Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Regeringens el-fiasko

klyban skrev 2024-09-19 17:39:52 följande:

Det intressanta är att detta visste vi långt innan de valde henne som energiminister.
    Och ändå valde dom en så extremt inkompetent minister, som börjar närma sig Mauds abnorma inkompetens.

Där är en intressant fråga, varför sätter man inkompetens man redan vet om på en så viktig plats.
    Och den inkompetens gör så att söder får dyrare el tills kärnkraften kommer.

Så grattis söder, ni får ha betydligt dyrare el i 20-30-40 år till, som i sin tur har garantipåslag för än dyrare el.
    För den som tyckte energin var en viktig valfråga, den har nu facit vem man under INGA SOM HELST OMSTÄNDIGHETER  ska rösta på.

Jag tror detta är ditt enda vettiga inlägg i debatten... i alla fall som jag läst.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2024-09-20 09:52:29 följande:

Det betyder per automatik att du håller med mig om saker jag sagt innan om vindkraften och att elkabeln ska betalas som infrastruktur.
    Så det betyder väl att du inte läste mer än möjligt första stycket då och eftersom du tror dig detta är första gången som du läst det.

Jag har tidigare sagt att jag är för stöd om det behövs, men det ska vara teknikneutralt, vilket ditt förslag inte är.

Ditt förra inlägg (#9212) som jag citerade och kommenterade positivt, sa ingenting som talar emot det jag här nu har upprepat ang ek stöd.

klyban skrev 2024-09-20 09:52:29 följande:

För det går inte vänta upp mot 40år på kärnkraften, energi behövs nu och den havsbaserade vindkraftverken skulle var guld för sönder och deras höga elpriser.

Kärnkraft ska inte behöva ta längre tid att bygga för samma produktionskapacitet, då har man gjort en dålig upphandling och planering. Sydkorea och Japan visar vägen till hur man ska göra.

Nuvarande och tidigare regeringars obeslutsamhet och motstånd till vissa kraftkällor utgör problemet.
    Oavsett vad vi bygger så skulle vi ha börjat igår och nu vill ingen bygga någonting för att politiken är för otydligt, omväxlande och visar inte någon långsiktig avsikt.

Bygger vi vindkraft istället för kärnkraft så växer bara problemen som finns just med vindkraft och som vi ser redan idag.
  • Tom Araya
    klyban skrev 2024-09-21 15:11:19 följande:

Mitt förslag är ALL ENERGI är intressant och ska byggas om det finns bra möjligheter.
    Försöker du berätta att du inte redan visste om detta?
    Så vindkraft ena dagen, solkraft nästa dag, kärnkraft om 30-40år under tiden.

Dock om du höll med mig, så gäller ju det som jag pekade på, men låter som du pudlar nu, är det så? Solig

De har ingen personal som kan bygga våra kärnkraftverk, läste du aldrig de rapport som berätta problematiken att ens sätta spaden i jorden för kärnkraftverk?
    Vet att flera försökte avfärda den pga han fått pris för att vara anti-kärnkraft, dock inte ett enda saklig argumentation om att han hade fel i sina analys.(Som delar redan är bekräftade från annat håll också.)

Bygger vindkraft istället för kärnkraft, ja, det är då faan inte mig du pratar om nu :lol:

Bygga vindkraft nu OCH bygga kärnkraft 20-30-40 år in i framtiden, då jag anser man kan tugga tuggummi och gå samtidigt, du vet två saker parallellt.

bara en idiot ser bara kärnkraft och pga den är så satans långt in i framtiden.
    Och nu står vi här med att söder inte får billigare el och för att regeringen inte anser samhällsnyttig infrastruktur ska ges, vilket är normalt och även för kärnkraftverk om de är i behov av detta.

En fråga dock, är det endast kärnkraft som får existera för dig?
    Frågan är om du ens lever när de är färdigbyggda(Beroende på hur gammal man är såklart, men själv typ 90år då, och så länge kan man ju inte vänta på att utöka energin.)

Det är de stabila kraftkällorna som brådskar mest, sedan kan man fylla på med mera förnyelsebara kraftkällor.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-09-21 22:38:22 följande:
    Industrin vill ha snabb tillgång till vindkraft säger de, det tar för lång tid att vänta på kärnkraft även om den börjar byggas i morgon.

Men det är i industrins uppfattning som den framställts i media.
    Jag upplever en naivitet över vad mer väderberoende kraft innebär. Mig veterligen finns ingen snabb lösning av de problem som den fluktuerande produktionen innebär. Det är som att köpa nya byxor utan bälte, som lösning på bar rumpa, de kommer inte att sitta uppe.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2024-09-21 22:38:22 följande:
    Industrin vill ha snabb tillgång till vindkraft säger de, det tar för lång tid att vänta på kärnkraft även om den börjar byggas i morgon.

Men det är i industrins uppfattning som den framställts i media.
    Tom Araya skrev 2024-09-22 04:42:23 följande:
    Jag upplever en naivitet över vad mer väderberoende kraft innebär. Mig veterligen finns ingen snabb lösning av de problem som den fluktuerande produktionen innebär. Det är som att köpa nya byxor utan bälte, som lösning på bar rumpa, de kommer inte att sitta uppe.
    Vi kan heller inte backa tiden... oavsett lösning så är vi så sent ute att konsekvenser ändå inte uteblir. I bästa fall kan vi minimera vissa konsekvenser, men då vill det till att stora saker händer nu.

• Tom Araya
    klyban skrev 2024-09-22 13:38:34 följande:

Så vänta 20-30år, och sen går det bygga vindkraft.
    Är det detta du försöker säga?

Så varför ska söder inte få möjligheten att få billigare el för.
    Vad har du emot dom?

Tom Araya skrev 2024-09-22 04:42:23 följande:

Där kom argumentet igen att det inte alltid blåser, kan du denna gång berätta vad det är ett argument för?

För intressanta frågan är och eftersom vi redan vet om detta, det är att ny kärnkraft tar minst 20år om de ens hittar någon som kan bygga det åt dom.
    Och under denna tid ska inte vindkraft byggas, för har hopplösa problem med att förstå varför man inte kan göra bägge samtidigt för.

För det enda man ser med dig i denna fråga, det är att du har en agenda mot vindkraft och detta pga det saknas logik att man inte ska bygga den.

Och det är nu här du börjar prata om kreativ skatteplanering för vindkraftens inkomster och när vi andra berättar att vindkraften lyfter sina egna kostnader.
    Och sen att myndigheter och regeringen normalt står för denna typen av samhällsnyttig infrastruktur.

Och det komiska är att just denna samhällsnyttiga infrastrukturen innefattas även kärnkraftverk och med tanke på att de inte ger till vind, så ska de inte heller då enligt ebba ge till kärnkraftverk.
    Men låt mig gissa, då ringer klockarna på ett helt annat sätt :lol:

För att säga jag har rätt, så är det ingenting som du gillar alls.
    Undrar vad det är om och varför man inte kan gå och tugga tuggummi samtidigt för, för det är inte speciellt avancerat att förstå att alla energikällor behövs.

Och nu för dig är ju om 20-30år, låter inte så begåvat att vänta så länge innan man får titta på andra energikällor och bygga dessa.....

Vilka är dina argument eller fakta till stöd för att hävda att det skulle ta 20-30 år?
    Vilka är alternativen och hur ser tidsplanen ut där?
  • Tom Araya
    klyban skrev 2024-09-22 17:31:54 följande:

Vad är det ens, sett en del börjar slänga denna omkring sig som om det vore ett argument för något.
    Eller ja, att det inte ska vara vindkraft är väl argumentet har man lärt sig.

Teknikneutralt stöd innebär att de som bygger får samma stöd, exempelvis beräknat på produktionskapacitet, oavsett vilken typ av kraftkälla de väljer.
  • Tom Araya

Till er som vill hävda att vindkraften inte längre är subventionerad:

All vindkraft som färdigställts och tagits i bruk från 2003 och före den sista december 2021 omfattas av subventioner via elcertifikat.

Det är alltså bara vindkraft tagna i bruk före 2003 eller efter 31/12 2021 som inte subventioneras via elcertifikat.

• Tom Araya
    klyban skrev 2024-09-26 15:44:26 följande:
    Jag tittade precis i almanackan, och den säger varken 2003 eller  2021.
    Nä, men du vet, många vindkraftverk tagna i bruk under den tiden är fortfarande i bruk. Det dröjer nog till närmare eller (i vissa fall) t.o.m. lite bortom 2040 innan de subventionerade vindkraftverken är borta.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko