• Niila

Inga ägg befruktade vid ivf

Jag vill verkligen slå ett slag för dubbel trigger protokoll! Det är inget klinikerna spontant tar upp, men jag läste mig till det inför vårt sista försök och skillnaden var enorm! Från att ha fått ut ett ägg på första försöket och två ägg på andra varav inget överlevde ICSI- så fick vi efter dubbelprotokollet ut tio ägg varav nio var mogna, sex blev befruktade, två sattes in och ett till frysen! Testade positivt för graviditet i förrgår:)

• Niila
    Dhalia skrev 2021-03-08 10:45:43 följande:

Oj det var en enorm förbättring och grattis till plusset! Var innebär det? Dubbla doser Ovitrelle eller?

Anonym (Lena) skrev 2021-03-08 11:09:13 följande:

Grattis! Vad innebär dubbel trigger protokoll?

Hej!

Tack! Ja verkligen helt enorm skillnad! Nej det är att man på trigger-dagen tar både ovitrelle och en antagonist (fick gonapeptyl). Dessa tar man med ca 4 timmars mellanrum. Av någon anledning gör det att äggen får en skjuts och mognar till ordentligt på slutet.

Jag googlade som en tok för att förstå varför jag svarade så dåligt och kom över ett antal studier där man kollar på hur sk ?poor responders? och personer med EFS (empty follicle syndrome) svarade på just en dubbel trigger. Och det var väldigt lovande resultat. Men min läkare nämnde inte ens detta som ett alternativ efter att andra försöker gav två ägg som dog vid befruktningen. Hon rekommenderade äggdonation liksom.

Så då lyfte jag det själv och då sa hon att vi absolut kunde testa. Tackar verkligen mig själv för att jag gjorde egen research för det fick väldigt goda resultat som sagt:)

Här är en av studierna jag läste:

www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4237863/
Svar på tråden Inga ägg befruktade vid ivf