• Anonym (Ludwig)

Hon har slutat bry sig om sig själv

Hej FL! En anonym tråd då jag inte vill uppröra min tjej. Jag är tillsammans med världens snällaste tjej. När vi blev tillsammans hade hon en mycket kvinnlig stil som jag gillar, högklackat dagligen, parfym, manikyr, riktigt blont hår, korta kjolar och mycket smink. Numera har hon ofta träningskläder och jeans och slutat färga håret och sminkar sig inte varje dag. Sist jag skulle hämta upp henne för en middag hade hon jeans och sneakers. Vi bor i en lite finare del av Stockholm och det känns inte helt ok. Det känns även lite manhaftigt. Kan detta var ett tecken på att hon inte mår bra och hur kan jag hjälpa? Hur tar jag upp detta? Hon har även gått upp lite i vikt. Vi har annars en väldigt fin relation sedan flera år tillbaka och tänker på att ha familj tillsammans. Tips och perspektiv välkomnas varmt!

• Svar på tråden Hon har slutat bry sig om sig själv
  • Xenia
    Anonym (Ludwig) skrev 2020-11-15 15:24:16 följande:
    Det här att göra sig rolig på andras bekostnad verkar ligga för ett par stycken i denna tråd tyvärr...

Tvivlar starkt på att du går på nyårsfest eller går på krogen (när det inte är Corona då) i termobyxor och pjäxor förutsatt att du inte är på typ after ski? Jag vet inte hur det är i din umgängeskrets men i min umgängeskrets har tjejerna ofta strumpbyxor, högklackat, kappa, klänning eller kjol osv. Hos oss kommer man inte in i termobyxor eller jeans på krogen. Tyvärr.
    Det var väl inte tal om någon nyårsfest. Jag skulle nog kommit i termobyxor och tagit av dem inomhus.

Din "umgängeskrets" verkar lite trång. Många klär sig i långbyxor på jobbet och även när de går på lunch på restaurang. Undrar om din tjej har samma umgängeskrets? Hon kanske har egna vänner och arbetskamrater med mindre urmodiga ideal. Duger inte jeans på de restauranger du går på så får du be henne ta på finare långbyxor, inte kräva kortkort i höstkylan.

Jag tycker du verkar som en karikatyr av en östermalmsbo, en riktig stekare/snobb/brat. Det är därför jag undrar om du trollar.
  • smulpaj01
    Anonym (Ludwig) skrev 2020-11-15 15:24:16 följande:

Det här att göra sig rolig på andras bekostnad verkar ligga för ett par stycken i denna tråd tyvärr...

Tvivlar starkt på att du går på nyårsfest eller går på krogen (när det inte är Corona då) i termobyxor och pjäxor förutsatt att du inte är på typ after ski? Jag vet inte hur det är i din umgängeskrets men i min umgängeskrets har tjejerna ofta strumpbyxor, högklackat, kappa, klänning eller kjol osv. Hos oss kommer man inte in i termobyxor eller jeans på krogen. Tyvärr.

Vilken krog på Östermalm kommer man inte in på i jeans? Jag är född och uppvuxen på Östermalm och går oftast i jeans och stövlar eller sneakers. Har aldrig blivit nekad att komma in på någon krog någonsin.
  • Just Precis
    Anonym (Ludwig) skrev 2020-11-15 15:11:05 följande:

Som jag sa tidigare klädde sig inte min tjej tidigare enligt vad som är norm på Östermalm. Dock i våra kretsar. Normen på Östermalm nuförtiden klädmässigt hos kvinnor tilltalar mig inte så mycket. Däremot kvarstår faktum att det inte är så ovanligt att se kvinnor i kjol, klänning och strumpbyxor på Östermalm och även i högklackat. Med kort kjol menas till knäna ungefär för att förtydliga hur jag menar. Kan inte se att det skulle vara vare sig ovanligt eller bli stämplat som porr-/bimbostil. Många äldre damer går så.

Eh. Men. Som del i din problemställning nämner du ju just att:

1) det är ett problem att hon klär sig i sneakers då folk tittar då ni bor i en finare del av stan (Östermalm)

2) det är ett problem att hon klär sig i sneakers då ni inte kommer in på de ställen ni vill när ni ses på lunchen

3) du jobbar på bank och brukar ta en lunchdrink

1 och 2 är ju direkt felaktiga, källa: ALLA som vet något om Östermalm och Stockholms olika barer och serveringar som har lunchöppet

3 är jag väldigt skeptisk till, bankvärlden på 20-talet är inte direkt positiv till lunchdrinkar...men klart man kan smygdricka oavsett jobb

Förstår inte varför du skulle ljuga om de här sakerna?
  • Anonym (CE)
    Anonym (Ludwig) skrev 2020-11-13 13:00:31 följande:
    Jo, det är klart. Dock ser klädkoden ut så där vi bor... både i vår gemensamma umgängeskrets liksom hos min familj. Jag jobbar på bank och ibland tar vi en drink på lunchen. Då vill jag inte att hon kommer i sneakers.

Då kommer man inte alltid in heller. Detta är ju trots allt någonting hon kan påverka själv genom träning och smink medan man inte kan påverka vissa saker. Jag är själv mån om mitt utseende och har gjort en del ingrepp och tränar 4 dagar i veckan/ bleker tänderna för att nämna några exempel.
    Anonym (Ludwig) skrev 2020-11-14 17:06:50 följande:

Jag har gjort käklyft, rhinoplastik och fillers samt några tandingrepp (är noggrann med mina tänder) för att nämna några.

Vi bor på Östermalm, är själv uppvuxen i Saltsjöbaden.

Oj, du verkar sjukt osäker och måste alltså göra ingrepp för att känna att du duger där du jobbar och bor? Jag blir ledsen när jag läser det.

Och din tjej måste alltså klä sig på ett visst sätt och du klarar inte av att hon inte klär sig perfekt enligt ditt sätt att se det. Och om hon inte blir insläppt på ett ställe på grund av sin klädsel så är det väl upp till henne själv att ändra den om hon vill gå dit? Hon kan inte vara omedveten om att hon skiljer sig från de övriga som du ser på Östermalm. Och hon kanske trivs väldigt mycket bättre med dem som är som hon än de som blir helt fixerade av ytan först.

Spontant känns det som att ni inte är rätt för varandra om du inte ens klarar några kilon och lite annan klädstil. Du känns alldeles för svag och lättpåverkad av omgivningen för att leva med någon som är bekväm i sig själv. Och hur länge dröjer det innan du förväntar sig att hon ska fylla sina bröst och göra lite lyft i ansiktet etc? Om inte innan barn så efter... Bland det mest osexiga bland män är när de inte klarar av att vara stolta över det som de har utan ständigt lever osäkra och undrar hur folk runt om ser på honom.

Det är verkligen ingen värld jag skulle vilja leva i. Jag känner lite folk som jobbar i den världen och lyckligtvis är de betydligt mindre fördömande och gärna klär sig i jeans etc. Inte på jobbet men desto mer på fritiden. Och jag gissar att din tjej inte jobbar på bank i sina jeans...? Men måste alltså klä upp sig om hon ska träffa dig på lunchen?
  • Anonym (Tihi)
    Anonym (Ludwig) skrev 2020-11-15 15:14:03 följande:

Jag talar inte om enskilda individer. Om du åker genom en småstad och jämför sedan med att åka genom Östermalm kommer du att lägga märke vissa skillnader.

Jag känner inte dig men tänker att den genomsnittlige personen från Mariestad eller dylikt klär sig i mjukisar, jeans eller träningstights och någon hoodie till med valfritt tryck? Och gympaskor.

Jag var på jobbresa i Sthlm med några kollegor i juni, vi åt lunch på Riche. Där var vi klädda i jeans/kjol/jeanskjol samt sneakers på fötterna och någon vardagsfin topp. Alla runtomkring oss såg i princip likadana ut, till och med prinsessan Madeleine och hennes väninnor som satt ett par bord bort. Konstigt va!
  • Anonym (Haha)

Alltså vad är det här??

Om en kvinna skriver en tråd om att dess man har förslappat sig får hon alltid medhåll. Det är "för jävligt" att han har fått ölmage och har slutat träna osv.

Men när en kille skriver detsamma handlar det ALLTID om att tjejen "är så trygg i sig själv nu när hon är äldre", eller att hon inte har tid/lust/behov av att snygga till sig.

Mannen ska minsann bortse från detta och bara finns sig i det hela. För han "älskar väl inte henne mindre bara för att hon har blivit tjock??!" etc.

Så jävla tröttsamt!

Det är väl inte så konstigt att man (man eller kvinna) vill att ens partner ska vilja vara finns för en? Vad är det för fel med det liksom?

Jag kan ta mig själv som exempel.

Jag har blivit tjock sen jag och min sambo träffades. Är inte alls lika snygg längre och den enda anledningen är att jag har blivit dålig på att prioritera träning, men ändå äter som innan.

Jag skulle ha full förståelse för om h*n tittade på andra och önskade att jag fortfarande såg bra ut. Jag vill ju att min sambo ska tycka att jag är fin.

Jag är bara bekväm och skulle nog behöva att någon sparkade mig för bak så att jag kom igång med träningen igen och åt lite nyttigare.

Inget konstigt alls.

Sen det där med klackarna. Det är ju SÅ snyggt. Kvinnligt! Det är väl aldrig någonsin någon som har påstått att man har på sig dom för att dom är bekväma. Inte heller när man var 20.

Sluta gnäll på TS! Jag tycker han är rätt ute och har rätt att komma med önskemål.

• Anonym (Ludwig)
    Anonym (Haha) skrev 2020-11-15 21:55:16 följande:

Alltså vad är det här??

Om en kvinna skriver en tråd om att dess man har förslappat sig får hon alltid medhåll. Det är "för jävligt" att han har fått ölmage och har slutat träna osv.

Men när en kille skriver detsamma handlar det ALLTID om att tjejen "är så trygg i sig själv nu när hon är äldre", eller att hon inte har tid/lust/behov av att snygga till sig.

Mannen ska minsann bortse från detta och bara finns sig i det hela. För han "älskar väl inte henne mindre bara för att hon har blivit tjock??!" etc.

Så jävla tröttsamt!

Det är väl inte så konstigt att man (man eller kvinna) vill att ens partner ska vilja vara finns för en? Vad är det för fel med det liksom?

Jag kan ta mig själv som exempel.

Jag har blivit tjock sen jag och min sambo träffades. Är inte alls lika snygg längre och den enda anledningen är att jag har blivit dålig på att prioritera träning, men ändå äter som innan.

Jag skulle ha full förståelse för om h*n tittade på andra och önskade att jag fortfarande såg bra ut. Jag vill ju att min sambo ska tycka att jag är fin.

Jag är bara bekväm och skulle nog behöva att någon sparkade mig för bak så att jag kom igång med träningen igen och åt lite nyttigare.

Inget konstigt alls.

Sen det där med klackarna. Det är ju SÅ snyggt. Kvinnligt! Det är väl aldrig någonsin någon som har påstått att man har på sig dom för att dom är bekväma. Inte heller när man var 20.

Sluta gnäll på TS! Jag tycker han är rätt ute och har rätt att komma med önskemål.

Tack!! Spot on! Tvivlar på att de flesta härinne skulle acceptera om deras partner helt plötsligt gick upp 50 pannor och drog runt i trasiga mjukisar. Det är alltid så när det kommer till att en kille ifrågasätter detta, då är man ett svin.
  • Anonym (Ludwig)
    Anonym (Tihi) skrev 2020-11-15 21:01:55 följande:

Jag var på jobbresa i Sthlm med några kollegor i juni, vi åt lunch på Riche. Där var vi klädda i jeans/kjol/jeanskjol samt sneakers på fötterna och någon vardagsfin topp. Alla runtomkring oss såg i princip likadana ut, till och med prinsessan Madeleine och hennes väninnor som satt ett par bord bort. Konstigt va!

Vem som helst kommer in på Riche, speciellt på lunchen. Trots allt är det trevligt där. Går sällan dit själv dock. Tvivlar starkt på att Madeleine satt på Riche i jeanskjol... Trodde det plagget var förbehåller tjejer i 14-årsåldern men men... Med detta sagt hoppas jag att maten smakade bra.
  • Anonym (Ludwig)
    Anonym (Hansi) skrev 2020-11-15 16:25:13 följande:

Ts verkar väldigt fixerad vid strumpbyxor, korta kjolar och högklackat. Fetisch?

Det är i och för sig många (sexfixerade) män som gillar detta, prostituerade har ju dessa kläder av en orsak.

Flickvännen mår säkert jättebra, hon har väl bara mognat och vill inte gå klädd så längre

Strumpbyxor tog jag upp som ett vanligt sätt att klä sig på Östermalm och inget annat. Men visst är det fint. Att kalla det fetisch är att ta sig vatten över huvudet dock. Verkar som att du har svårt att förstå innebörden av ordet?

Det är verkligen inte bara prostituerade som har strumpbyxor - vad är det för sjuk föreställning?

Mm, dessvärre innebär ofta såkallad mognad av kvinnor i 70% av fallen i Sverige att slänga på sig 25 kg, klä sig sunkigt och/eller manligt och klippa av sig håret. Det är bra om man själv trivs i det såklart men många förhållanden kanske inte mår jättebra av det.

Det är inte vad jag definierar som mognad, det är nonchalans.
  • Anonym (Ludwig)
    Just Precis skrev 2020-11-15 20:49:38 följande:

Eh. Men. Som del i din problemställning nämner du ju just att:

1) det är ett problem att hon klär sig i sneakers då folk tittar då ni bor i en finare del av stan (Östermalm)

2) det är ett problem att hon klär sig i sneakers då ni inte kommer in på de ställen ni vill när ni ses på lunchen

3) du jobbar på bank och brukar ta en lunchdrink

1 och 2 är ju direkt felaktiga, källa: ALLA som vet något om Östermalm och Stockholms olika barer och serveringar som har lunchöppet

3 är jag väldigt skeptisk till, bankvärlden på 20-talet är inte direkt positiv till lunchdrinkar...men klart man kan smygdricka oavsett jobb

Förstår inte varför du skulle ljuga om de här sakerna?

Nä exakt varför skulle jag? Vet inte vilka ställen du går på men vi går inte till samma kan jag säga direkt.
Svar på tråden Hon har slutat bry sig om sig själv