• Anonym (Nytt)

Maken vill aldrig köpa nytt

Jag lever med en riktig snålvarg till man. Jag är verkligen inte för slit och släng, men ibland kan också jag vilja byta ut nån möbel hemma. Se, det går inte för sig. Vi har till exempel ett över 20 år gammal vardagsrumsbord. Det är stort, fult, otympligt, dammsamlande och barnen slår sig på det. Jag har i flera år föreslagit att vi ska titta på ett nytt. Men nej. Det fungerar. Det är visso lagat här och var, men det fungerar än. Så länge det går att laga byts inget ut.

Jag skulle vilja ha lite trevliga prydnadssaker. Han tvärvägrar. Det är onödigt. Det kostar pengar. Vi har några ljusstakar redan. Det räcker.

Inget byts ut om det inte faller isär. Många saker är hemmabyggda. Han kan själv. Dessa påstås vara temporära, men de stannar så länge de håller.

Vill jag köpa något, anklagar han mig för att strössla med pengar. Vi har absolut ingen dålig ekonomi och i synnerhet inte han. Ändå ska vi gneta på det vi har tills det faller sönder. Det ser för jäkligt ut hemma hos oss. Jag vill knappt ta hem folk längre. Grannarna har fina balkonmöbler. Vi har saker han snickrat ihop själv. Det var praktiskt och det fungerar.

Jag börjar fantisera om den tiden jag bodde själv. Jag slösade absolut inte, men hade saker jag trivdes med.

Hur kommer man framåt? Eller är alternativet att bo själv?

• Svar på tråden Maken vill aldrig köpa nytt
  • Anonym (Loppis)

Men köp saker för dina egna pengar då. Vi har mycket gammalt också och rent av antikt, men helt och rent är det ju. Och går i stil. Köper mycket på loppis typ Erikshjälpen. Inte av snålhet, vi har pengar, men gillar gammalt- det passar i vårt 1800-talshus.

• Anonym (Anonym 666)

Du är ju knappast livegen, eller hur? Du har väl din egen inkomst att köpa möbler för? Låt honom gnälla och klaga. Om du t ex vill ha ett nytt bord så får han antingen stoppa undan det gamla någonstans eller så säljer ni det, och så kan du köpa ett nytt för egna pengar.

Poäng: han kan inte hindra dig från att köpa exakt vad du vill.

Börjar han gnälla om att han vill ha kvar sakerna så visst, men då får han som sagt antingen gömma undan dem någonstans eller så kommer ni inte bo ihop särskilt länge till, för du ska inte behöva misstrivas i ditt eget hem.

• Anonym (Greta)

Vilken trendig och miljömedveten man! Ett föredöme.

• CitronTulo

Om det inte är viktigt för honom så ser han såklart ingen vits med att byta ut något som fungerar! För honom är det verkligen bara att kasta bort pengar!

Men om du tycker det är viktigt med fina möbler så köp det du då? Och framförallt prydnadssaker kan han väl inte hindra dig från att köpa för dina egna pengar om du vill ha det? Sen får du väl finna dig i att det är du som får damma dem..

• Anonym (Nytt)

Jag hade gärna köpt själv, men det kommer aldrig få stå framme. Han skulle aldrig godta att jag bytte ut möbler utan hans vetskap eller inblandning. Han skulle för den delen inte göra det utan min heller. Han visar till och med vilka skruvar han tänkt köpa. Som om jag skulle bry mig!

• CitronTulo
    Anonym (Nytt) skrev 2020-08-21 12:54:00 följande:

Jag hade gärna köpt själv, men det kommer aldrig få stå framme. Han skulle aldrig godta att jag bytte ut möbler utan hans vetskap eller inblandning. Han skulle för den delen inte göra det utan min heller. Han visar till och med vilka skruvar han tänkt köpa. Som om jag skulle bry mig!

Vadå "godta"?? Vad du vill är väl lika viktigt som vad han vill? Vad skulle hända om du t.ex. köpte ett nytt bord, eller visade honom bild på ett bord som du har bestämt dig för att köpa?
  • Anonym (Anonym 666)

Jag har en fras åt dig som du kan använda och sedan fylla på fortsättningen själv. "Så här vill jag inte leva", och förklara vad du vill ha för förändring.

• Anonym (Nytt)
    CitronTulo skrev 2020-08-21 12:57:18 följande:

Vadå "godta"?? Vad du vill är väl lika viktigt som vad han vill? Vad skulle hända om du t.ex. köpte ett nytt bord, eller visade honom bild på ett bord som du har bestämt dig för att köpa?

Han säger nej och låter meddela att det bordet vi har inte flyttar någonstans.
  • Anonym (Loppis)

Godta? Nej vet du vad! Om min man inte skulle godta saker jag köpt och skulle förbjuda att jag gjorde saker på egen hand vad gäller inredning så skulle det i princip vara skäl för skilsmässa. Han lägger sig inte i, han vet att jag får till det bra. Han ropade in en stor möbel på auktion en gång och den var jättefin och står framme så det är ju inte som om jag tagit över heller. Större saker enas vi om. I ert hem verkar han ha sista ordet jämt. Det är inte okey! Du ska ju trivas också.

• Anonym (Laura)

Men varför är du okej med att han måste godkänna alla dina inköp? Köp några prydnadskuddar eller ljusstakar om du vill ha det. Varför skulle det inte få stå framme? Är väl mer "slöseri" med pengar att köpa något som sen inte får användas? 

Och vardagsrumsbordet. Säg att nu i helgen ryker det. Du är less på att barnen slår sig på det så du tänker åka och kika på nya bord. Har du något redan i åtanke som du sett online kan du ju visa honom innan du köper. Be inte om tillåtelse. Berätta det bara. 

Det är ju ditt hem också. Han kan ju inte bestämma allt hemma hos er.

Svar på tråden Maken vill aldrig köpa nytt