Muntlig förhandling
Jag ska på onsdag in i en muntlig förberedelse,sökt ensam vårdnad om våra 2 barn,13 och 15 år.vad kan jag förvänta mig?
Vad är det man pratar om där?en möjlighet till att komma överens finns absolut inte
Jag ska på onsdag in i en muntlig förberedelse,sökt ensam vårdnad om våra 2 barn,13 och 15 år.vad kan jag förvänta mig?
Vad är det man pratar om där?en möjlighet till att komma överens finns absolut inte
Jag har ett ombud.jag söker för att barnens far är våldsam,var det mot mig och mot nuvarande.dricker såpass vid umgänge med barnen att han smäller av,vilket i sin tur leder till att får min son ett ep anfall,finns de ingen som kan ge han anfallssprutan.han har fått anmälningar om psykisk misshandel på barnen från skolan.han har blockerat mig så jag kan inte nå han då han anser vi kan kommunicera via barnen,vilket jag absolut inte godtar.där är kortfattat mina anledningar till att jag söker vårdnaden,sen att han inte skriver under papper för pass och fyl underlättar inte
Finns det yrkanden om umgänge och boende också?
Du söker ingenting, det som nu sker är att du driver ett mål i tingsrätten, du har lämnat in en stämning där du yrkar på att bli tilldömd enskild vårdnad av barnen.
Eftersom barnen är så pass gamla som 13 o 15 så kommer deras egna ord o viljor få stort genomslag i beslutet.
Det beteende du beskriver är givetvis inget som talar för att det skulle finnas goda förutsättningar för fortsatt gemensam vårdnad och ett delat boende.
Jag har dock så pass mycket livserfarenhet i allmänhet, och erfarenhet av just dessa frågor i synnerhet, att jag inser att detta är ditt perspektiv, din version av verkligheten.
Det är dock fullt möjligt att allt du påstår är sant o riktigt, frågan är hur mycket av det som går att bevisa. Här kommer barnens perspektiv in...
Om det du skriver stämmer så tror jag du har goda chanser att få ett beslut i enighet med ditt yrkande på enskild vårdnad. Är faderns drickande i den omfattning som du beskriver finns även chans/risk att du får hela boendet o fadern bara visst dagumgänge.
Finns det idag något av familjerätt eller domstol fastställt umgängesschema?
Har någon av er yrkat på ett fastställt umgänge?
Finns det någon utredning från familjerätten på begäran av domstolen?
Vi en muntlig förhandling kommer era yrkanden gås igenom. Ni får berätta vad ni vill och varför. Därefter kommer domarna se om det gå att hitta en överenskommelse som ni båda kan acceptera. Eventuellt kommer domaren sätta rätt stor press på er båda.
Går inte det kommer ni med största sannolikhet bli skickade till familjerätten. När den delen är klar, om några månader, blir det sen huvudförhandling.
Funder mycket på vad som är viktigt för dig och vad du kan diskutera.
Skulle du t ex kunna acceptera GV men med ett fastställt umgängesschema?
Om du får EV vad skulle du kunna acceptera vad gäller umgänge?
Dommare kommer kanske med ett förslag efter att ha lyssnat på er
Du får vårdnaden och boende men han faställt umgänge varananna helg samt en vecka jul och sommarlov.
Därefter säger något i stil med: Detta är det troliga utfallet vid en huvudförhandling, kan ni acceptera detta eller låta processen ta en massa tid, pengar och energi. Om, inte, varför?
Nykterhet är svårt att kontrollera i praktiken.
Fastställt umgänge gäller. Du kan sen inte komma och säga "barnen ville inte" Men när barnen kommer i övre tonåren är det ingen som kommer agera i praktiken.
Går gör det, men inte helt enkelt om pappan totalvägrar.
Dommare kanske säger till pappan: Du får umgänge om du testblåser frivilligt
Inte om ni kommer överens på den muntliga förhandlingen räkna med många månader till huvudförhandling
Nej du kan aldrig tvinga pappan att vara nykter men du kan be barnen ringa dig om han dricker så mycket att han slocknar eller bara raglar omkring, eller om han blir våldsam i hemmet, då kan du åka och hämta dem. Pratar man med soc är det din skyldighet att värna om dina barns säkerhet, och de är inte säkra om han är hur packad som helst eller våldsam.