Anonym (Ensam) skrev 2020-11-08 14:18:00 följande:
Jag genomgick en sen abort pga fostermissbildning i somras. Hela sommaren har varit otroligt traumatisk för mig och jag har hemska flashbacks från allt som hänt. Gick tillbaka till jobbet efter sjukskrivning för 3 veckor sedan, men känner att jag mår fortfarande mår jättedåligt men är rädd jag ska få avslag för sjukpenning...
Det var inte vårt första barn och jag är heller inte så gammal. Inte sambon heller. Så varför det blev såhär illa vet såklart ingen. Det tog 7 månader med Letrozol att bli gravid den gången och är nu helt förstörd över ett negativt graviditetstest då vi försöker få till en ny bebis. Detta var vårt tredje försök med Letrozol och då negativt. Stressen knäcker mig...
Fler som gått igenom liknande?
Hur mår ni?
Har ni varit sjukskrivna?
Tog det lång tid att bli gravid?
Hur lång tid tog det att bli gravid med nästa barn?
Hur gamla är ni?
Julen 2011 är en jul jag helst vill glömma.
Bara några dagar tidigare hade jag fått så dåliga besked på mitt rutinultraljud att jag kände mig tvungen att avsluta min graviditet genom en sen abort. Så ja, jag vet vad du går igenom.
Det var mitt första barn, och jag var inte precis purung (bara några år från 40) så jag var rädd att jag aldrig mer skulle bli gravid. Aldrig få bli mamma till något annan än mitt änglabarn.
Men bara några månader senare fick vi plus på stickan. Det var förstås fantastiskt, men jag vågade i princip inte känna någon glädje under hela graviditeten. Det var som att gå omkring med ett ägg i handen och hela tiden vara rädd för att tappa det.
Men idag har jag en snart åttaåring som jag älskar mer än allt i hela världen!
- Jag var sjukskriven i två månader efter mitt avbrytande. Min sambo (nu äkta man) var hemma i två veckor, mest för att jag inte klarade att vara ensam.
I dag mår jag ganska bra. Jag tänker på barnet som aldrig kom ibland. Han ligger i en minneslund och vi är där då och då. Vi pratar med lillebror ibland om storebror som inte finns här på jorden. Men vi har ännu inte berättat för honom att han själv inte skulle ha funnits, om storebror hade varit frisk.
Det är nog det som har varit jobbigast för mig att hantera. Jag har ibland känt mig nästan skyldig för att jag älskar mitt "nya" barn så mycket. Förutsättningen för hans tillkomst var ju hans storebrors död.
- Ja, man kan drabbas av många känslor när man har gått igenom något så här traumatiskt. Jag tycker det är hemskt att du inte känner dig lyssnad på. Jag hoppas du kan byta läkare till en mer empatisk.
Och jag hoppas innerligt att du snart blir gravid igen, och att det går hela vägen denna gång. Det "nya" barnet kan aldrig ersätta det "gamla", men är en unik liten individ helt i sin egen rätt.
Medan kärleken till barnet som inte fick komma idag mest känns som en stilla sorg, som ibland blåser upp och överrumplar mig, är kärleken till barnet som finns, som en ständig orkan. Han andas, han lever och finns. Och han behöver mig. Här och nu. Jag hoppas att du snart får uppleva samma sak.