Muntlig förhandling
Jag ska på onsdag in i en muntlig förberedelse,sökt ensam vårdnad om våra 2 barn,13 och 15 år.vad kan jag förvänta mig?
Vad är det man pratar om där?en möjlighet till att komma överens finns absolut inte
Jag ska på onsdag in i en muntlig förberedelse,sökt ensam vårdnad om våra 2 barn,13 och 15 år.vad kan jag förvänta mig?
Vad är det man pratar om där?en möjlighet till att komma överens finns absolut inte
Jo finns inga andra alternativ just nu.imorrn är det dags för den muntliga,nervöst men samtidigt lättad att det är påbörjat.sen hoppas jag allt ska gå bra.
Xet har inget ombud,men jag har mitt med mig.är det mest ombuden som får frågorna el kommer dom ställas direkt till oss?någon som vet?
Jo finns inga andra alternativ just nu.imorrn är det dags för den muntliga,nervöst men samtidigt lättad att det är påbörjat.sen hoppas jag allt ska gå bra.
Xet har inget ombud,men jag har mitt med mig.är det mest ombuden som får frågorna el kommer dom ställas direkt till oss?någon som vet?
Hej oki tack snälla
En MUF är inte styr på samma sätt som en HUF. Dommaren kan lägga upp det hela lite efter tycke och smak. Domaren kommer troligtvis ha som mål att ni ska komma överens och avsluta ärendet. Var beredd på att domaren pressar på för en kompromiss och överenskommelse.
Förbered dig framförallt genom att komma fram vad som är viktigt för dig och vad du kan kompromissa om. Är du rädd att vissa saker inte kommer funka, tex semesterumgänge, se till att det blir ett tydligt avtal.
Lås inte fast dig i vad du tror att motparten kommer säga. Plötslig kan motparten göra en snabbvändning och då måste du kunna hantera det genom att veta vad som är viktigt för dig.
En MUF är inte styr på samma sätt som en HUF. Dommaren kan lägga upp det hela lite efter tycke och smak. Domaren kommer troligtvis ha som mål att ni ska komma överens och avsluta ärendet. Var beredd på att domaren pressar på för en kompromiss och överenskommelse.
Förbered dig framförallt genom att komma fram vad som är viktigt för dig och vad du kan kompromissa om. Är du rädd att vissa saker inte kommer funka, tex semesterumgänge, se till att det blir ett tydligt avtal.
Lås inte fast dig i vad du tror att motparten kommer säga. Plötslig kan motparten göra en snabbvändning och då måste du kunna hantera det genom att veta vad som är viktigt för dig.
Fundera på hur du agerar om han säger något i stil med:
"Du får vårdnaden men jag vill ha fastställt umgänge, varannan helg, två veckor på sommaren, påsk och jul. Du skjutsar och hämtar". Kan vara något annat också.
Igår var de MUF,slutade med att barnens far måste släppa på blocken så jag kan nå han,om det är viktigt och rör barnen.att han varannan helg som det är hans umgänge,ska komma till vår stad och göra något med barnen under dagtid.sen vet jag dock att han inte kommer orka köra 16 mil tur och retur,han lovade skriva på för pass och leg,sen är detta en prövoperiod i 3 månader,därefter ny muf.och sen vet jag inte vad som händer,domaren sa att vårt yrkande på ensam vårdnad står kvar och känner jag likadant efter nästa muf blir det huvudförhandling.så nu är det upp till barnens far att visa framfötter och anstränga sig för barnen,dessutom måste han vara nykter då han måste komma till dom.
Låt oss säga att han inte sköter det han blivit ålagd göra nu under 3 månader,boende och vårdnadsutredning ansåg dom inre nödvändigt göra.men sköter han sig inte nu är det då anledning fortsätta till huvudförhandling och sen med historiken ,riskbeteende alkohol och våld i nära relation bla,om vi inte når en överenskommelse och jag vill gå vidare med vårdnadsfrågan,visst borde den rimligtvis hamna på mig?dock vill inte barnen riktigt träffa han,men ska försöka pusha dom och försöka.