• Acke76

Orosanmälan

Jag gick då till familjeenheten för råd och stöd angående mitt barn jag har vv. Berättade allt och det blev en anmälan OCH en utredning är precis startad. Det handlar om allvarliga saker under mammans vecka,alkohol,sex,psykisk sjukdom och hur hon valt att göra vissa saker med barnet. Familjeenheten anmälde.

Soc. är på mig att om jag känner oro för mitt barn så ska jag antingen hämta barnet eller inte lämna barnet till mamman. Vi har överlämning via dagis på Måndagar. Måndag kommer snart och jag vet inte hur jag ska göra! Behålla barnet eller lämna det och mamman hämtar? Känner att det är ett så stort övergrepp mot mamman som vad jag förstår inte än vet om anklagelserna. Samtidigt är jag orolig....

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Orosanmälan
  • Acke76

Har ikväll meddelat mamman om att jag behåller barnet hos mig på måndag då soc. rekommenderar det. Hon säger hon pratat med soc. och de sagt annat "hen har det bra hos mig,jag hämtar hen på Måndag"

Usch vad ledsamt detta är ????

• quetzalcoatlus
    Acke76 skrev 2020-10-24 19:05:11 följande:

Har ikväll meddelat mamman om att jag behåller barnet hos mig på måndag då soc. rekommenderar det. Hon säger hon pratat med soc. och de sagt annat "hen har det bra hos mig,jag hämtar hen på Måndag"

Hon planerar alltså att komma hem till dig och hämta barnet på måndag? Jag tycker du ska kontakta soc. igen på måndag och höra om det stämmer att de har pratat med mamman och att de anser att barnet har det bra hos henne. Fram till dess tycker jag inte du ska lämna barnet till henne. Du kan se till att inte vara hemma när hon kommer t.ex.
  • Drottningen1970
    Mortiscia80 skrev 2020-10-24 16:24:36 följande:

Det finns inget hinder att barnet går i fsk under dina arbetstimmar. Informera personalen, om mamman kommer dit och försöker ta barnet får de ringa dig och möjligen polisen om hon är påstridig. 

Varken skola el polis kan hindra en vårdnadshavare att hämta sitt barn.
  • Drottningen1970
    Acke76 skrev 2020-10-24 19:05:11 följande:

Socialtjänsten har antagligen sagt samma sak till henne som till dig. Att det är upp till er vårdnadshavare. Socialtjänsten KAN inte förbjuda mamman att hämta ert barn. Upp till dig att göra bedömningen om barnet behöver skyddas från mamma. Det är lite olyckligt att så mycket ansvar läggs på den enskilda, men så ser lagen ut.
  • Mortiscia80
    Drottningen1970 skrev 2020-10-24 19:43:56 följande:
    Varken skola el polis kan hindra en vårdnadshavare att hämta sitt barn.
    Så vad är din lösning då? Han kan ju inte vara hemma från jobbet på obestämd tid bara för att mamman inte ska kunna ta hem barnet.
  • Drottningen1970
    Mortiscia80 skrev 2020-10-24 19:59:57 följande:

Så vad är din lösning då? Han kan ju inte vara hemma från jobbet på obestämd tid bara för att mamman inte ska kunna ta hem barnet.

Fast oavsett om jag har nån lösning eller inte så är det fortfarande fakta att vare sig fsk eller polis kan hindra en vårdnadshavare att hämta sitt barn.
  • Mortiscia80
    Drottningen1970 skrev 2020-10-24 20:41:49 följande:
    Fast oavsett om jag har nån lösning eller inte så är det fortfarande fakta att vare sig fsk eller polis kan hindra en vårdnadshavare att hämta sitt barn.
    Om en person står och bråkar och skriker på en fsk är det klart man ringer polisen till slut, men förhoppningsvis hinner väl fsk också ringa ts och förklara att hon är där så han måste ta sig dit.
  • nernu

Det finns inget hinder att barnet går i fsk under dina arbetstimmar. Informera personalen, om mamman kommer dit och försöker ta barnet får de ringa dig och möjligen polisen om hon är påstridig. 

Det här är inget bra råd. Förskolan har inga som helst möjligheter att hålla ett barn från sin vårdnadshavare oavsett vad som hänt. Mamma kan hämta från förskolan när hon vill.
  • nernu

Det här är inget bra råd. Förskolan har inga som helst möjligheter att hålla ett barn från sin vårdnadshavare oavsett vad som hänt. Mamma kan hämta från förskolan när hon vill.
Svar på tråden Orosanmälan