• Anonym (Ludwig)

Hon har slutat bry sig om sig själv

Hej FL! En anonym tråd då jag inte vill uppröra min tjej. Jag är tillsammans med världens snällaste tjej. När vi blev tillsammans hade hon en mycket kvinnlig stil som jag gillar, högklackat dagligen, parfym, manikyr, riktigt blont hår, korta kjolar och mycket smink. Numera har hon ofta träningskläder och jeans och slutat färga håret och sminkar sig inte varje dag. Sist jag skulle hämta upp henne för en middag hade hon jeans och sneakers. Vi bor i en lite finare del av Stockholm och det känns inte helt ok. Det känns även lite manhaftigt. Kan detta var ett tecken på att hon inte mår bra och hur kan jag hjälpa? Hur tar jag upp detta? Hon har även gått upp lite i vikt. Vi har annars en väldigt fin relation sedan flera år tillbaka och tänker på att ha familj tillsammans. Tips och perspektiv välkomnas varmt!

• Svar på tråden Hon har slutat bry sig om sig själv
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Ludwig) skrev 2020-11-13 12:34:38 följande:
    Hej FL! En anonym tråd då jag inte vill uppröra min tjej. Jag är tillsammans med världens snällaste tjej. När vi blev tillsammans hade hon en mycket kvinnlig stil som jag gillar, högklackat dagligen, parfym, manikyr, riktigt blont hår, korta kjolar och mycket smink. Numera har hon ofta träningskläder och jeans och slutat färga håret och sminkar sig inte varje dag. Sist jag skulle hämta upp henne för en middag hade hon jeans och sneakers. Vi bor i en lite finare del av Stockholm och det känns inte helt ok. Det känns även lite manhaftigt. Kan detta var ett tecken på att hon inte mår bra och hur kan jag hjälpa? Hur tar jag upp detta? Hon har även gått upp lite i vikt. Vi har annars en väldigt fin relation sedan flera år tillbaka och tänker på att ha familj tillsammans. Tips och perspektiv välkomnas varmt!

Hon har inte slutat bry sig om sig själv, hon har bara skaffat sig en ledigare och kanske sundare stil. Högklackat är inte bra för fötterna och det låter urjobbigt att fixa sig så mycket som din tjej VARJE dag. Det gjorde jag inte ens i tonåren. Jag klär upp mig och sminkar mig ibland, men inte till vardags. Det betyder inte att jag ser ut hur som helst. Jag använder snygga men bekväma kläder. Jag är inte heller lika slank som jag var innan barnen, även om jag inte är tjock. Det är viktigt att ta hand om sig själv, men kroppen förändras. Maken har inga problem med det, han förändras ju också.
  • Anonym (K)

Det där är ett dilemma att man måste va på ett visst sätt pga omgivningen och sedan i kombo av att försöka vara sig själv. Man måååste inte påverkas av omgivningen men jag förstår ändå att vissa inte vill tappa den "status" man kanske jobbat hårt för och omgivningens förväntningar.

Det verkar ju ändå som om du gillar henne för den hon är men att du är lite rädd för att hon inte lever upp till den statusen du vill ha.

Det lättaste är ju om det faktiskt finns klädkoder för där kan du ju hänvisa till det och inte att det är något fel på henne.

Kanske ni kan komma överens om att piffa upp er lite när ni går ut på restauranger ihop och övrig tid får hon klä sig som hon vill?

Kort kjol och klackar kanske man inte har på luncher men kanske nån helgkväll??

Hur gamla är ni? Med åldern vill inte alla gå runt i sånna kläder som man hade när man var ung.

Ni kanske ska diskutera vad ni har för förväntningar på livet.. vilka ni vill vara som par, har ni samma eller olika förväntningar och kan ni mötas eller skiljer de sig föt markant? Vill även påpeka att i ett förhållanden så måste man anpassa sig..detta kanske inte gäller dig men många män verkar tro att de kan göra som de vill och sedan att kvinnan ska anpassa sig till honom. Hur anpassar du dig till henne ?

• Anonym (Ytan)

Tänker att det hade varit värre om hon slutat bry sig om hygienen, eller kanske gått upp 20 kilo i vikt, slutat ta hand om sin hälsa.

Hon verkar helt enkelt ha mognat och blivit säkrare och tryggare i sig själv, grattis till dig! Du kanske borde jobba i samma riktning och inse att yta inte är det viktiga här i livet?

• Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Ludwig) skrev 2020-11-13 13:00:31 följande:
    Jo, det är klart. Dock ser klädkoden ut så där vi bor... både i vår gemensamma umgängeskrets liksom hos min familj. Jag jobbar på bank och ibland tar vi en drink på lunchen. Då vill jag inte att hon kommer i sneakers. Då kommer man inte alltid in heller. Detta är ju trots allt någonting hon kan påverka själv genom träning och smink medan man inte kan påverka vissa saker. Jag är själv mån om mitt utseende och har gjort en del ingrepp och tränar 4 dagar i veckan/ bleker tänderna för att nämna några exempel.

Be henne följa klädkoden när hon kommer till ditt jobb. Låt det vara i övrigt. Låter inte som ett hälsosamt område / hälsosamt umgänge om man inte kan byta stil utan att ens partner eller omgivningen går i taket? Hon klär sig inte extremt och jag utgår från att hon är hel och ren.
  • Anonym (M)

Ärligt talat känns det inte så modernt med superblonderat hår längre, och inte heller den stil på kläder som du nämner. Hon kanske har börjat intressera sig för mode?

• Anonym (M)

Jo, det är klart. Dock ser klädkoden ut så där vi bor... både i vår gemensamma umgängeskrets liksom hos min familj. Jag jobbar på bank och ibland tar vi en drink på lunchen. Då vill jag inte att hon kommer i sneakers.

Då kommer man inte alltid in heller. Detta är ju trots allt någonting hon kan påverka själv genom träning och smink medan man inte kan påverka vissa saker. Jag är själv mån om mitt utseende och har gjort en del ingrepp och tränar 4 dagar i veckan/ bleker tänderna för att nämna några exempel.

Lovar dig att det ser tusen ggr mer classy ut att komma i sneakers än kort kjol som du skrev att du vill att hon ska klä sig i.
  • Anonym (Britt)

Jo, det är klart. Dock ser klädkoden ut så där vi bor... både i vår gemensamma umgängeskrets liksom hos min familj. Jag jobbar på bank och ibland tar vi en drink på lunchen. Då vill jag inte att hon kommer i sneakers.

Då kommer man inte alltid in heller. Detta är ju trots allt någonting hon kan påverka själv genom träning och smink medan man inte kan påverka vissa saker. Jag är själv mån om mitt utseende och har gjort en del ingrepp och tränar 4 dagar i veckan/ bleker tänderna för att nämna några exempel.

Helt ärligt låter inte det här särskilt sunt. Du gör ingrepp och bleker tänderna??!! Jag vet att det är svårt att gå emot idealen som alla runt omkring lever enligt. Men vi är många som inte lever sådär utan tränar för att det är roligt och nyttigt, har bekväma kläder även på jobbet och så vidare.
  • Anonym (H)

A) Det är ingen ?kvinnlig stil?, det är en trashig bimbostil.

B) Hon mår antagligen inte dåligt utan har snarare växt upp, skaffat sig lite självkänsla och inser därmed att hon inte behöver klä ut sig till en bratzdocka eller porrstjärna för att duga och att hon till och med blir mer respekterad och tagen på allvar med stilen hon har nu.

• Anonym (soffpotatis)

Tycker du ska ta upp det med henne. Att en stor del av varför du blev attraherad av henne var hennes feminina utseende och sätt att klä sig. Utseendet och hur man såg varann första gången spelar ju stor roll för både känslor och sexuella attraktion. Jag har varit med om det också i förhållanden att partnern chanserat och slutat bry sig, vilket har påverkat sexlivet och slutligen känslorna som avtagit. Har också sett det hos flera vänner hur de bara slutar bry sig fort de hittat nån att vara ihop med. Som att de bara använder kläder och sexighet i nån form av locksyfte, vilket blir orättvist och tokigt.

Det är ju klart känsligt att bli kritiserad över sin personliga stil men eftersom hon så radikalt ändrat sig i sitt yttre kan du mycket väl berätta om dina känslor och fråga hur hon ser på det. Om hon kan tänka sig ställa upp för dig om det betyder mycket osv?  Om inte tror jag att dina känslor kommer att dö och att du kommer att söka attraktion hos andra kvinnor med denna typ av utseende.

• Anonym (soffpotatis)
    Anonym (Ytan) skrev 2020-11-13 13:22:52 följande:

Tänker att det hade varit värre om hon slutat bry sig om hygienen, eller kanske gått upp 20 kilo i vikt, slutat ta hand om sin hälsa.

Hon verkar helt enkelt ha mognat och blivit säkrare och tryggare i sig själv, grattis till dig! Du kanske borde jobba i samma riktning och inse att yta inte är det viktiga här i livet?

Yta är väldigt viktigt för många och är i sig inte ytligt betingat. Man kan inte ändra på vad man attraheras av. Självklart blir det en stor besvikelse om det man känner dragning till plötsligt försvinner och ersätts med något mindre lockande och ögonfrämjande.
Svar på tråden Hon har slutat bry sig om sig själv