• Acke76

Orosanmälan

Jag gick då till familjeenheten för råd och stöd angående mitt barn jag har vv. Berättade allt och det blev en anmälan OCH en utredning är precis startad. Det handlar om allvarliga saker under mammans vecka,alkohol,sex,psykisk sjukdom och hur hon valt att göra vissa saker med barnet. Familjeenheten anmälde.

Soc. är på mig att om jag känner oro för mitt barn så ska jag antingen hämta barnet eller inte lämna barnet till mamman. Vi har överlämning via dagis på Måndagar. Måndag kommer snart och jag vet inte hur jag ska göra! Behålla barnet eller lämna det och mamman hämtar? Känner att det är ett så stort övergrepp mot mamman som vad jag förstår inte än vet om anklagelserna. Samtidigt är jag orolig....

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Orosanmälan
  • Mortiscia80
    nernu skrev 2020-10-24 21:13:35 följande:
    Det här är inget bra råd. Förskolan har inga som helst möjligheter att hålla ett barn från sin vårdnadshavare oavsett vad som hänt. Mamma kan hämta från förskolan när hon vill.
    Jag tror du missade att drottningen redan påpekat det, men tack för upprepningen.
  • miamaria76
    Mortiscia80 skrev 2020-10-24 20:55:38 följande:

Om en person står och bråkar och skriker på en fsk är det klart man ringer polisen till slut, men förhoppningsvis hinner väl fsk också ringa ts och förklara att hon är där så han måste ta sig dit.

Varför skulle det bli bråk och skrik för?
  • Drottningen1970
    Mortiscia80 skrev 2020-10-24 20:55:38 följande:

Om en person står och bråkar och skriker på en fsk är det klart man ringer polisen till slut, men förhoppningsvis hinner väl fsk också ringa ts och förklara att hon är där så han måste ta sig dit.

Varför skulle vederbörande gapa och skrika tänker du? Förskolepersonalen kan som sagt aldrig neka en vårdnadshavare att hämta sitt barn och det kommer heller inte polisen att göra även om hon gapar och skriker. Då kommer de att avvisa henne från platsen, tillsammans med barnet. Vilket scenario tänket du skulle få mamman att gapa och skrika?
  • Anonvm
    Acke76 skrev 2020-10-24 19:05:11 följande:

Har ikväll meddelat mamman om att jag behåller barnet hos mig på måndag då soc. rekommenderar det. Hon säger hon pratat med soc. och de sagt annat "hen har det bra hos mig,jag hämtar hen på Måndag"

Usch vad ledsamt detta är ????

Precis som många redan sagt, du har som förälder både rätt och också en skyldighet att värna att ditt barn inte utsätts för tråkigheter..

Men du behöver också vara pragmatisk inför situationen som helhet.
    Du behöver även börja ta hänsyn till vad du kan bevisa, det räcker inte att du vet att något är på ett visst sätt.

Detta kommer förmodligen sluta med en vända i tingsrätten ang barnets vårdnad och boende förr eller senare. Om du där kommer med anklagelser mot den andra föräldern som inte kan bevisas så får det bara dig att se ut som den part som krånglar o bråkar.

Har du skickat in en del orosanmälningar och vid flertalet tillfällen vägrat lämna barnet till den andra föräldern enligt boendeschema så är det hög risk att det i slutändan biter dig själv i arslet..... OM socialens utredningar inte finner bevis för, eller via magkänslor misstänker, att det du visar oro över förmodligen stämmer... 

Tänk så här: Skulle en "soc-kärring" dela min uppfattning om det jag anmäler oro för?
    Svarar du tveklöst "ja" på den frågan så är det bara att köra. Om du däremot börjar tveka o känna dig osäker... ta en extra funderare...
  • Acke76

För några månader sen skickade jag en bild på vårt barn till mamman,barnet hade en vit fläck på armen(välling).

Mamman frågade då om det var en spermafläck på

armen. En annan gång skrev jag att det skulle vara skönt att ha en Nanny hemma som hjälp med barnet. Mamman skickade då 2 porr bilder på nannys som blev påsatta. En annan gång gav hon barnet en dildo att leka med hemma hos henne.

Hon sa till mig att hon onanerat bredvid barnet i samma säng när barnet sov.

Hon har även pratat mkt olämplig om barnets kön,"skämtat" om det.

Nu har hon skaffat en kk och jag är orolig att de har sex framför barnet,kanske springer olika killar där jämt.

• quetzalcoatlus
    Acke76 skrev 2020-10-25 06:54:29 följande:

För några månader sen skickade jag en bild på vårt barn till mamman,barnet hade en vit fläck på armen(välling).

Mamman frågade då om det var en spermafläck på

armen. En annan gång skrev jag att det skulle vara skönt att ha en Nanny hemma som hjälp med barnet. Mamman skickade då 2 porr bilder på nannys som blev påsatta. En annan gång gav hon barnet en dildo att leka med hemma hos henne.

Hon sa till mig att hon onanerat bredvid barnet i samma säng när barnet sov.

Hon har även pratat mkt olämplig om barnets kön,"skämtat" om det.

Nu har hon skaffat en kk och jag är orolig att de har sex framför barnet,kanske springer olika killar där jämt.

Inget av det du skriver tycker jag är tillräckligt för att göra en orosanmälan. Barnets mamma verkar omogen, ja, men jag kan inte se att något av det du skriver skadar barnet. Att hon onanerar bredvid barnet när barnet sover, är ju inte barnet medvetet om. Så länge barnet inte vet vad dildon är för något och vad den är till för, så är det ju inte skadligt för barnet att leka med en dildo heller (även om det är rätt udda att låta ett barn leka med en dildo). Men OM mamman har gjort dessa saker för att hon är sexuellt attraherad av barnet, så finns det anledning till oro, för då kanske hon går längre och involverar barnet i sina egna sexuella aktiviteter nästa gång. Att hon onanerar bredvid sitt sovande barn behöver ju dock inte betyda att hon är sexuellt attraherad av barnet.

Har du någon anledning att tro att mamman har sex med sin kk inför barnet? Har du någon anledning att tro att det ?springer olika killar där jämt?? Om inte, så har du ingen fog för din oro.

Du skriver dock i trådstarten att det finns alkohol och psykisk ohälsa med i bilden. Har mamman ett alkoholmissbruk? Har hon någon psykisk sjukdom som gör att hon inte kan ta hand om barnet eller behandlar barnet illa? DET vore skäl till orosanmälan.
  • Zorrorro

Lämna inte barnet till en person som har det gränslösa sexuella beteende du vittnat om. Mycket stor risk att barnet far illa. Jag har jobbat med utsatta barn i 20+ år. Lita på din känsla

• Zorrorro

Vill bara säga att liktsom en privatperson får göra ett medbogaringripande får vem som helst skydda ett barn och hålla det tillfälligt från en vårdnadshavare om det finns starka misstankar att barnet är i fara.

Om det finns vettiga personer i mammans släkt eller vänner så prata gärna med dem om din oro så man inte tror att det bara är en osämja och vårdnadstvist

• Drottningen1970
    Zorrorro skrev 2020-10-25 17:27:01 följande:

Vill bara säga att liktsom en privatperson får göra ett medbogaringripande får vem som helst skydda ett barn och hålla det tillfälligt från en vårdnadshavare om det finns starka misstankar att barnet är i fara.

Om det finns vettiga personer i mammans släkt eller vänner så prata gärna med dem om din oro så man inte tror att det bara är en osämja och vårdnadstvist

Nej. Nödvärnsrätten är något som gäller en mycket kort stund tills behöriga myndigheter kan ingripa. Då pratar vi fram tills att polisen kan vara på plats vid en akut fara.
  • Acke76
    Zorrorro skrev 2020-10-25 17:22:38 följande:

Lämna inte barnet till en person som har det gränslösa sexuella beteende du vittnat om. Mycket stor risk att barnet far illa. Jag har jobbat med utsatta barn i 20+ år. Lita på din känsla

Jag meddelade mitt ex att jag behåller barnet nu på Måndag då soc. rekommenderar det. Hon menade att hon pratat med soc. och de inte sagt nåt om det till henne. Jag bara sa hon får höra med soc. på Måndag.

Det luktar vårdnadstvist.....Jag tkr detta är så jobbigt.

Finns nåt som heter umgängessabotage och där vill jag inte hamna. Just nu säger magkänslan att inte lämna barnet till henne...
Svar på tråden Orosanmälan