Regeringens el-fiasko
Kan stavas "Apati"
Apati är bland det värsta som kan hända en demokrati, det kan porta S, V, MP för en lång tid framöver. Unga väljare gillade en valkampanj med falukorvar, tunnelbanereklam, energibussturné.
Bilauktionssajten Kvdbil.se har låtit Sifo fråga svenska folket vilka bilmärken de kopplar till vilka politiska partier. Mer än varannan svarar att de gör kopplingen, och de flesta märken associeras till de stora partierna Socialdemokraterna och Moderaterna.
Statsminister Stefan Löfvens parti förknippas allra tydligast med klassiska svenska märken som Volvo och Saab. Kör du istället något av premiummärkena Porsche, Mercedes eller BMW uppfattas du av många som moderat.
Det gör du även om du har en Tesla. Men du skickar också föga förvånande ut signalen att du röstar på elbilsvurmande Miljöpartiet.
Fiatägare uppfattas ligga i vänsterfilen politiskt, medan Subaruinnehavare styr mer mot mitten/höger.
? Vilket bilmärke du äger upplevs av många vara en signal för hur du är som person, vissa mer och vissa mindre. Är du mån om att uppfattas som neutral politisk ska du välja en asiatisk bil, kommenterar Benny Karlsson, marknadschef på Kvdbil, i ett pressmeddelande.
Inom psykologin är kompensation ett sätt för människor att dölja något som de inte kan göra bra genom att göra något annat riktigt bra. De kanske inte ens är medvetna om att de gör det. Kompensation kan dölja verkliga eller inbillade problem och personlig eller fysisk underlägsenhet. Det löser dock inte riktigt orsaken till problemet.