-
klyban skrev 2024-09-26 15:44:26 följande:Jag tittade precis i almanackan, och den säger varken 2003 eller 2021.Om subventioneringen gäller finansiering av nätanslutningskablar och uttjänta vindkraftverk byts ut mot nya, så kan vindkraft långt bortom 2040 vara subventionerade.Tom Araya skrev 2024-09-26 15:59:11 följande:Nä, men du vet, många vindkraftverk tagna i bruk under den tiden är fortfarande i bruk. Det dröjer nog till närmare eller (i vissa fall) t.o.m. lite bortom 2040 innan de subventionerade vindkraftverken är borta.
-
klyban skrev 2024-09-27 12:38:02 följande:
Så ingen infrastruktur till Kärnkraftverken då, för det är vad du berättar med detta.
Kopierad text:"De energikällor som har rätt att tilldelas elcertifikat är vindkraft, viss vattenkraft, vissa biobränslen, solenergi, geotermisk energi, vågenergi och torv i kraftvärmeverk."Källa: -
Blir jag förvånad över att du inte förstår vad fakta säger i förhållande till dina påståenden... nä, inte särskilt. Är rätt så van nu.klyban skrev 2024-09-29 12:41:32 följande:
Vad är det du försöker säga här, för här ser jag inget som säger att subventionerna är ändlösa.
Och vad är det du tror det citerade säger och källan och som är relevant till subventioner?
Och förstår du ens vad subventioner betyder i dessa sammanhang och med tanke på det var de statliga subventionerna vi pratade.
Eller bytte du bara ämne mitt i meningen?
Och sen två, så är ju det samma modell för kärnkraften som ska byggas och hur kunden ska betala för elen till ett högre pris.
Och här pratar vi om mycket högre också i den här jämförelsen.
Men varför vi ska vänta 20-30 år med att bygga annan energi som tex vindkraftverk, ja, det är en väldigt perplexande sak att läsa.
Det är precis som man vill de i söder ska sugas ut av dyr el, istället för att få den billigare med denna vindkraft.
Dock det mest anmärkningsvärda är att stat, regering inte står för samhällsviktig infrastruktur, det måste betyda att kärnkraften inte heller ska få några subventioner, eller är det här fromleriet kommer in?
-
Blomgren pratar kärnkraft, energipolitik om sina två senaste böcker om just e energipolitiken och kärnkraft.
Det är ganska kortfattat, men om du inte ens har tålamod se/lyssna de dryga 20 minutrarna, så sammanfattar jag innehållet så här:
Det finns risker med kärnkraft och konsekvenserna av ett haveri är stora. Men riskerna är små om man håller sig till regelverken om säkerhet. Även om konsekvenserna är stora av ett haveri, så går inte världen eller mänskligheten under. Man förstör ett landområde på några hundra tusen kvadratmeter för några hundra års tid. Men om de forskare som varnar för klimathotet har rätt, så är de konsekvenserna långt mycket svårare. Därför bör man låta kärnkraftstekniken ta en betydande mängd av all den el som i världen produceras med fossila bränslen idag (ca 8% i Sverige och ca 60% i världen).
Blomgren pratar även om vilka som kan vara motiven bakom de politiska svängningarna i energipolitiken och om kärnkraften. -
Dina frågeställningar bekräftar vad jag just skrev, att du inte förstår vad fakta säger i förhållande till dina åsikter och ifrågasättanden...klyban skrev 2024-09-30 17:29:23 följande:
Ber dig förklara
...EN MASSA TEXT...
El-certifikatet syftar till att finansiera nätanslutning. Även om det för producenten är en engångskostnad så kan resursen användas under väldigt lång tid, längre än ett vindkraftverks livslängd. Ett vindkraftsverk vars anslutning är finansierad genom el-certifikat är således subventionerad för väldigt lång tid.klyban skrev 2024-09-30 17:29:23 följande:Ber dig förklara, då det stod inget om några ändlösa subventioner som du påstod.
Nej, kärnkraften omfattas inte av subventioner via el-certifikat eller via något annat befintligt regelverk.klyban skrev 2024-09-30 17:29:23 följande:Och när det kommer till extra kostnader till kund, så har ju kärnkraften det också.
...
Och två att ta extra betalt av kunder gäller både vindkraft och kärnkraft.
Då är det bäst om vi skär ner ordentligt på användandet av fossila bränslen och för el-produktionen är det kärnkraften som är mest effektiv i detta.klyban skrev 2024-09-30 17:29:23 följande:
nattuw skrev 2024-09-29 20:19:38 följande:Jag tror inte vänstern hatar fiskar. De struntar nog bara i de miljökonsekvenser som blir resultatet av klimatpopulistiska beslut....253st vindkraftverk i Östersjön är betydelselöst för ett torskbeståndet, klimat uppvärmningen är det som ökar risken för svåra algblomningar, men där är svaret billigare bränsle istället
-
På den bild som presenterar videon med Blomgren som jag länkade till, så pekar Blomgren på sin pappersmugg... kärnavfallet för all el du förbrukar under hela din livstid ryms i den muggen.klyban skrev 2024-10-01 06:53:07 följande:
Är du medveten om att avfallshanteringen kostar flera hundra miljoner?
Och att kärnavfall måste förvaras 100000år, men blir din present till framtiden
Försök göra om detsamma med det miljöfarliga avfallet från sol- eller vindkraftverk.... -
-
Vari ligger problemet med att vindkraften själva tar den kostnaden, om den nu framhålls som så billig och lönsam?KillBill skrev 2024-10-05 10:36:01 följande:
Precis. M och KD var med och bestämde att Sverige i likhet med Danmark och Tyskland skulle ta kostnaden för anslutningsavgifterna men nu har man tvärvänt och de som får liga blir Svenska elkonsumenter i syd och Mellansverige som får räkna med högre elpriser i 10-20 år..
.
-
Vindhastigheten minska efter att det passerar et vindkraftverk Den effekten kan ha varit underskattad.
Underskattad "vindstöld" stort hot mot havsbaserad vindkraft - Dagens PS -