Regeringens el-fiasko
Vill du mena att dina siffror inte stödjer mitt påstående? 80 % verkar snarare vara i underkant än tvärt om...
Vi har mer installerad effekt i vindkraft än i kärnkraft idag, men eftersom effekttillgängligheten hos vindkraften endast är 29 % (2021 års siffror), så producerar vindkraften långt mindre än hälften av vad kärnkraften producerar.
Det stora problemet med vindkraften är den stora variationen i produktion.
2021 så producerades i respektive el-område
SE1 - Max 1671 MWh/h och min 4 MWh/h.
SE2 - Max 4220 MWh/h och min 20 MWh/h.
SE3 - Max 2753 MWh/h och min 26 MWh/h.
SE4 - Max 1720 MWh/h och min 18 MWh/h.
Den låga produktionen behöver kompenseras över stor del av tiden, för vilket vi behöver kärnkraft
Vad du säger är att då kärnkraften är i drift så körs den nära 100 procent, eller 80...
Vattenfalls siffror över enskilda vinterperioder återspeglar inte tillgängligheten över ett helt år.
När det blåser, inte för mycket och inte för lite, ger vindkraften nära 40-50% av tillgängligt utvinnbar energi ur vinden.
Kärnkraften då...
www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/karnkraft/karntekniska-anlaggningar-i-drift-i-sverige/forsmark/
"Forsmark 3
Började drivas 1985
Kokvattenreaktor
Termisk effekt 3 300 MW
Termisk effekt (eller värmeeffekt) är den mängd värme som produceras i en kärnreaktor under en viss tidsperiod. Verkningsgraden vid en kärnreaktor är cirka 35 procent, vilket innebär att den termiska effekten måste vara ungefär tre gånger så hög som den önskade elektriska effekten."