• Anonym (Ledsen)

    Kränkt av kollega, vill inte träffa honom igen.

    Vad gör jag nu? Blev kränkt av en kollega på jobbet i torsdags, har känt mig ledsen och ångestfyllt hela helgen. Vill inte gå till jobbet imorgon. Vabbade i fredag så gick inte dit.

    Han skrek och var otrevlig och kallade mig nedlåtande saker. Jag blev rädd och började gråta.

    Anledningen var att vi tyckte olika om en sak. Jag höjde aldrig rösten eller sa något dumt, höll bara fast vid min åsikt.

    Efteråt ringde jag chefen som tyvärr var ledig just då. Han tyckte jag skulle gå hem för dagen så skulle han prata med honom (kollegan) på måndag.

    Vet inte riktigt vad jag ska göra nu. Känner mig orolig att stöta på honom ensam igen. Han har varit otrevlig förut och mot andra också, men inget händer någonsin. Kan en person verkligen hålla på hur som helst på jobbet? Borde dom inte kunna säga upp honom? Kan man anmäla någonstans? Det är ju inte hot eller våld, eller? Det finns det ju handlingsplaner för iallafall.

    Kan jag vara sjukskriven imorgon? Jag tänker på det här hela tiden och har ont i magen. Känner mig förnedrad och trampad på. Vet inte vad jag ska göra när jag ser honom på jobbet igen. Hur ska jag agera? Titta bort? Måste jag prata med honom och vara som vanligt?

  • Svar på tråden Kränkt av kollega, vill inte träffa honom igen.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (?) skrev 2020-11-01 23:01:34 följande:

    Alltså - gå till jobbet. Är ju kollegan som skämt ut sig å det grövsta.


    Ja, visst är det så...men någonstans inombords skäms jag också. Varför vet jag inte. Kanske för att jag blev utpekad som svag av honom när han gav sig på mig. Att jag blev kränkt. Önskar nästan att jag svarat honom elakt tillbaka och bett honom dra åt.....men om jag hade gjort det hade vi båda varit lika dumma. Så det önskar jag väl egentligen inte. Men det hade kanske känts bättre inombords om jag inte bara stod där och tog emot utan högg ifrån.

    Hoppas verkligen några av mina riktiga kollegor ger honom ett och annat ont öga.
  • Anonym (ppp)

    Följ upp med chefen nu vad som blivit sagt dem emellan. Om det visar sig att chefen enbart prata med personen men det inte direkt lett till något annat så får du fråga om de inte ska göra mer, eftersom han varit otrevlig mot andra innan dig. Någon slags varning vore väl på sin plats? Om chefen då inte visar lite ryggrad, då kan det vara läge att informera facket. Kanske känner de redan till denne person men att det inte varit tillräckligt för dem att ta tag i , men rätt vad det är väger bägaren över - kanske denna gång?

  • viktorjohan

    Gör en anmälan till skyddsombudet. Det bör resultera i en incidentrapport som arbetsgivaren måste agera på.i någon form. Det har dessutom den fördelen att det vid upprepade incidenter som dokumenterats syns ett mönster. Arbetsgivaren har betydligt enklare att vidta kraftfulla åtgärder då.

    Dessutom bör du kunna ta upp det med ditt fack som i sin tur kan ta det med chefen. Facket bör inte acceptera att dess medlemmar blir kränkta på jobbet, även om det är en annan medlem som kränker.

  • Anonym (DL)
    Studentpappa skrev 2020-11-01 08:23:13 följande:

    Varför tar du åt dig så mycket? Kan du inte bara se honom som en idiot? Skit i han bara och kräv att chefen agerar.


    Jag utgår från att TS är kvinna, och då är det förståeligt att hon känner sig lite orolig.
    Jag som man skulle inte ta sån skit från en kollega. Jag skulle vara direkt uppe i ansiktet på aset, vill han ha fajt, visst. It's on.
  • Anonym (Krusmyntha)

    Hade en kollega på en kommunal arbetsplats som skrek och skällde om man störde, alltså ställde en fråga. Hon hade varit där i många år och kände väl att det fanns utrymme för detta.

    Jag var rädd för henne och pratade till sist med chefen. Han sa att han skulle pratat med henne och det gjorde han. Blev tyst efter detta...

  • Anonym (Ledsen)
    smulpaj01 skrev 2020-11-02 08:35:30 följande:

    Lycka till idag, hoppas chefen pratar med kollegan och att du får en fin dag!


    Tack! Ha en bra dag själv :)
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Krusmyntha) skrev 2020-11-02 12:35:14 följande:

    Hade en kollega på en kommunal arbetsplats som skrek och skällde om man störde, alltså ställde en fråga. Hon hade varit där i många år och kände väl att det fanns utrymme för detta.

    Jag var rädd för henne och pratade till sist med chefen. Han sa att han skulle pratat med henne och det gjorde han. Blev tyst efter detta...


    Antagligen sa din chef till ordentligt, bra! Trist när de som känner sig säkra på sin plats ska börja bli otrevliga.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (ppp) skrev 2020-11-02 07:40:38 följande:

    Följ upp med chefen nu vad som blivit sagt dem emellan. Om det visar sig att chefen enbart prata med personen men det inte direkt lett till något annat så får du fråga om de inte ska göra mer, eftersom han varit otrevlig mot andra innan dig. Någon slags varning vore väl på sin plats? Om chefen då inte visar lite ryggrad, då kan det vara läge att informera facket. Kanske känner de redan till denne person men att det inte varit tillräckligt för dem att ta tag i , men rätt vad det är väger bägaren över - kanske denna gång?


    Ja, väntar på att chefen själv ska komma till mig, för det tycker man ju att han borde göra, annars får jag fråga själv. Tycker också att någon form av skriftlig dokumentation borde göras.
  • Anonym (Ledsen)
    viktorjohan skrev 2020-11-02 08:46:06 följande:

    Gör en anmälan till skyddsombudet. Det bör resultera i en incidentrapport som arbetsgivaren måste agera på.i någon form. Det har dessutom den fördelen att det vid upprepade incidenter som dokumenterats syns ett mönster. Arbetsgivaren har betydligt enklare att vidta kraftfulla åtgärder då.

    Dessutom bör du kunna ta upp det med ditt fack som i sin tur kan ta det med chefen. Facket bör inte acceptera att dess medlemmar blir kränkta på jobbet, även om det är en annan medlem som kränker.


    Tack förslag, ska höra med både facket och skyddsombudet. Hade nog varit enklare om kollegan blivit fysisk och knuffats eller nåt, tror att sånt alltid ses som allvarligare.
  • viktorjohan
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-11-02 13:22:23 följande:

    Tack förslag, ska höra med både facket och skyddsombudet. Hade nog varit enklare om kollegan blivit fysisk och knuffats eller nåt, tror att sånt alltid ses som allvarligare.


    Har din arbetsplats ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete (vilket det är lagkrav på) kommer en anmälan till skyddsombudet resultera i åtgärder. Din chef blir tvungen att göra nåt. Även om du inte utsatts för en fysisk attack.
  • fornminne

    Alltså, för varelser som den här kollegan, som skriker och gormar och beter sig illa, behövs en chef med skinn på näsan. Tyvärr verkar det vara en bristvara idag. Jag lovar att den där karln aldrig mer skulle våga höja rösten mot er om ledningen verkligen tog tag i problemet och satte honom på plats. Lät honom förstå att han sitter löst osv. Eller så hade han slutat. Nu tillåts istället en sån här varelse förpesta en hel arbetsplats. Och även om man egentligen aldrig ska vika ner sig eller gå undan, är det inte lätt att agera ensam. Gör man det, ses man lätt som en del av konflikten. På fritiden är det ju bara att undvika sådana personer eller be dem dra åt pepparn, men det är inte så lätt på en arbetsplats. Men du måste försöka vara stark ts och inte låta honom vinna. Gå inte i konflikt men ignorera honom så mycket det går. Var professionell, men inte trevligare än nödvändigt. Och ställ aldrig mer upp för honom. Ge honom inte ens lillfingret, han förtjänar det inte. Skulle han be om ursäkt och bli vänligare är det en annan sak, men först då. Sen tror jag att du och dina arbetskamrater skulle behöva gå ihop och sätta lite press på er chef. Prata med facket eller chefens chef om ni måste. Detta är ett arbetsmiljöproblem. Fråga rakt ut om chefen verkligen vill ha en anställd som skrämmer bort andra? Ni måste vara lite tuffa här.

  • fornminne
    viktorjohan skrev 2020-11-02 18:48:44 följande:
    Har din arbetsplats ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete (vilket det är lagkrav på) kommer en anmälan till skyddsombudet resultera i åtgärder. Din chef blir tvungen att göra nåt. Även om du inte utsatts för en fysisk attack.

    Fysisk attack kan räknas som misshandel. Det kan räcka med en hård avsiktlig knuff eller dylikt. Då kan det polisanmälas och den anställda kan få gå på dagen. Likaså kan man anmäla hot och på så vis bli av med någon. Det är svårare om personen bara bråkar och är otrevlig. Men jag håller med dig, det bästa är nog att gå via skyddsombudet och dokumentera allt som händer. Då blir chefen tvungen att agera. Det gäller att sätta press på ledningen och inte låta den smita undan. De har ett arbetsmiljöansvar.
  • Anonym (Ledsen)
    viktorjohan skrev 2020-11-02 18:48:44 följande:

    Har din arbetsplats ett fungerande systematiskt arbetsmiljöarbete (vilket det är lagkrav på) kommer en anmälan till skyddsombudet resultera i åtgärder. Din chef blir tvungen att göra nåt. Även om du inte utsatts för en fysisk attack.


    Ja, det är ju det man vill, att något mer ska hända. Att saken ska dokumenteras och om något händer igen eller när nästa kollega står på sig och blir utskälld så ska man kunna se att det hänt tidigare.

    Chefen tycker att jag ska göra en egen anmälan i vårat avvikelsesystem, så det ses som ett arbetsmiljöproblem. Det borde vara samma sak som att prata med skydddombudet?
  • Anonym (Ledsen)
    fornminne skrev 2020-11-02 19:33:49 följande:

    Alltså, för varelser som den här kollegan, som skriker och gormar och beter sig illa, behövs en chef med skinn på näsan. Tyvärr verkar det vara en bristvara idag. Jag lovar att den där karln aldrig mer skulle våga höja rösten mot er om ledningen verkligen tog tag i problemet och satte honom på plats. Lät honom förstå att han sitter löst osv. Eller så hade han slutat. Nu tillåts istället en sån här varelse förpesta en hel arbetsplats. Och även om man egentligen aldrig ska vika ner sig eller gå undan, är det inte lätt att agera ensam. Gör man det, ses man lätt som en del av konflikten. På fritiden är det ju bara att undvika sådana personer eller be dem dra åt pepparn, men det är inte så lätt på en arbetsplats. Men du måste försöka vara stark ts och inte låta honom vinna. Gå inte i konflikt men ignorera honom så mycket det går. Var professionell, men inte trevligare än nödvändigt. Och ställ aldrig mer upp för honom. Ge honom inte ens lillfingret, han förtjänar det inte. Skulle han be om ursäkt och bli vänligare är det en annan sak, men först då. Sen tror jag att du och dina arbetskamrater skulle behöva gå ihop och sätta lite press på er chef. Prata med facket eller chefens chef om ni måste. Detta är ett arbetsmiljöproblem. Fråga rakt ut om chefen verkligen vill ha en anställd som skrämmer bort andra? Ni måste vara lite tuffa här.


    Den här kollegan har varit otrevlig massor av gånger förut (dock aldrig så här mot mig), men jag vet att minst en till kollega börjar gråta och gick hem för dagen pga honom, kanske 1 år sedan. Men som du säger, det behövs en chef med skinn på näsan, och det har tyvärr inte min. Han är snäll och vill allas väl, säger aldrig till på skarpen. Chefen vet redan att vissa kunder undviker oss pga den här kollegan, och han vet också att kollegan varit dum många gånger förut.

    När chefen och jag pratade nu så kom det inget förslag från honom om att skriva ner något eller göra någon typ av avvikelse. Han ville typ bara att vi skulle prata alla tre och försöka bli ense och sen inget mer. När jag sa att jag vill ha en skriftlig anmälan om detta höll han med, och sa faktiskt att jag kunde prata med vår HR också. Men jag tror inte att det blivit något av allt tjafs med andra som varit genom åren. Det är precis som att folk vant sig vid att den här typen beter sig illa och som du säger, dom undviker honom.

    Han nekar iallafall till att han skulle sagt dom här sakerna till mig. Att jag hittar på eller hörde fel. Chefen säger att han tror mig, jag har aldrig varit i minsta tjafs med någon under alla år jag arbetat där. Men eftersom ingen annan hörde vad han sa så är det lätt för honom att bara neka. Men jag tänker anmäla händelsen ändå. Det var ju inte bara hans ord det handlade om utan hela situationen som var obehaglig och skrämde mig.

    Jag kommer verkligen inte gå i medveten konflikt med honom igen, men tänker inte låta honom köra över mig. Och aldrig mer ställa upp för honom. För min del har han bränt sin bro, han kan stå på knä och be om förlåt tills knäna blöder. Av mig blir han aldrig förlåten. Men jag ska vara professionell och ändå kunna utföra arbetsuppgifter i närheten av honom om jag måste.

    Är dock orolig att han ska hugga med på mig nu när han vet att jag pratat med chefen. Ska försöka så jag inte blir ensam med honom och om han säger saker igen så se till att någon annan hör. Eller spela in samtalet.

    Önskar att fler kollegor verkligen sa vad tyckte till chefen så kanske chefen verkligen skulle agera.
  • Anonym (Ledsen)
    Tres53 skrev 2020-11-02 20:44:38 följande:

    Sjukskriv dig inte. Tala med HR eller din närmaste chef.


    Jag har jobbat, och känner stöd av mina kollegor, men har svårt att slappna av, skulle helst inte vara där men det ger sig nog med tiden.

    Ska ta och prata med HR som fler föreslagit, tack!
  • viktorjohan
    Anonym (Ledsen) skrev 2020-11-03 13:33:18 följande:

    Ja, det är ju det man vill, att något mer ska hända. Att saken ska dokumenteras och om något händer igen eller när nästa kollega står på sig och blir utskälld så ska man kunna se att det hänt tidigare.

    Chefen tycker att jag ska göra en egen anmälan i vårat avvikelsesystem, så det ses som ett arbetsmiljöproblem. Det borde vara samma sak som att prata med skydddombudet?


    Jag är tveksam till att ert avvikelsesystem är detsamma som att det blir ett skyddsärende.

    Jag tycker du ska ta det med skyddsombudet också.
Svar på tråden Kränkt av kollega, vill inte träffa honom igen.