• Astan

Inga ägg befruktade vid ivf

Hej!

Har precis gjort min först ivf och inga ägg blev befruktade. De kunde inte säga varför. Spermierna såg bra ut. Är helt förstörd över detta resultat. Någon som varit med om samma och det sedan gått bättre? Vad gjorde ni för förändring i så fall?

• Svar på tråden Inga ägg befruktade vid ivf
  • Nykär15
    Funderar81 skrev 2021-02-18 20:13:13 följande:

Hallå där. Hoppar med här.Har inte så pigga äggstockar längre och hamnar nog i menopaus om få år. Gjorde ivf första gången nu i februari. 5 ägg. En 3-dagars som jag fick tillbaka förra veckan och 1 som klarade sig till frysen.

Har testdag på tisdag och funderar på om jag ska använda frysägget direkt eller köra en runda till.

Lite samma här, sämre äggreserv...gjort vår första ivf precis, fick ut 6 ägg och 2 befruktades. Fick återfört ett 3-dagars i söndags som var 8 celler och såg perfekt ut enligt läkare och embryolog. Det andra utvecklades långsammare och skulle odlas vidare, vi får brev om hur det gick med det.

OM det hamnar i frysen så kommer vi låta det ligga där och istället starta en ny omgång, sparar ev frysta till sista omgången är vår plan. Vi får ju byta ett fullt mot två frys, men det förutsätter ju att vi har mer än 1 i frysen, annars kanske vi väljer det enda frysta som ett sista löst försök utöver de 3 vi köpt.

Funderar på att be om ICSI nästa gång, med chans att fler kanske blir befruktade i så fall.

Nu är jag på ruvardag 3, tänker positiva tankar och tar det lugnt. Tillåter mig känna glädje tills motsatsen bevisas. Ska testa ruvardag 10 är planen, då är jag dagen före min egen beräknade mens, vill hellre veta och i så fall vara inställd på blod om det är negativt än att få blod innan testdagen ...
  • Funderar81

Hejsan alla. Min testdag kom och gick med negativt svar. Antar att det skulle varit alldeles för lätt om det funkat direkt.

Ska scannas imorgon inför nästa äggupplägg. Har 1 enda embryo i frysen. Så läskigt ????

• Anonym (Helena71)

Har dessvärre haft samma problem... så har inga tips att komma med. Har hade haft barnverkstad här hemma i 1,5 år innan vi provade ivf med några misslyckade försök bakom oss kan tipsa om podden Längtansresan som hjälpt mig mycket. Vare sig ägg eller spermier höll god kvalitet tyvärr.

• Nykär15
    Funderar81 skrev 2021-03-02 19:28:16 följande:

Hejsan alla. Min testdag kom och gick med negativt svar. Antar att det skulle varit alldeles för lätt om det funkat direkt.

Ska scannas imorgon inför nästa äggupplägg. Har 1 enda embryo i frysen. Så läskigt ????

Så blev det här med...men vi fick inget till frysen så vi får börja om helt igen....
  • Funderar81
    Nykär15 skrev 2021-03-03 13:13:29 följande:

Så blev det här med...men vi fick inget till frysen så vi får börja om helt igen....

Åh, förstår om du tycker det är jobbigt. Med 1 ägg i frysen tycker jag det var mycket att gå igenom för så dåligt resultat och ännu värre utan något ägg.

Jag vet inte vad jag ska göra om frysägget skiter sig. Kanske bara satsa på insemination... Vet inte..
  • Niila

Jag vill verkligen slå ett slag för dubbel trigger protokoll! Det är inget klinikerna spontant tar upp, men jag läste mig till det inför vårt sista försök och skillnaden var enorm! Från att ha fått ut ett ägg på första försöket och två ägg på andra varav inget överlevde ICSI- så fick vi efter dubbelprotokollet ut tio ägg varav nio var mogna, sex blev befruktade, två sattes in och ett till frysen! Testade positivt för graviditet i förrgår:)

• Dhalia
    Niila skrev 2021-03-08 07:45:31 följande:

Jag vill verkligen slå ett slag för dubbel trigger protokoll! Det är inget klinikerna spontant tar upp, men jag läste mig till det inför vårt sista försök och skillnaden var enorm! Från att ha fått ut ett ägg på första försöket och två ägg på andra varav inget överlevde ICSI- så fick vi efter dubbelprotokollet ut tio ägg varav nio var mogna, sex blev befruktade, två sattes in och ett till frysen! Testade positivt för graviditet i förrgår:)

Oj det var en enorm förbättring och grattis till plusset! Var innebär det? Dubbla doser Ovitrelle eller?
  • Anonym (Lena)
    Niila skrev 2021-03-08 07:45:31 följande:

Grattis! Vad innebär dubbel trigger protokoll?
  • Niila
    Dhalia skrev 2021-03-08 10:45:43 följande:

Oj det var en enorm förbättring och grattis till plusset! Var innebär det? Dubbla doser Ovitrelle eller?

Anonym (Lena) skrev 2021-03-08 11:09:13 följande:

Grattis! Vad innebär dubbel trigger protokoll?

Hej!

Tack! Ja verkligen helt enorm skillnad! Nej det är att man på trigger-dagen tar både ovitrelle och en antagonist (fick gonapeptyl). Dessa tar man med ca 4 timmars mellanrum. Av någon anledning gör det att äggen får en skjuts och mognar till ordentligt på slutet.

Jag googlade som en tok för att förstå varför jag svarade så dåligt och kom över ett antal studier där man kollar på hur sk ?poor responders? och personer med EFS (empty follicle syndrome) svarade på just en dubbel trigger. Och det var väldigt lovande resultat. Men min läkare nämnde inte ens detta som ett alternativ efter att andra försöker gav två ägg som dog vid befruktningen. Hon rekommenderade äggdonation liksom.

Så då lyfte jag det själv och då sa hon att vi absolut kunde testa. Tackar verkligen mig själv för att jag gjorde egen research för det fick väldigt goda resultat som sagt:)

Här är en av studierna jag läste:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237863/
  • Dhalia
    Niila skrev 2021-03-08 19:08:20 följande:

Hej!

Tack! Ja verkligen helt enorm skillnad! Nej det är att man på trigger-dagen tar både ovitrelle och en antagonist (fick gonapeptyl). Dessa tar man med ca 4 timmars mellanrum. Av någon anledning gör det att äggen får en skjuts och mognar till ordentligt på slutet.

Jag googlade som en tok för att förstå varför jag svarade så dåligt och kom över ett antal studier där man kollar på hur sk ?poor responders? och personer med EFS (empty follicle syndrome) svarade på just en dubbel trigger. Och det var väldigt lovande resultat. Men min läkare nämnde inte ens detta som ett alternativ efter att andra försöker gav två ägg som dog vid befruktningen. Hon rekommenderade äggdonation liksom.

Så då lyfte jag det själv och då sa hon att vi absolut kunde testa. Tackar verkligen mig själv för att jag gjorde egen research för det fick väldigt goda resultat som sagt:)

Tack för artikeln och så bra att dem testade det! Hände mig vid första IVF då jag hade många "tomma" äggblåsor jämfört med antalet ägg jag fick ut. Fick ut 7 ägg men man förväntade sig 16, hade då gonal f. 3e och nu 4e IVF har ja kört Menopur och har inte haft samma problem alls. På 3e IVF hade jag bara 1 omogen men man fick ut alla ägg man såg innan och samma sak nu igår när jag hade äggplock men vet inte än hur många som är omogna. Ska dit imorgon för insättning av en 2dagars så får vi se utfallet. Men alltid bra att veta ifall man kan testa något som kan förbättra sina chanser. :)
  • Nykär15
    Niila skrev 2021-03-08 19:08:20 följande:

Hej!

Spännande och ska kika mer på det!

Jag har bara 7 aktiva folliklar och fick fram 6 blåsor och alla innehöll ägg, så tror det skulle göra lite skillnad. Men ska läsa mer om det, läkaren skulle göra någon förändring i protokollet iaf.
Svar på tråden Inga ägg befruktade vid ivf