Vågar inte gå ut med hunden
Hej!
Har två små hundar, en lite äldre och en yngre. För ett tag sedan fick jag en stalker, en riktig galning, och efter det har jag blivit rädd för att gå ut. Innan dess brukade vi gå i timmar varje dag ute i naturen och ofta åka till vackra områden där hundarna kunde gå lösa osv. Nu är stalkern borta men varje gång jag ska ut i naturen ensam så får jag extrem ångest. Det har gjort att hundarna får nöja sig med promenader i bostadsområdet, som visserligen är jättefint, och enstaka skogspromenader när jag lyckas övervinna ångesten. Hundarna är lyckliga och glada ändå, men jag förstår ju att det inte är bra för dem och är jätteledsen över det liv som de gått miste om. Aktiverar dem mycket och har en stor trädgård men det och koppelpromenader i området ersätter ju inte de timlånga promenaderna i skogen. I området där vi bor är rundorna man kan ta ca 40 min långa.
Har funderat på att omplacera hundarna pga detta, men hoppas kunna övervinna ångesten och bli som förut igen. Vill verkligen inte omplacera dem om det inte är ett absolut måste för deras bästa. Är det någon som har några tips eller tankar om vad man kan göra för att hundarna ska få ett så bra liv som möjligt?