• Sola13

Vår letrozol resa- följas åt?

Linakjj skrev 2021-09-29 15:26:49 följande:

Tack snälla!

Ja hon sa att det är nära till äggstockssvikt(äggledarsvikt??) vet inte ens vad det hette. Hon har sagt att när jag började gå till henne (det är min fertilitetsläkare på emmakliniken) i mars låg mitt värde på 6, när jag blev gravid i april låg det på 5, nya prover i augusti sa 4. Nu har hon tagit ett nytt, men hon oroar sig för att det går så himla fort neråt. Hon är världens bästa läkare, och man märker på henne hur hon själv blir så frustrerad av att det inte går vägen.

Vad värdena betyder vet jag inte, eftersom när jag googlar så är det inte just den formeln som används utan massa 0.00 och sånt där, så jag vet faktiskt inte vad det betyder. Hon sa att i min ålder ligger värdet oftast på mellan 15-20.

Jag blir så förvirrad av strecken, jag ser tydligt att dom är där, och när det är så tidigt är det kanske så att dom kan visa missledande negativt pga koncentrationen i urinet från dag till dag kanske? Även om det är på morgonen.

Vi får se helt enkelt, jag är ju sån som testar varje dag för att jag inte kan låta bli hehe. Det visar sig nog snart vilket som är det rätta iallafall!

Skönt att du är nöjd med din fertilitetsläkare, att hon verkligen engagerar sig! Jag går också hos en sådan som är jättebra på Emmakliniken, tänk om vi har samma! Jag håller alla tummar för att det är ett plus som håller sig!!!

Jag har mens och är på cd 5 och har fått sänka Letrozol dosen denna omgången från 2 till 1 tablett pga överstimulerad förr cykeln. Orolig att inget ägg ska ta sig denna gången på grund av det, får hålla tummarna! Ska iaf dit på en undersökning på måndag för hon ville se om livmodern vidgade sig som den ska när man sprutar in någon vätska..
  • Sola13
    Gulgja skrev 2021-10-02 11:19:25 följande:

Håller tummarna för att det går bra med en tablett. Du kunde inte ta 1.5 tablett som jag fick göra denna månad?

Är det en äggledarspolning eller vad innebär den undersökningen du ska göra på måndag?

Hon sa bara att jag skulle gå ner till en igen och se hur det fungerar, om det inte blir något får jag väl gå upp till 2 igen eller möjligtvis 1,5 som du säger! Nej, ägglossningspolning har jag gjort och det var fri passage. Detta är något annat, hon sprutade in någon vätska för att se om livmodern får en jämn fin rund form eller om det finns sammanvävningar som inte beror på att man gjort ett ingrepp i samband med förändringar osv. För att utesluta. Var där idag och allt såg fint ut, vilket så klart är skönt att hör men samtidigt blir jag också frustrerad över att det inte går! Nu har jag haft flera ägglossningar men ändå inte blivit gravid, känns surt att det tagit så lång tid innan min man fått remiss för spermaprov, men nu ska han iaf dit i mitten och slutet av oktober, sen får vi se vad det visar och om det ändrar vår taktik.
  • Sola13
    Linakjj skrev 2021-10-05 11:17:53 följande:

Hoppas att det går bra för er! Det är en evig väntan att räkna dagar till äl och till mens, det enda man gör är att räkna ner känns det som.. Jag gjorde faktiskt också den undersökningen med vätska i livmodern, det känns som att vi har samma läkare hehe!

Mannen har gjort spermaprov och fått svar på att allt är normalt.

Jag plussade faktiskt den 1 oktober, graviditetstesten har blivit starkare för varje dag, nu ska jag försöka sluta ta test och försöka hoppas på att det går vägen denna gången. Vi vågar inte riktigt vara glada förrän första ul den 2 november, men samtidigt vill man ju inte gå miste om glädjen i början OM allt går bra... Svåra känslor det där.. Håller alla tummar för att det går bra för er också!

Fantastiskt att höra! Stort grattis! Förstår att det är svårt att våga tro det, men ett plus i sig är ju fantastiskt! Hur många kurer med letrozol har ni kört? Håller alla tummar!

Börjar hon på S? Haha
  • Sola13
    Mina pojkar 2 skrev 2021-10-06 10:53:36 följande:

Hejsan! Vi går på utredning, har i våras haft två tidiga missfall. Fått spola äggledaren och livmodern.allt ser bra ut, både provsvaren och spolningen. Står i kö för IVF, är 39 år så är lite ont om tid att hinna med. Har iaf fått utskrivet letrozol och tog min första tablett i går. Jag skulle äta från dag 5-9, ser att många äter på cykel dag 3-7. Vet någon varför det är olika? Vad kan det bero på? Har regelbunden mens får alltid glad gubbe på ägglossningarna, men jag tror inte att äggen lossnar alltid för mig, förhoppningsvis kanske letrozol hjälper. Hur blir era ägglossnings flytningar av letrozol ? Jag har inte haft dom där ? hängbroarna? på jätte länge. Hoppas jag får tillbaka ägglossnings flytningarna nu med hjälp av letrozol.

För mig har det varit lite olika, ofta har jag haft det men inte alltid! Jag tar cd 3-7, inte hört om något annat :)
  • Sola13
    Gulgja skrev 2021-10-06 09:17:10 följande:

Hej <3

Precis varit på VUL. Slemhinna lite tunn men treskikt och två blåsor. En på 26 mm och en på 16 mm. Det var inte min egna gyn utan en kollega till henne då hon är på semester men hon tyckte absolut inte att jag skulle ta Ovitrelle men kunde heller inte förklara varför jag inte skulle ta Ovitrelle. Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Fick positivt ägglossningstest imorse så det känns som att den på 26 kommer att släppa och den på 16 kommer nog inte hinna växa tillräckligt och släppa. Jag tror jag ska ta Ovitrelle ändå då det inte förstör något utan bara hjälper med min lutealfas också och ger ägget en push att släppa. Tyvärr har vi inte kunnat mysa till det sen i söndags men jag tänker att vi bör få till det idag och eventuellt imorgon.

Hur gjorde du, tog du ovitrelle?
  • Sola13
    GlitterE skrev 2021-10-10 16:34:46 följande:

Efter tredje omgången letrozol och denna gång dubbel dos så har jag nu äntligen fått till en ägglossning. Vi plussade 3 oktober, så nu i vecka 4+4. Håller innerligt tummarna för att allt ska gå vägen och känner inte riktigt att jag vågar slappna av och njuta ännu.

Stort grattis!!
  • Sola13

Sänkte dosen till 1 tablett denna cykeln. Var på vul idag cd 14 och då hade jag en blåsa på 18 mm och livmoderslemhinnan var 8 mm, kommer inte använda ovitrelle utan försöka få till det iaf varannan dag nu de kommande dagarna!

• Sola13

Hej! det har inte fungerat med NC för mig innan jag började med letrozol, men nuförtiden fungerar det hyfsat. Men det är en sak jag inte förstår, jag hade i måndag 36,15 grader och under vul en äggblåsa på 18 mm, gyn sa att ägget släpper senast på fredag, i tisdag 36,8 och blinkande smiley, igår 35,95 och blinkande smiley (kollar alltid enbart på morgonen) idag har temperaturen ökat till 36,3 vilket tyder på ägglossning väl, men idag är det fast smiley på CB testet. Vad betyder detta, för fast smiley har man väl innan ägglossning skett, eller kan det vara kvar även efter?

• Sola13
    frucgsvensson skrev 2021-10-20 23:45:23 följande:

Hej!

Jag ska eventuellt inom en snart framtid påbörja syskonförsök med ny partner. Det var 6-7 år sedan jag senast åt något liknande och då var det pergotime.

Har några frågor.

Vad säger era kliniken om övervikt? Jag är överviktig, jag väger ca 90 kg till 160 cm. Jag ska prova gå ner i vikt innan vi påbörjar detta, men sist vägde jag ca 84 kg och då sa dom inget om det annat än att de tyckte jag skulle gå ner 5-6 kg till, men fick påbörja behandling.

Jag behövde tillsist göra IVF senast, trots ägglossningar av medicinerna (provade både pergotime och menopur-sprutor) innan vi gick över till IVF där vi lyckades på första försöket.

Men jag är skeptiskt till detta för min egen del då jag tidigare fått göra IVF.

Har tyvärr ingen erfarenhet för jag har inte den typen av PCOS som är kopplat till övervikt, men håller tummarna för att det inte är några konstigheter och att du får börja snart! :)
  • Sola13

Hej! Kan ni inte uppdatera var ni är i cykeln?

Själv är jag på äl + 7-8, ni vet hur denna väntan är?. Snart borde mina spottings sätta igång. Har inga direkta symtom för tillfället. Så här ser tempen ut :)

• Sola13
    Anonym (lollo) skrev 2021-10-21 09:14:37 följande:

Jag är på ÄL+10, såklart testat idag och det var negativt. Vet att det är tidigt, men känns ändå kört tyvärr. Ett försök kvar innan det blir IVF :(

Hur många dagar brukar du ha mellan äl och mens? Har du tagit progesterontest en vecka efter äl? Jag ska dit imorgon, blir någon dag sent men det är dagen vi bestämde.
  • Sola13
    Anonym (lollo) skrev 2021-10-21 12:52:56 följande:

Inte tagit prov denna gång men min temp är hög! Jag tar extra progesteron nu, så mensen kommer vara försenad, komma på ÄL+16 ungefär. Så blir en extra lång väntan på en mens man VET kommer! Vilken dag brukar du få spottings?

Typ äl + 7-10, någon gång där
  • Sola13
    Anonym (lollo) skrev 2021-11-08 11:07:01 följande:

Hur gick det för dig?

Det tog sig inte! Är på en ny kur cd 13 nu
Svar på tråden Vår letrozol resa- följas åt?