyligen gett klartecken för mångmiljardsubventioner av havsbaserad vindkraft. Miljöbalken hindrar alla aktörer utom Uniper och Vattenfall att bygga ny kärnkraft, där vattenfall har direktiv från regeringen att inte bygga.

twitter.com/StarowNiklas/status/1475546778275569667

Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2021-12-27 20:31:57 följande:
    Energiministern, han som trodde att "planer-bar el" betydde el som producerades inom detaljplanelagt område, fortsätter att sprida socialdemokratisk Fake News om att den som vi lär välkommen att bygga kärnkraft i Sverige.

www.svd.se/ministern-oppnar-for-ny-karnkraft-...

"Välkomnar" ny kärnkraft och hävdar att det är "fritt fram" men är inte beredd att andra på lagen så att det faktiskt blir möjligt att bygga ny kärnkraft.
    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svar-pa-skriftlig-fraga/lagens-begransningar-mot-utbyggd-karnkraft_H912592

"M2021/02360 Miljödepartementet Klimat- och miljöministern Till riksdagen

Svar på fråga 2021/22:592 av Arman Teimouri (L)
    Lagens begränsningar mot utbyggd kärnkraft

Arman Teimouri har frågat mig om jag ämnar ta initiativ för att avskaffa miljöbalkens 17 kap. 6 a § som förbjuder regeringen att meddela tillstånd för nya reaktorer någon annanstans än där det redan finns reaktorer i dag.

Regleringen i miljöbalken som Aman Teimouri syftar på togs fram 2010 av den alliansregering som Fredrik Reinfeldt ledde. Regleringen syftade till att skapa förutsättningar för ett kontrollerat generationsskifte i det svenska kärnkraftsbeståndet. De principer som låg till grund för alliansregeringens energiuppgörelse 2009 och den efterföljande propositionen bekräftades senare i den partiövergripande energiöverenskommelse som slöts 2016. Energiöverenskommelsen resulterade i att riksdagen antog ett mål om 100 procent förnybar elproduktion till år 2040, men slog också fast att detta är ett mål och inte ett stoppdatum som förbjuder kärnkraft.

Generationsskiftet i det svenska kärnkraftsbeståndet regleras i miljöbalken och lagen (1984:3) om kärnteknisk verksamhet. Regeringen tillsatte den 29 juni 2017 en särskild utredare för att se över lagen om kärnteknisk verksamhet som den 1 april 2019 lämnade betänkandet Ny kärntekniklag – med förtydligat ansvar. Betänkandet har remitterats och genomförts i vissa delar. Återstående förslag bereds nu i Regeringskansliet. Utöver detta planeras för närvarande inga förändringar i lagstiftningen.

Stockholm den 22 december 2021"

Förslaget till den nya kärntekniklagen står att läsa här.

www.regeringen.se/495d47/contentassets/21f26bd20d5a49cdb14888f9bf2b19fe/ny-karntekniklag--med-fortydligat-ansvar-sou-201916

• Padirac
    Flash Gordon skrev 2021-12-27 20:34:34 följande:
    En recension av ministerns intervju:

Nya energiministern är en lögnare. De har nyligen gett klartecken för mångmiljardsubventioner av havsbaserad vindkraft. Miljöbalken hindrar alla aktörer utom Uniper och Vattenfall att bygga ny kärnkraft, där vattenfall har direktiv från regeringen att inte bygga.

twitter.com/StarowNiklas/status/1475546778275...
    Står det i miljöbalken att det enbart är Uniper och Vattenfall som får bygga ny kärnkraft? - jag tror inte att det är energiminstern som är lögnaren här Drömmer
  • Padirac
    Flash Gordon skrev 2021-12-27 21:19:53 följande:
    Alla kan alltså se i tråden hor det socialdemokratiska partiet jobbar för att sprida sina Fake News.
    Visa mig var i det i miljöbalken åUniper och/eller Vattenfall  - jag synar alltså dina Fake News  Flash.
  • Tom Araya
    Tidigare ?insider? kritisk mot svensk vindkraftsutbyggnad
    Han utmanar bolagens etableringar i domstol
  • Padirac

Bedrar svenska folket?  Vet du var han menar och håller du med om att etablering av viss elproduktion är begdrägeri?

Är marknadsekonomin som styre investeringar i elproduktion bedrägeri enligt dig?

Gäller detta enbart viss typ av elproduktion eller gäller det också för all annan typ av elproduktion?

Enligt dig. vem och vilka ska ha rätt att etablera elproduktio i Sverige och vilken typ av elproduktion skulle i så fall INTE vara bedrägeri?

• Rataxes
    Flash Gordon skrev 2021-12-27 21:19:53 följande:

Alla kan alltså se i tråden hor det socialdemokratiska partiet jobbar för att sprida sina Fake News.

Det är sällan, för att inte säga aldrig som jag ödslar tid på dessa. Konstaterar ibland att det kommit en ny spya och scrollar vidare.

Låter dem hållas med sitt circle-jerk utan att bry mig.
    Socialdemokraterna är det enda partiet med företrädare som dömts för valfusk.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko