• Anonym (.....)

Muntlig förhandling

Jag ska på onsdag in i en muntlig förberedelse,sökt ensam vårdnad om våra 2 barn,13 och 15 år.vad kan jag förvänta mig?

Vad är det man pratar om där?en möjlighet till att komma överens finns absolut inte

• Svar på tråden Muntlig förhandling
  • Anonym (A)
    Kjell2 skrev 2021-01-12 22:05:09 följande:
    Ta det lugnt, gör inget. Ditt ex bränner sina chanser
    +1
  • Anonym (.....)
    Anonym (A) skrev 2021-01-17 21:42:06 följande:

+1

?
  • Kjell2
    Anonym (.....) skrev 2021-01-17 18:35:14 följande:

Natten till idag,vid 02 tiden började dotterns far skriva till henne,bla att dom kan ha kontakt i hemlighet så inte jag ska veta om det.han skrev att han och hans nya bråkar för att barnen berättar allt till mig ,att det är deras fel,han skrev att jag har kontrollbehov och att allt som hänt är pga mig.min dotter svarade att hon inte vill ha han i sitt liv då han bara får hon att må dåligt,skriker och bråkar på henne.hon skrev också att han inte ska skriva kl 2 på natten,för hon sover nog dåligt som det är,men det respekterade han inte utan svarade att han kan skriva när han vill.till saken hör att han har tidigare fått en orosanmälan av skolan för psykisk misshandel,soc har varit i kontakt med han och sagt att han ska inte lägga skuld på barnen el dra in dom i vuxnas bråk,men ändå fortsätter han.min dotter mår självklart jättedåligt av allt han skriver åt henne,och varje gång hon lyckats ta sig upp igen så kommer han med ännu mer.mitt i natten,el när dom är i skolan mm.vet inte vad jag ska göra.min dotter vill blockera han,men kan han då lägga fram till tinget att jag försvårar deras kontakt kan han skylla det på mig,fast det är min dotters egna val?men såhär kan och ska hon inte behöva ha det.är detta nått tinget kommer reagera på?den orosanmälan som kom förra v blev som jag misstänkte nerlagd iaf.

Domstolen kommer reagera mer på hans sms än att dottern spärrar honom. Ta det lugnt, avvakta, rådfråga ditt ombud.

När var nästa tid hos tingsrätten?
  • Anonym (.....)
    Kjell2 skrev 2021-01-18 06:52:34 följande:

Domstolen kommer reagera mer på hans sms än att dottern spärrar honom. Ta det lugnt, avvakta, rådfråga ditt ombud.

När var nästa tid hos tingsrätten?

Nästa v,på onsdag.jag försöker ta det lungt.men de är jobbigt se hur smsen påvärkar barnen.men sagt dom inte ska ta åt sig,lättare sagt än gjort men dom gör så gott dom kan.
  • Anonym (eee)
    Anonym (.....) skrev 2021-01-17 18:35:14 följande:

Natten till idag,vid 02 tiden började dotterns far skriva till henne,bla att dom kan ha kontakt i hemlighet så inte jag ska veta om det.han skrev att han och hans nya bråkar för att barnen berättar allt till mig ,att det är deras fel,han skrev att jag har kontrollbehov och att allt som hänt är pga mig.min dotter svarade att hon inte vill ha han i sitt liv då han bara får hon att må dåligt,skriker och bråkar på henne.hon skrev också att han inte ska skriva kl 2 på natten,för hon sover nog dåligt som det är,men det respekterade han inte utan svarade att han kan skriva när han vill.till saken hör att han har tidigare fått en orosanmälan av skolan för psykisk misshandel,soc har varit i kontakt med han och sagt att han ska inte lägga skuld på barnen el dra in dom i vuxnas bråk,men ändå fortsätter han.min dotter mår självklart jättedåligt av allt han skriver åt henne,och varje gång hon lyckats ta sig upp igen så kommer han med ännu mer.mitt i natten,el när dom är i skolan mm.vet inte vad jag ska göra.min dotter vill blockera han,men kan han då lägga fram till tinget att jag försvårar deras kontakt kan han skylla det på mig,fast det är min dotters egna val?men såhär kan och ska hon inte behöva ha det.är detta nått tinget kommer reagera på?den orosanmälan som kom förra v blev som jag misstänkte nerlagd iaf.

Kanske inte din prio just nu men barnen ska så klart inte ha ljudet på, på sina mobiler när de ska sova. Då märker de inte att han skrivit mitt i natten. 

Men du sparar förstås det här han skrev nu, visa din advokat. 
  • Anonym (32)

Ett tips är att vara saklig, strukturerad och konkret i sitt framförande.

Inled gärna med "jag vet att X i grunden skulle kunna vara en bra förälder och förebild för vår/t barn. Men just nu pågrund av hans omständigheter är han en risk för framförallt sonen. Detta eftersom lalalalalamammaa".

"Det handlar inte om att jag vill ta ifrån han barnen inte i grund och botten utan att jag behöver kliva in och ta mitt ansvar som förälder enligt barnkonventionen..., även om han varit våldsam mot mig så är jag införstådd i att barnen har rätt sin sina föräldrar, det handlar snarare om att jag just nu behöver för barnens skull kliva in och ta ett helhetsansvat medan pappan kommer på fötter och kan komma på rätt bana för att vara den bästa föräldern till vår son".

Kanske blir han aldrig bättre, kanske blir han. Men det sämsta du kan göra är att klanka ner på honom, risken är att det biter dig i arslet istället. Finns så många skräckexempel på det. Men jag ÄR ingen expert och säkert håller ingen med mig så det kanske du heller inte borde.

Lycka till iaf och jag hoppas du "vinner" för din sons skull.

• Anonym (.....)
    Anonym (32) skrev 2021-01-18 17:50:06 följande:

Ett tips är att vara saklig, strukturerad och konkret i sitt framförande.

Inled gärna med "jag vet att X i grunden skulle kunna vara en bra förälder och förebild för vår/t barn. Men just nu pågrund av hans omständigheter är han en risk för framförallt sonen. Detta eftersom lalalalalamammaa".

"Det handlar inte om att jag vill ta ifrån han barnen inte i grund och botten utan att jag behöver kliva in och ta mitt ansvar som förälder enligt barnkonventionen..., även om han varit våldsam mot mig så är jag införstådd i att barnen har rätt sin sina föräldrar, det handlar snarare om att jag just nu behöver för barnens skull kliva in och ta ett helhetsansvat medan pappan kommer på fötter och kan komma på rätt bana för att vara den bästa föräldern till vår son".

Kanske blir han aldrig bättre, kanske blir han. Men det sämsta du kan göra är att klanka ner på honom, risken är att det biter dig i arslet istället. Finns så många skräckexempel på det. Men jag ÄR ingen expert och säkert håller ingen med mig så det kanske du heller inte borde.

Lycka till iaf och jag hoppas du "vinner" för din sons skull.

Hej och tack.var nästa tors utvärderingen är,nå de är ju sak samma.fast i grund och botten ger han blanka f-n i barnen,han har ingen insyn i deras liv och inte för att han inte får info utan pga saknat intresse.jag har inte några planer på att sitta och ha pajkastning däremot ärlig och saklig.vi ska utvärdera den prövoperiod han fick på 3 månader,och den innebär han träffat ena ca 2 timmar,han har psykiskt tryckt ner ena med sina meddelanden om att allt är deras fel,deras mor är psykiskt sjuk,dom bör ha kontakt i hemlighet,han har nekat dom pass mm,det går inte försköna den sanning som ligger att han saknar intresse och bara vill ha vårdnaden för att säga nej.i mailen till mig även där tryckt ner en psykiskt,men för min egen del bekommer det mig inte,när man däremot ger sig på barnen,sina egna och det är inte första gången,då anser jag man gjort ett övertramp.jag har dock ett filter,ett ombud som för min talan och det är jag glad för,han däremot sitter utan.men det får stå för han.finns ingen som "vinner i en vårdnadstvist,utan egentligen bara förlorare,barnen.men när ett samarbete inte alls fungerar och det går ut över barnen då kan det vara bäst för alla den juridiska delen faktiskt läggs på den ena.umgänget kommer barnen hamed han oavsett,den dagen dom vill träffa han och förutsatt att det är nyktert.
  • Anonym (.....)
    Anonym (eee) skrev 2021-01-18 17:40:06 följande:

Kanske inte din prio just nu men barnen ska så klart inte ha ljudet på, på sina mobiler när de ska sova. Då märker de inte att han skrivit mitt i natten. 

Men du sparar förstås det här han skrev nu, visa din advokat. 

Nej det är inte prio 1,dessutom ska barnen kunna ha sina telefiner utan att behöva ta emot denna typen av sms. Nu har vi dock löst det så att lurarna läggs i köket och jag väcker barnen.att som barn få höra,ni förstör mitt liv,el ni blir utan julklappar,presenter,du är den enda som inte kommer få nå,el er mamma är psykiskt sjuk,el erat pratande till mamma förstör för mig och min sambo osv.att som barn få det till sig är inte ok.mitt ena barns mående gick så långt att hon fick självskade beteende pga sin far.nu har det dock upphört,hon har meddelat sin far att du kan inte vara endel av mitt liv för du får mig att må dåligt och jag behöver inte det.vi har gått till psykologer,läkare mm pga den psykiska misshandel han utsatt henne för,och varje gång hon kommit sig uppåt,då kommer det något nytt från han.atthon nu tagit detta beslut,är så trist,men jag förstår henne och för mig är hennes mående prio 1,allt annat får vänta.
  • Anonym (.....)

Nu har vi haft utvärdering av dessa 3 månader.han utan ombud än.vill inte släppa vårdnaden heller så en huvudförhandling är bokad i maj.ingen mer utredning heller kommer göras.såg domaren drog på ögonbrynen när han endast vid 1 tillfälle träffat ett av barnen under dessa månader och inte heller godkänt pass.dock sa han igår att han kan nu tänka sig skriva på för pass,förmodligen för att slippa huvudförhandling.men mitt ombud sa han haft god tid på sig.hon ifrågasatte även hans engagemang i att träffa barnen,då han vid 3 umgängesheler av 6,planerat in annat.han svarade inte just nå.vad kan jag förvänta mig av en hf?svårt svara på då alla är olika,men i stora drag?han sa även att han endast kunde ha huvudförhandling en fredag mellan 13-15för han kan inte ta ledigt från jobbet.domaren sa åt han att han får nog lösa det och avsätta en hel dag för de.lät väl inte så bra kanske,då det är en sån viktig del det handlar om,ens egna barn.

• Kjell2
    Anonym (.....) skrev 2021-01-28 10:29:53 följande:

Nu har vi haft utvärdering av dessa 3 månader.han utan ombud än.vill inte släppa vårdnaden heller så en huvudförhandling är bokad i maj.ingen mer utredning heller kommer göras.såg domaren drog på ögonbrynen när han endast vid 1 tillfälle träffat ett av barnen under dessa månader och inte heller godkänt pass.dock sa han igår att han kan nu tänka sig skriva på för pass,förmodligen för att slippa huvudförhandling.men mitt ombud sa han haft god tid på sig.hon ifrågasatte även hans engagemang i att träffa barnen,då han vid 3 umgängesheler av 6,planerat in annat.han svarade inte just nå.vad kan jag förvänta mig av en hf?svårt svara på då alla är olika,men i stora drag?han sa även att han endast kunde ha huvudförhandling en fredag mellan 13-15för han kan inte ta ledigt från jobbet.domaren sa åt han att han får nog lösa det och avsätta en hel dag för de.lät väl inte så bra kanske,då det är en sån viktig del det handlar om,ens egna barn.

Beror på vad som händer fram till maj. Om det försätter utan ändring, dvs inget påskrift och väldigt lite umgänge, är sannolikheten att du får EV stor och om du yrkar på det, ett fastställt begränsat  umgänge.

Fram till dess är det inte mycket du kan göra, lev ditt liv, ta hand om barnet och skit i honom.

Viktigt: Ta ett snack med ditt ombud om hur du ska agera beroende på vad han hittar på.
Svar på tråden Muntlig förhandling