• Anonym (Nytt)

Maken vill aldrig köpa nytt

Jag lever med en riktig snålvarg till man. Jag är verkligen inte för slit och släng, men ibland kan också jag vilja byta ut nån möbel hemma. Se, det går inte för sig. Vi har till exempel ett över 20 år gammal vardagsrumsbord. Det är stort, fult, otympligt, dammsamlande och barnen slår sig på det. Jag har i flera år föreslagit att vi ska titta på ett nytt. Men nej. Det fungerar. Det är visso lagat här och var, men det fungerar än. Så länge det går att laga byts inget ut.

Jag skulle vilja ha lite trevliga prydnadssaker. Han tvärvägrar. Det är onödigt. Det kostar pengar. Vi har några ljusstakar redan. Det räcker.

Inget byts ut om det inte faller isär. Många saker är hemmabyggda. Han kan själv. Dessa påstås vara temporära, men de stannar så länge de håller.

Vill jag köpa något, anklagar han mig för att strössla med pengar. Vi har absolut ingen dålig ekonomi och i synnerhet inte han. Ändå ska vi gneta på det vi har tills det faller sönder. Det ser för jäkligt ut hemma hos oss. Jag vill knappt ta hem folk längre. Grannarna har fina balkonmöbler. Vi har saker han snickrat ihop själv. Det var praktiskt och det fungerar.

Jag börjar fantisera om den tiden jag bodde själv. Jag slösade absolut inte, men hade saker jag trivdes med.

Hur kommer man framåt? Eller är alternativet att bo själv?

• Svar på tråden Maken vill aldrig köpa nytt
  • CitronTulo
    Anonym (Nytt) skrev 2020-08-21 13:05:58 följande:
    Han säger nej och låter meddela att det bordet vi har inte flyttar någonstans.
    Och du "lyder"..? Varför??
    Låter som att du skulle vara som en inneboende i ditt eget hem om du inte kan ta såna beslut själv!
  • Anonym (Laura)
    Limeblad skrev 2020-08-21 13:37:43 följande:
    Skulle aldrig klara av att leva så. Att vara tvungen att förhandla om såna saker. Nej fy. Hellre bemöta gliringar med något neutralt, typ Jag vet att du tycker det. och sen slå dövörat till.

Är det en fantastisk person på alla sätt och vis i övrigt iom att han ändå verkar vara värd besväret att vara tillsammans med? Om någon är så snål och långsint har svårt att tro att övriga egenskaper kan väga upp.
    Jag håller med. VAD skulle kunna väga upp mot att inte kunna köpa en ljusstake utan att få det godkänt först? Eller om man vågar sig på att uppgradera något som behövde bytas ut få massa skäll och inte bli "förlåten" på år..? Vad är det för en relation? Hade aldrig haft energin att stå ut med en sån person. 
  • Anonym (Man40+++)

Låter ju onekligen som ett väldigt ensidigt bestämmande från makens sida...

Jag och min sambo anser att vårt hem är vårt gemensamma, därmed så försöker vi alltid enas om möblemang, färger, form, prylar (ja, jag är inredningsintresserad - kors i taket va'!?).

Ingen av oss skulle få för oss att möblera om i smyg, kasta ut saker i smyg, eller köpa 5st tavlor och hänga upp dessa i vårt vardagsrum i smyg.

Jag vill också att vårt hem ska vara helt, rent och snyggt, och att det finns en viss stil. Sen har vi en mix av både billigare möbler och dyrare möbler, billiga "prydnadssaker" och dyrare designprylar, men som lirar ihop rent stilmässigt.

Det samma gäller våra utemiljöer, vi har en stor altan och pooldäck.

Sedan uppstår det givetvis ibland en form av kompromissande.

• Anonym (Anonym 666)
    xSpinell skrev 2020-08-21 13:11:54 följande:
    Ja . jag tycker att jag känner igen mig i  Ts man .  Kaffe

Det tråkiga för Ts är nog att i mitt fall så funkar det nog bäst som särbo.
    Jag lever inte så för att jag är fattig , man gör det för att man bor in sig med
    alla dom gamla prylarna o vet hur dom funkar .

Köpa en ny bil tex , ja visst men jag gillar ju att åka mina veteranbilar
    Eller byta ut bruksbilen som bara fungerar utan problem mot en nyaste
    modell som du inte vet när den får för sig att krångla o strula.

Dom bekymren vill man inte ha , fast jag har råd att köpa både tre o fyra nya bilar
    Din tanke är nog god, men det kanske är skillnad mot hur ts verkar bo? Det ska liksom inte vara andra klassens lagårdsloppis man kliver in i, helst :s
  • Anonym (C)

Som det är nu kompromissar du med hemmet (bara?). Vad kompromissar din man med?
    Eller lever ni på hans villkor och så länge du går med på det så är allt frid och fröjd? Du har skrivit vad han tycker är ok att lägga pengar på men inte vad du faktiskt har för något att säga till om i ert familjeliv. Vem bestämmer vilka resor (och typ av resa ni ska göra) och restauranger ni ska besöka?

Om det är så att ert liv bygger på att det sker på hans villkor får du avgöra hur mycket det stör dig och kanske separera. Och ta det beslut som gör dig minst bitter på sikt. Det är ju omöjligt för oss att veta men det är viktigt för dig att känna efter hur mycket dina kompromisser är värda. Har du ett bra liv för övrigt?

Eller om det faktiskt är så att du har mer att säga till om än du tror. Bara det inte gäller inredning ens för dina egna pengar? Tyvärr är ju hemmets utseende väldigt viktigt för de flesta kvinnor och bidrar stort till hur man mår.

• Tow2Mater

Väl valda saker kan du ju diskret se till att de går sönder, så nytt måste införskaffas...

• AnnaSthlm

Vart träffar han dig när han anklagar dig för att vara snål? Du behöver inte bevisa för honom att du är sparsam etc. Du behöver inte heller hans tillåtelse för att köra nya gardiner när det behövs.

Finns det möjlighet att ni avsätter x antal kronor i månaden för att uppdatera hemmet? Då får han koll och du får utrymme.

Du kan också köpa ett bord på Blocket eller din lokala Facebook grupp för max två tre hundra spänn. Just do it.

• Tecum

Jag känner igen mig, men orsaken för min del är att jag dels avskyr att slänga sådant som fungerar bra, dels avskyr att välja vad man ska köpa och fatta beslut om möbler och grejor. Inte snålhet. Så har du provat att se ut ett bord och sen  säga "jag har hittat ett bra bord, jag vill att vi köper det och min brorsa hjälper mig ut med det gamla." Sånt funkar på mig, då slipper man allt besvär

• Avenia

Köp det du vill!

Varför låter du en stel gammal nuckegubbe bestämma?

• Tihi

Jag orkar inte ens säga mer än; skäms inte barnen för sitt hem när kompisar hälsar på?

Svar på tråden Maken vill aldrig köpa nytt