• Anonym (Nytt)

Maken vill aldrig köpa nytt

Jag lever med en riktig snålvarg till man. Jag är verkligen inte för slit och släng, men ibland kan också jag vilja byta ut nån möbel hemma. Se, det går inte för sig. Vi har till exempel ett över 20 år gammal vardagsrumsbord. Det är stort, fult, otympligt, dammsamlande och barnen slår sig på det. Jag har i flera år föreslagit att vi ska titta på ett nytt. Men nej. Det fungerar. Det är visso lagat här och var, men det fungerar än. Så länge det går att laga byts inget ut.

Jag skulle vilja ha lite trevliga prydnadssaker. Han tvärvägrar. Det är onödigt. Det kostar pengar. Vi har några ljusstakar redan. Det räcker.

Inget byts ut om det inte faller isär. Många saker är hemmabyggda. Han kan själv. Dessa påstås vara temporära, men de stannar så länge de håller.

Vill jag köpa något, anklagar han mig för att strössla med pengar. Vi har absolut ingen dålig ekonomi och i synnerhet inte han. Ändå ska vi gneta på det vi har tills det faller sönder. Det ser för jäkligt ut hemma hos oss. Jag vill knappt ta hem folk längre. Grannarna har fina balkonmöbler. Vi har saker han snickrat ihop själv. Det var praktiskt och det fungerar.

Jag börjar fantisera om den tiden jag bodde själv. Jag slösade absolut inte, men hade saker jag trivdes med.

Hur kommer man framåt? Eller är alternativet att bo själv?

• Svar på tråden Maken vill aldrig köpa nytt
  • Anonym (Nytt)

Jag hade gärna köpt själv, men det kommer aldrig få stå framme. Han skulle aldrig godta att jag bytte ut möbler utan hans vetskap eller inblandning. Han skulle för den delen inte göra det utan min heller. Han visar till och med vilka skruvar han tänkt köpa. Som om jag skulle bry mig!

• Anonym (Nytt)
    CitronTulo skrev 2020-08-21 12:57:18 följande:

Vadå "godta"?? Vad du vill är väl lika viktigt som vad han vill? Vad skulle hända om du t.ex. köpte ett nytt bord, eller visade honom bild på ett bord som du har bestämt dig för att köpa?

Han säger nej och låter meddela att det bordet vi har inte flyttar någonstans.
  • Anonym (Nytt)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-08-21 13:10:34 följande:
    Nej. Ok då. Men då flyttar jag, skulle bli mitt svar. Om allt alltid ska vara nej när du vill något så har ni ingen bra relation. Han kan inte ge och ta. Nej men då så, gubbstrutt.
    Ja, han har blivit en gubbstrutt och fastnat i att man minsann inte behöver ha en massa saker! Hans sängbord är en gammal trälåda. Det vore ju okej, om det inte vore så att det är det första gäster ser när de går förbi vårt sovrum. Men han tänker inte skaffa ett ordentligt sängbord. Det fungerar utmärkt med det han har.
  • Anonym (Nytt)
    Kokoskorven skrev 2020-08-21 13:27:42 följande:

Känner igen mig till 100%! Det alla som säger "men vadå, är väl bara att köpa själv och slänga ut det gamla när han inte är hemma" inte förstår, är att dessa karlar är långsinta. Som f*n. Om man någon gång gör en sådan "kupp", kan man vara helt säker på att få höra gnäll om detta till döddagar, gärna kombinerat med gliringar om hur slösaktig man är och att man minsann inte förstår sig på ekonomi, är bortskämd etc etc. Om ni någon gång skulle komma på obestånd, kan jag garantera att den gamla historien om soffbordet du slängde ut kommer att stå högst på hans dagordning.

Försök kompromissa och förhandla. Finns det något som han spenderar pengar på och som du tycker är onödigt, eller är han snåljåp hela vägen?

Skulle jag slänga ut hans möbler, kan jag lika gärna gå ifrån honom. Det skulle ta år och dar innan han förlät mig. Och ärligt talat skulle jag bli väldigt besviken om han slängde ut kaffebryggaren, som kom från mitt hushåll, om han gjorde det utan min vetskap.

Han är snåljåp kring allt som inte är nödvändigt. Barnens bilstolar till exempel, ska vara de säkraste och bästa. Där köper vi nytt vid behov. Detsamma gäller barnens kläder eller till exempel mat och dryck. Vi reser ofta och lägger mycket pengar på restaurang. Däremot äter han upp mat vi köpt hem, även om det börjar bli dåligt och smakar illa. Har man köpt så har man, liksom.

När det kommer till hem och även hans kläder, ska det slitas på i all oändlighet. Han köper förvisso nya kläder till sig vid behov, men ingenting onödigt.
Svar på tråden Maken vill aldrig köpa nytt