• Ju mer ju bättre

Regeringens el-fiasko

I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

• Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Padirac

Jag får rätta mig själv.. 

nattuw skrev 2025-02-13 20:48:42 följande:
    Det är inte jag som tror att en gemensam elmarknad innebär att tyska elpriser påverkar Sverige medan svensk elproduktion inte påverkar tyska elpriser.

Ja,.jag har förstått att du inte tror att tyska elpriser  påverkar priset i eo4.
    Padirac skrev 2025-02-13 21:49:42 följande:
    Ja,.jag har förstått att du inte tror att tyska elpriser inte påverkar priset i eo4.

Det är tydligen svårt att förstå hur marginalprisättning och export till kontinentala Europa med höga elpriser påverkar elpriset i Skåne. 

Skål
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-02-11 21:34:58 följande:
    Frågan är besvarad, men svarat var kanske svårt att förstå eller helt enkelt för svårt att accepteras

Kärnkraftverk i Skåner kommer inte att sänka priset mer än marginellt. Det är exportpriset som är kopplat till priset i Tyskland som avgör priset i EO4 så länge priset är högt i Tyskland.

Kärnkraftverk är alltså inte lösningen på höga elpriser i Skåne.  
    nattuw skrev 2025-02-11 14:23:47 följande:
    Så mer el på en gemensam elmarknad löser inte problemet med den gemensamma elmarknadens brist på el?

Ingen har efterfrågat svar på vad som inte löser problemen, så ditt svar tyder på ett missförstånd från din sida, alternativt att du bara avser att glida undan.

Jag konstaterar bara att du inte kan ge något svar på vad som löser problemen.
  • Rataxes
    Anonym (Elpris) skrev 2025-02-13 20:16:46 följande:

I södra Sverige behövs mycket mindre el än i norra för uppvärmning, så även om elen är dyrare per kWh kan totalen bli billigare.

Det är ingen i norr som värmer upp med el...
    Det är ved eller fjärrvärme som gäller.
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-02-13 22:47:09 följande:
    Ingen har efterfrågat svar på vad som inte löser problemen, så ditt svar tyder på ett missförstånd från din sida, alternativt att du bara avser att glida undan.

Jag konstaterar bara att du inte kan ge något svar på vad som löser problemen.
    Så, är vi överens om att elpriset som i Skåne drivs upp av export till kontinentala Europa och marginalprisättningsmodellen inte skulle få mer än marginellt lägre elpriser med kärnkraftverk i Skåne?

Vad tror du själv skulle sänka elpriset i Skåne Tom?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-02-13 23:22:04 följande:
    Så, är vi överens om att elpriset som i Skåne drivs upp av export till kontinentala Europa och marginalprisättningsmodellen inte skulle få mer än marginellt lägre elpriser med kärnkraftverk i Skåne?

Vad tror du själv skulle sänka elpriset i Skåne Tom?
    Tillgång och efterfrågan, vad tror du om det?
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-02-14 02:37:03 följande:
    Tillgång och efterfrågan, vad tror du om det?
    Jag tror du glömmer bort marginalprisättningsmodellen. Tror du att du glömt den?

Det är elpriset i Tyskland, på andra sidan exportkablen som sätter prisnivån i EO4.

Allvarligt? Försöker du dra en vals eller har du helt missat både den svenska och norska debatten i media? Eller för den delen här i tråden?

Kanske Jönsson eller någon annan debattör i epoch times kan förklara det så att du begriper hur den gemensamma europeiska elmarknaden fungerar. 
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-02-14 18:32:23 följande:
    Jag tror du glömmer bort marginalprisättningsmodellen. Tror du att du glömt den?

Det är elpriset i Tyskland, på andra sidan exportkablen som sätter prisnivån i EO4.

Allvarligt? Försöker du dra en vals eller har du helt missat både den svenska och norska debatten i media? Eller för den delen här i tråden?

Kanske Jönsson eller någon annan debattör i epoch times kan förklara det så att du begriper hur den gemensamma europeiska elmarknaden fungerar. 
    Det verkar inte bättre än att du föreställt dig en prissättning på el som fungerar utefter helt andra principer än den vanliga fria marknadens tillgång/efterfrågan...

Så är det ju inte

Hur fungerar marginalprissättning på elmarknaden?

På den svenska elmarknaden styrs elpriset av tillgång och efterfrågan. Men beroende på vilken energiform som används för att producera elen kan priset variera mer än så. Vi reder ut hur det hänger ihop!

• nattuw
    Padirac skrev 2025-02-14 18:32:23 följande:
    Tillgång och efterfrågan på en gemensam marknad. Ökar du tillgången så faller priserna. Skickar skåningarna mer el till Tyskland ökar tillgången och priset sänks.
  • Anonym (Prizer)

Sveriges högre elpriser jämfört med Norge och Finland beror på flera faktorer:

Elnät och överföringskapacitet: Sverige har begränsad överföringskapacitet mellan norra och södra delarna av landet. Detta innebär att elbehovet i södra Sverige ofta måste täckas av import, vilket kan höja priserna

Energiproduktion: Norge och Finland har en stor andel av sin elproduktion från billig vattenkraft och kärnkraft, vilket resulterar i lägre elpriser. Sverige använder också vattenkraft och kärnkraft, men har också högre kostnader för att importera el från andra länder

Marknadsstruktur: Elpriserna i Sverige är mycket volatila och kan variera kraftigt beroende på faktorer som väder och förbrukning. Norge har en mer stabil elmarknad med lägre priser

Regelverk och skatter: Sverige har högre energiskatter och moms på el, vilket bidrar till högre konsumentpriser.

Sammanfattningsvis är det en kombination av infrastruktur, energiproduktion och marknadens dynamik som gör att Sverige har högre elpriser än Norge och Finland.

• Padirac
    Tom Araya skrev 2025-02-15 15:43:53 följande:
    Det verkar inte bättre än att du föreställt dig en prissättning på el som fungerar utefter helt andra principer än den vanliga fria marknadens tillgång/efterfrågan...

Så är det ju inte

På den svenska elmarknaden styrs elpriset av tillgång och efterfrågan. Men beroende på vilken energiform som används för att producera elen kan priset variera mer än så. Vi reder ut hur det hänger ihop!

Den svenska elmarknaden är sammankopplad med övriga Europas elmarknad.

Eftersom priset i Tyskland är högt så kommer elpriset i eo4 där export sker att höjas iom marginalprisättningsmodellen.

Är det här verkligen okänt Tom? Förnekar du att tyskt elpris påverkar priset i eo4?

Jag är uppriktigt förvånad att okunskapen eller möjligen oviljan att förstå den europeiska elmarknaden är så omfattande.
Svar på tråden Regeringens el-fiasko